Wel of geen voedingsbodem?

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door karinD »

Dat is een heel duidelijke uitleg, Stylz :lol:
Ik zal het ook mijn vader van de week even laten lezen zodat hij ook gelijk antwoord op zijn vraag "waarom" heeft.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

karinD schreef:Dat is een heel duidelijke uitleg, Stylz :lol:
Ik zal het ook mijn vader van de week even laten lezen zodat hij ook gelijk antwoord op zijn vraag "waarom" heeft.
Bedankt, het is complex, ik snap ook best dat mensen hier mee tobben, daarbij geeft ook nog eens iedereen ander advies, ik snapte dit in het begin ook niet hoor en heb lang lopen tobben, nu nog zie je vaak advies bij algen problemen vervang je TL's dat is altijd een weg naar meer alg.
algen ontstaan uit tekorten en de beste manier om tekorten te maken is meer licht.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Aquarium mensen,

Stylz en Karin D en andere Hartelijk dank voor het uiteen zetten hier kan ik dadelijk wat mee als mijn bak klaar is .

Allereerst ,ik schrok mij wild toen al de technische dingen las ,vandaar mijn eerste berichtje het was of ik thuis wegging en de airco in mijn auto 18 gr had staan en in Zuid Frankrijk of Spanje voor de eerste keer uit de auto kwam met 40 gr hitte geloof mij je loopt tegen een hitte MUUR op ,dus zo ook verwondering uitte over de hedendaagse dingen die je nodig hebt om een aquarium mooi te hebben/houden .

Je opperde : ik bemerk bij jou veel weerstand tegen de nieuwe inzichten, maar das wat ik bedoel je hebt nu ook een andere TV dan 40 jaar geleden, techniek en inzichten staan niet stil, verzet je er niet tegen maar doe er je voordeel mee.
Weerstand had ik wel toen ik het berichtje schreef en natuurlijk veranderd er veel MAAR nu gaat alles TE SNEL en de huidige techniek (elektronica) de draadjes zijn te dun geworden alles met modules en sensoren als het EVEN tegenzit loopt je er op leeg bij de garage of dealer en alles valt ook niet uit te lezen bij de tegenwoordige auto dus ergo al om, en dat is niet wenselijk als het die kant op gaat voor mensen met een bak.

voorbeeld : ik kreeg van mijn werkgever een gsm toen ze pas uitkwamen en een half jaar later zegt een klant tegen mij vraag je baas een nieuwe gsm want die koelkast in je handen kan niet meer????? :shock: en dat is met auto`s ,schepen met alles zo wat vandaag nieuw is , is morgen oud ,het is niet meer bij te houden en maar ZEUREN over het milieu nou het is nog nooit zo`n grote wegwerp maatschappij geweest als nu en daar verzet ik mij tegen dat klopt en zo zag ik het ook met de techniek van de aquaria op dit forum .

Maar en zeker Stylz ik begint nu te ontdooien en ga overnieuw beginnen met deze bak,je hebt mij een hele hoop duidelijk gemaakt , ook Karin D bedankt

Sorry dat ik heel laat reageer op de berichtjes maar ik was het topic kwijt en vroeg aan Fabian of hij voor mij dat wilde opzoeken en dat heeft hij gelukkig gedaan vandaar dat ik laat ben.

Ik MOET achteraf 1000% mazzel hebben gehad met mijn 2 mtr bak ,want geloof het of niet 3 tl`s en een zeer helder licht maar ik had een zeer licht kleurige massa op de bodem planten groeide prima en moest dus veel snoeien en de beestjes leefde lang en produceerde jongen wat wil je nog meer .maar nogmaals geluk 1000% dat is mij nu wel duidelijk gemaakt .

Ik zal maar gelijk een vraag plaatsen ,ik heb een led balkje met afst.bed. geeft kleuren rood ,blauw oranje ,groen maar is maar op 1stand goede te zetten zodat het licht continu blijft maar in die stand wisselt hij van kleuren zoals hier boven vermeld om en om dus 1sec.rood 1 sec.blauw etc ,wat is jullie mening is het goed om dat als bij verlichting aan te laten voor de planten of niet eerlijk gezegt heb ik het 2 dagen gebruikt en bij 2 plantjes zie ik al verse groene knopjes maar de rood /groene plant is nog aan het ontdooien zeg maar en laat dagelijks een blaadje vallen, wat is wijsheid ???

ik heb 2 vaste stripjes met 18 heldere led`s en ik wil er nog 1 strip van 18 stuks led`s er bij doen want in 1 hoek is het nog al SCHEMERIG :lol: :P want als de lichtbalk (kleuren)uit is dan zie ik op een gegeven moment in de donkere hoek de plantjes naar het licht toe buigen, mocht ik hier mee r info over kunnen verstrekken bericht ik het .

