Stroming

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Stroming

Bericht door Ciedric »

Ik denk dat de stroming van mijn 100x30x40 aquarium niet voldoende is, en twee dode stukken heb namelijk de linker en rechter hoeken aan de achterzijde.
Ik werk met een externe filterpomp namelijk de Eheim 2215 Classic.
De 16/22 mm slang komt een stukje het aquarium in en gaat over op het pijpje met uitstroomgaatjes. Deze hangt aan de oppervlakte net onder de waterlijn in het midden van het aquarium en stroomt uit naar de voorwand. Ik werk niet met een luchtpompje.
De afvoer zit aan de linkerkant onderin op de achterwand.

Afbeelding

beekman
0-200
0-200

Re: Stroming

Bericht door beekman »

een mogelijkheid om meer stoming te creeren is door het plaatsen van een stromingspomp echter niet elke vis/plant zal dit waarderen ik zelf heb er een stromingspomp in zitten van 2000 liter en mijn vissen/planten hebben hier geen probleem mee ik heb nu een stroming die overal komt zonder dat het gelijk een storm in de bak is

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Ik zat eerder te denken aan het verplaatsen van de uitstromer. Ik vond nog zo'n goedkoop Aquafish binnen filterpompje maar die heb ik eruit gegooid ivm herrie. Zo'n stromingspomp geeft vaak ook weer geluid.
Dus eigenlijk ben ik opzoek naar de juiste plek om de uitstromer te plaatsen.
Helaas heeft de aquariumspeciaalzaak mij nooit geholpen. Na het aftikken van €400 en het brengen van het aquarium naar de achterbak van mijn auto was de service op.

Uitstromer:
Afbeelding

Afvoer:
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

op zich kan dat goed met een spraybar zoals die je hebt alleen is die van jou te kort dus.

ook staat hij wat te hoog en strip je CO2, dat helpt ook niet met je algen probleem.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Ik heb wel eens met twee spraybars gewerkt maar dan is je uitstroom een stuk trager.
Waar zou ik hem het beste kunnen plaatsen?
Het liefst wel aan de oppervlakte ivm zuurstof.

Waarom stript hij nu CO2?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

op het oog stoomt een langere spray bar trager, maar je pomp pompt even veel liters dus, er stroomt net zo veel water in de bak :lol: :lol:

het gaat er om dat het overal een beetje stroomt, met een dergelijke opstelling voorkom je dode hoeken, maar je kan je spraybar ook aan de korte kant hangen.

oppervlakte stroming die lucht in het water blaast veroorzaakt juist eerder alg omdat het CO2 verlaagt.

Zuurstof verlaagt het ook, je blaast nl lucht in het water geen zuurstof ! met de lucht verwijder je de zuurstof die je planten aanmaken en CO2 wat je planten nodig hebben uit het water.

Een aquarium met planten zonder luchtsteentjes of andere manieren van lucht inbrengen zoals jou spraybar hebben juist een hoger zuurstof gehalte, een goed verlichte planten bak komt makkelijk boven de 100% zuurstof als het licht aan is.

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Oké dan, mij is altijd verteld dat het oppervlakte water in beweging moet blijven om zo niet zonder zuurstof te zitten. Dit is dus onzin? Waar zou jij de spraybar hangen? Zit nu zelf te denken aan verticaal, of helemaal geen spraybar maar alleen de uitstroomslang.
Hij hangt net onder het water oppervlak zodat ik niet het water hoor klotsen. Het aquarium staat in de woonkamer en moet dus zo stil mogelijk zijn.

Aan het dwars balkje heeft ook geen nut aangezien het zaakje erachter dood valt

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ciedric op 06 apr 2015 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ciedric schreef:Oké dan, mij is altijd verteld dat het oppervlakte water in beweging moet blijven om zo niet zonder zuurstof te zitten. Dit is dus onzin?
Ja in een beplant aquarium is dat idd onzin, of eigenlijk halt, tijdens de belichting is het contra productief omdat het CO2 en zuurstof verdrijft en dus algen bevorderd, als het licht uit is dan is een beetje oppervlakte stroming weer fijn.
zolang je planten assimileren is het dus niet goed, voor jou ook fijn want een goede spraybar hoor je dus niet.

ik zou de spraybar het liefst langs de hele achterwand hangen net onder het oppervlak, te oppervlak mag wel wat stromen maar mag niet spetteren zeg maar.
vertikaal zou ik niet doen, een enke pijpje kan ook goed werken, denk bv eens aan een lilypipe.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/7562/a ... uitstroom/

Afbeelding

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Zelf gebruik ik aan mijn uitvoer een diffusor deze zorgt voor voldoende stroming door de
hele bak.Ik gebruik deze wel zonder luchtdarmpje.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

stylz schreef:
Ciedric schreef:ik zou de spraybar het liefst langs de hele achterwand hangen net onder het oppervlak, te oppervlak mag wel wat stromen maar mag niet spetteren zeg maar.
Maar dit is nu toch al het geval?
Afbeelding

Afbeelding

En waarom niet verticaal?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

niet vertikaal omdat het dan moeilijk is een lange stroming te krijgen, je botst met je stroming eerder tegen decoratie of planten aan.

is denk dat ik belletjes zie bij jou spraybar dus voor mij moet hij lager.

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Dat lijkt op de foto maar belletjes maar dat is niet zo.
Zou het nog handig zijn als ik op het einde nog een spraybar vast koppel?
Ik heb er nog één liggen met een stukje slang er tussen als koppelstuk verdubbel ik de lengte alleen stroomt het dan minder hard uit gezien water de weg van de minste weerstand zoekt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

je stroming hoeft niet perse hard te zijn, maar hij moet er wel zijn en ook overal, anders krijg je niet alleen dode stukken die problemen gaan geven, maar ook planten krijgen het dan moeilijk.
planten zijn afhankelijk van voeding die langs stroomt, met uitzondering van de wortel planten.

Normaal mag water best wat stil staan maar met meer licht wordt stroming steeds belangrijker.

dus ja probeer het eens met een extra stukje

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Thnx, zojuist al gefixt :)

Een andere optie is om het stopje van de spraybar te trekken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stopje zou ik er niet van af halen, dan krijg je minder stroming uit de gaatjes en een stroming die de andere stroming gaat verstoren.

Je wil juist zo veel mogelijk de stroming die elkaar ondersteunt, pompen tegen elkaar in laten werken geeft lokaal wel wat turbulentie, maar ook dode stukken.