project bak 250*60*60

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Re: project bak 250*60*60

Bericht door kadir »

@stylz: Oeps, had ik iets tussen de lijmnaden moeten doen dan ?. Ik heb gewoon de contactpunten glas op glas geplaatst, wel eerst op het stuk waar ze op elkaar komen een lijntje kit gespoten en vervolgens de randen volgespoten met kit. In ieder geval is het de overloop, ik zie wel tijdens het testdraaien of het gaat lekken, anders snij ik hem wel los en kit het opnieuw. Wat betreft de achterwand keuze, ik had ergens een voorbeeld gezien van een achterkant met allemaal van die platte stenen en vond het erg mooi gemaakt. Helaas ben ik de link naar de afbeelding vervolgens kwijtgeraakt en moest sommige stukken zelf er bij "fantaseren". Gezien de tijd wat het mij allemaal kost ben ik nu van plan om enkel het overloop gedeelte opnieuw te maken en de rest zo te laten. Jullie input is wel erg gewaardeerd, mochten jullie ideeën hebben dan hoor ik dat graag.

@Linda: ik vindt van de voorbeelden die stylz heeft gestuurd ook het eerste foto het mooiste, ik ga proberen stukjes hiervan over te nemen op mijn achterwand.

@Grimfith: zoals stylz ook heeft geantwoord leek een overloop mij ook iets veiliger.

In ieder geval heb ik gemerkt dat ik nu in mijn hoofd even te veel met het achterwand bezig ben, ik wil nu de knoop doorhakken en het afmaken. Straks ga ik nog heel snel op google wat achterwandjes bekijken om mij te inspireren en vervolgens ga ik met het stanlymes te keer tot ik iets moois heb gesneden of tot mijn piepschuim op is. Vanaf komende week wil ik dan beginnen met het tegelpasta op te smeren. Morgen ga ik ook het exopxyhars bestellen, met een beetje geluk kan ik dan volgende week de laatste laag epoxy er op smeren en alles in het aquarium kitten.

Hieronder de nieuwe opstelling zonder de overloopwand (by by 3 uur werk)

Afbeelding

Ik vindt grotten in mijn bak ook erg mooi en is tevens een mooie schuilplek voor mijn vissen straks, even kijken wat het eindresultaat van dit stuk gaat worden:

Afbeelding

Met al die losse stukjes moet ik straks, als ik de boel in het bak ga kitten, iets ceratiefs uithalen met tegelpasta om die naden weg te werken.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

status paar uur later:

Afbeelding
Afbeelding

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ziet er al goed uit. Met meerdere lagen tegellijm zie je dadelijk niets meer
Van die naden. Wat ik meestal doe is in de laatste dikke laag nog wat groeven en spleten krassen met een vork of mes.
Uiteraard doe ik dit wel als hij nog niet droog is.
Is de tegellijm wel droog dan maak ik die groeven met een multitool.
Greetings...

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Oke, bedankt voor de tip. İk ben van plan 2 lagen tegellijm buiten het bak er op te smeren en vervolgens nog 1 laag tegellijm en 2 lagen epoxy als ik alles in het bak heb gekit. Zodoende kan ik ook de naden wegwerken en de laatste details er in maken.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hierbij een kleine update, inmiddels ben ik met het achterwand voor de overloop gedeelte klaar. Hierbij wat foto's. Het "kunstwerk" aan de rechterzijraam ga ik uiteindelijk toch maar niet gebruiken omdat ik het aquarium ietsje anders ga plaatsen waardoor dat stukje niet meer op een blinde hoek uitkomt. Zonde van al het werk maar ik heb liever veel inkijk dan een mooie achterwand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond ga ik het linkergedeelte opnieuw maken, ik vindt die hoek nog vrij sober uitzien Ik ga proberen daar wat dikkere rotsen te plaatsen. Ook speel ik nog met de gedachten om een of meerdere overhangende rotsen aan de linker en de rechterkant te plaatsen en deze gelijk ook te gebruiken als camouflage voor de waterinloop.

Gister was ik tot 2 uur in de nacht bezig met enkel het overloopgedeelte, hopelijk vlot het vandaag wat beter. Hoe langer ik er mee bezig ben des te meer nieuwe ideen er bij mij opkomen waardoor het alleen maar langer duurt allemaal.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dit wordt toch wel een erg bijzondere achterwand Kadir. Ik ben echt benieuwd hoe het er uitziet als hij af is :)

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik ben ook wel heel erg nieuwsschierig hoe dit word