Ik moet dit topic met zeer waardige info in de gaten houden ,dan kan ik op de info die ik ontving terug vallen.

Nogmaals dank voor jullie reactie
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Om nog even terug te komen op het berichtje van 1 april.

Stylz schreef:Met die ruit, ik weet het niet, ontvetten is voor elke lijm nodig, of dat deze lijm het zo houd ik weet het niet, als noodoplossing prima, maar bij blijdorp hebben ze de ruit ook vervangen :P

dat klopt Stylz maar met DIE lijm /kit is WONDER spul echt waar ,ik geloof ook nooit in wonderen maar de lijmen en kitten van dat merk is ONGELOFELIJK welke type je ook neemt van hun ,maar als particulier kan je het niet kopen dat is het nadeel ,maar met welk merk lijm / kit kan je onderwater een naad blijvend herstellen ,ik had er ook nog NOOIT van gehoord totdat mijn zoon aan kwam met het verhaal over Blijdorp en hij mijn bak dicht kitte , zelfs Jomanda zou zeggen wat een WONDER .

Als ik een Aquarium gaat bouwen neem ik echt die kit ,ik maak geen reclame want ik vermeld het merk niet anders zou ik over de scheef gaan.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik geloof je best met de lijm, alles wat ik kan doen is zeggen dat van de normaal verkrijgbare lijmen, niet goed schoonmaken de hechting naar de ...... helpt :lol:

Ik begrijp dat je LED elke paar seconde een andere kleur heeft, op zich zullen plantjes daar wel tegen kunnen, maar of je vissen en ook jij zelf het fijn vind :?

Ik zou voor normale aquarium LEDs gaan, anders is meestal het effect dat je er meer wattage op moet gooien dan wat je feitelijk nodig hebt en aan het einde van de rit komen ze dat bij jou afrekenen.

Dat je lampen zeer helder licht geve zegt niets over het licht dat zegt alleen maar dat de lamp veel lumen produceert.
lumen is het lucht wat wij gebruiken om te kijken mn geel,groen,oranje licht, voor ons is dat veel licht.
Voor planten is rood en blauw veel licht, de fotosynthese straling zit net naast het gebied wat wij goed zien.

Afbeelding

Kijk maar in de bovenste grafiek het menselijk oog zit net tussen de 2 PAR pieken in, daarom heb je niets aan je ogen op planten licht te beoordelen.

Hoe meer mensenlicht een lamp maakt hoe minder er overblijft voor het planten licht.

Zo kan een TL 35 watt die veel PAR maakt veel meer planten licht geven dan een TL van 70 watt die veel lumen maakt (mensen licht)

een T5 heeft voor veel licht als goede planten lamp ongeveer 0,5 tot 1 watt per liter nodig, ik heb speciale LEDs ik gebruik maar 0.1 watt per liter omdat ik heel veel PAR maak, op het oog is mijn bak dus vrij donker dat wel :)

op een aquarium van 250 liter is dat dus 250 watt tegen 25 watt dus 225 watt verschil.
10 uur per dag is 2250 watt per jaar 821250 watt dus 821 kw/h reken een kwartje per kw/h is 205 euro per jaar plus het milieu effect.
Het loont dus echt de moeite goede lampen te kopen en zeker om goede LEDs te kopen.

nu is dit extreem hoor de meeste LEDs moet je ongeveer 0,25 w/l rekenen.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Bedankt Stylz voor het goede uitleggen van het licht ,ik heb het ledbalkje met kleuren rood, wit,groen blauw, licht blauw gekocht voor de planten gezien de kleuren omdat ze dat nodig zouden hebben las ik ergens .
De kleursverandering gaat per seconde en de planten trekken naar het balkje toe als ik het balkje uitdoet trekken de platen naar het heldere licht van de leds die vast zitten in de lichtkap.

Ik heb er enkele dus weinig planten in de opstartbak ,maar die er in staan groeien snel zelfs ze snel dat de kroontje van het het blad 2 cm uit elkaar liggen wat ik natuurlijk dichter bij elkaar zou hebben .

Alleen 1 plantje is er niet lekker aan toe bovenkant groen langwerpig blad en onderkant rood de blaadje krullen een beetje en er vallen gaatjes in van omg.3 à 4 mm en verliest ook blad nu ken ik de namen niet van de planten want die namen kijken op een dokters recept .

De bak staat nu 2weken en ik heb 2x het water ververst 50% omdat het bruin werd (kienhout) ge temp. van het water is 20 gr. omdat er een klein goudvisje in zit en geen tropisch visje ,de led verlichting heb ik vermeerderd zodat de planten achterin de bak toch meer licht krijgen onderkant planten bruinig bovenkant mooi groen en in knop.