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Allemaal,

Hierbij weer een update, gister is het weer aardig laat geworden maar het einde begint nu wel in zicht te komen wat betreft achterwand uitsnijden. Alle achterwanden zijn nu klaar, ook heb ik 2 uitlaten voor de watertoevoer gemaakt en een paar extra stenen die ik tegen de bodem ga aanplakken. İk speel sterk met de gedachten om ook een onderloop te maken nu alles nog leeg staat, hiervoor moet ik nog even uitmeten of ik dat ga redden met de ruimte in mijn overloopbak. Een onderloop is handig voor de vuil op de grond maar het is ook wel fijn als mijn filter door kan draaien als het water onder het overloop niveau komt. Ik kwam eigenlijk op het idee toen ik mij af vroeg als bijvoorbeeld een van de bovenste stenen door de tijd heen loslaten. Om dat stukje droog te krijgen zou tot dat stuk het water uit moeten pompen, stukje opnieuw kitten en 24 uur laten drogen. In dat 24 uur periode kan ik dan geen gebruik maken van mijn bioloog, het water staat dan namelijk te laag om over de overloop te stromen. Dankzij de onderloop is mijn waterniveau niet gebonden aan de hoogte van mijn overloopkam en ik kan als ik wil in een keer het hele bak leegpompen via het onderloop. Ik ga nog even wegen en meten, hopelijk is de ruimte in de overloopbak voldoende, er moeten namelijk 2 kranen en heel wat bochten in gepropt worden.

Hieronder de foto's van het achterwand, voor de beeldvorming heb ik ze even opgehangen in het bak. Ik overweeg om nog een paar rotsen uit te hollen zodat er grotjes en/of sleuven ontstaan.

Mijn stenen staan te drogen:

Afbeelding

Hier zijn de stenen al geplakt op de achterwand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de beeldvorming nog eentje met het hele lengte in beeld:

Afbeelding

Wateruitlaat verstopt in de rots:

Afbeelding

Vandaag is het plan om alles nog fijn af te werken en passend te maken. De rotsen en het achtergrond ga ik nog met de ijzerborstel,soldeerbout en gasbrander bewerken en misschien dat ik er een paar rotsen ga uithollen. Met een beetje geluk kan dan morgen of overmorgen de eerste laag tegelpasta er op. Als het onderloop doorgaat moetik hiervoor ook nog 3 rotsen maken, zou fijn zijn als dat al duidelijk is voor ik met tegelpasta aan de slag ga.

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Je gaat lekker door zo, ik volg deze al een paar dagen en ben benieuwd wat het gaat worden. Ga zo door zou ik zeggen!

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Mooi!! Jij bent voorlopig wel even bezig met smeren :mrgreen:
Greetings...

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Begint al mooi form te krijgen

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Roy H schreef:Mooi!! Jij bent voorlopig wel even bezig met smeren :mrgreen:
pff ja dat gaat mıj nog 2 weken smeren drogen smeren kostenç

Vandaag wordt het een spannende dag, de loodgieter gaat kraanaansluiting plaatsen in mijn werkruimte waar het aquarium nu staat. Eindelijk kan ik hem nu vullen en kijken of er lekkages zijn. pvc pijpen en boor voor de onderloop heb ik inmiddels ook al besteld, volgende week ga ik dat ook alvast aansluiten zodat ik daarna mijn weet waar de rotsen moeten komen voor de waterafvoer van de 3 plekken waar ik bodemafzuiging wil gaan toepassen. Als die rotsen dan ook zijn gesneden kan ik beginnen met het smeer,verf en droog werk. Gister heb ik nog een vulkaantje gemaakt met aan de onderkant de afvoer van water en aan de bovenkant ruimte voor een luchtslang en een led lichtje. fotos daarvan volgen nog, ik moet het aan elkaar plakken maar gister was de gamma door hun voorraad glaskit heen (beetje dankzij mij hahaha).

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Bijzonder achterwand word dat zeg!

En een mooi formaat! :)

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Inmiddels heb ik water en heb gelijk de bak gevuld, ik zie voorlopig geen lekkage's dus weer een probleem minder. Mijn glasboor 32mm voor de onderloop is ook binnen gekomen en morgen komt de rest van de pvc spullen binnen. Deze week ga ik proberen al het piepschuim werk af te maken waaronder de rotsen voor de onderafvoer. Ik speel nog sterk met de gedachten om maar ook gelijk een of twee watervallen te maken met aan de onderkant een aantal terassen. Weet iemand nog welke materiaal ik het best kan gebruiken om mijn terassen te maken ?. Kan ik dat met plexiglas maken door hem in repen te snijden en met een verfbrander om te buigen ?.

Hierbij wat foto's, het is allemaal wat krapjes uitgevallen omdat mijn buis van 50mm best wel fors is. In het overloop komt dus nog de buis en kogelkraan voor de bodenafvoer.

Afbeelding

Afbeelding

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Word mooi.

Zo heb ik mijn terrassen ook gemaakt.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=8572

Alleen ik zou geen siliconenkit gebruiken als je er zand of iets dergelijks op wilt strooien. Bij mij begint het nu los te laten.
Ik denk dat pvc-lijm beter is.