Wanneer en welk merk kan ik het beste nemen om het water te testen ,vroeger deed ik dat met een druppeltest maar alleen PH ,maar nu weet ik dat er meer komt kijken met het testen dus wat moet ik allemaal testen en dus welk testpakket .

En over de kit terug te komen van Blijdorp ,de duikers hebben voor ze gingen kitten de ruiten siliconen vrij gemaakt met schrappers omdat op siliconen NIETS houd c.q. vasthecht .

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

voor wie zich afvraagt over welke ruit we het hebben :)

https://www.youtube.com/watch?v=hVmpxJz6pCw

Henk wat je kan zien in de grafiek het maakt nog al uit waar je zit op de grafiek.

Afbeelding

rood en blauw maar wat je ziet is dat de PAR piek nog al naar de violetkant ligt ( dat licht zien wij dus niet) je kan stellen dat blauw redelijk is maar meer naar groen hebben de planten er steeds minder aan, groen is voor een plant redelijk nutteloos, hij refecteerd bijna alles, daarom zien wij planten ook als groen.

Wit is altijd een menging van kleuren dat kan goed en kan fout zijn, een TL buis van de bouwmarkt kan hardstikke veel licht lijken te geven voor ons maar voor planten is hij waardeloos en heel donker.
Het is allemaal een kwestie van efficentie de lamp van de bouw markt geeft 20 % planten licht en 80% mensen licht
dus stel je hebt 100 watt dan verspil je dus 80 watt aan licht wat jij ziet en hooguit algen wat aan hebben, de planten staan in het donker.
Koop een planten lamp dan heb je 80% licht voor je planten en 20% kijk licht, voor jou donker voor je planten veel meer licht.
De besparing zit hem er in dat je van de planten lamp zeg maar 50 watt nodig hebt en van de mensen lamp 120 watt voor het zelfde planten licht dus je kan er veel minder lampen boven leggen.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Stylz,

Sorry voor de late reactie van mij ,maar ik dacht dat je een melding op je emailadres zou krijgen als er een nieuw berichtje op het topic waar je voor bent aangemeld zoals bij andere forums zoals binnenvaart en BMW bimmer.

Inderdaad als ik zo de grafiek bekijkt ,denk ik wat een mazzel heb ik gehad bij de 2 mtr bak toendertijd het was qua licht gewoon roulette want ik dacht toen hoe helderder licht hoe beter en niet welke kleur de tl`s afgaven ,ja wit maar zo eenvoudig is het dus niet ,nu heb ik een blauwe gloeilamp liggen voor kamerplanten maar die zal niet goed zijn voor de bak ben ik bang ??

Ik vraag mij af waar de plantenlamp voor de bak te koop is ,ik heb zo`n lamp nog nooit gezien en hoe kan ik zien welke lamp hoeveel par produceert???

Stylz bedankt weer voor de uitleg er gaat een wereld voor mij openen leuk het filmpje ,ik zal eens kijken of ik de foto met de duiker nog heb.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

ijsselmeer schreef:Hallo Stylz,

Sorry voor de late reactie van mij ,maar ik dacht dat je een melding op je emailadres zou krijgen als er een nieuw berichtje op het topic waar je voor bent aangemeld zoals bij andere forums zoals binnenvaart en BMW bimmer.
Dat kan hier ook hoor ;) Daarvoor moet je je hebben geabonneerd op een topic. Dat kun je doen door rechtsonder te klikken op 'Op dit onderwerp abonneren'. Dan pas zal je een mailtje krijgen, als er hier gereageerd wordt :)
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:Hallo Stylz,

Inderdaad als ik zo de grafiek bekijkt ,denk ik wat een mazzel heb ik gehad bij de 2 mtr bak toendertijd het was qua licht gewoon roulette want ik dacht toen hoe helderder licht hoe beter en niet welke kleur de tl`s afgaven ,ja wit maar zo eenvoudig is het dus niet ,nu heb ik een blauwe gloeilamp liggen voor kamerplanten maar die zal niet goed zijn voor de bak ben ik bang ??

Ik vraag mij af waar de plantenlamp voor de bak te koop is ,ik heb zo`n lamp nog nooit gezien en hoe kan ik zien welke lamp hoeveel par produceert???

Stylz bedankt weer voor de uitleg er gaat een wereld voor mij openen leuk het filmpje ,ik zal eens kijken of ik de foto met de duiker nog heb.
Henk ik kan ook niets zeggen over een gloeilamp voor planten, wat ik kan zeggen is dat gloeilampen vermomde kachels zijn die ook wat licht geven naast een berg warmte.
Als je een goed rendement wil hebben koop dan een goede planten LEd of evt T5 maar liefst LED.
slechte LEDs geven ook gewoon verkeerd licht af, dus is wel een kwestie van de juiste kiezen.