Heb als 81 jarige een aquarium ingericht op de moderne? wijze. Voedingsbodem, JBL Denitrol en JBL Biotopol en gebruik dagelijks Dupla24 als voeding voor de planten. De bak staat nu vanaf half november 2014. Als ik u nu vertel, dat ik niet erg tevreden ben. De plantengroei is nu niet je van het.
Nu het volgende: vroeger heb ik ook een aquarium gehad en getracht het amazonegebied na te bootsen.
Heel mooi en als volgt ingericht: ongewassen maaszand als voedingsbodem en planten gepoot en fijn laten staan tot ie kraak helder was en een steentje erin aangesloten op een klein pompje waar de luchtbelletjes uit kwamen.
NIETS gebruikt van al de bovenstaande producten en mede aquarianen planten kunnen geven zo goed en fijn groeide alles.
Wie kan me nu eens uitleggen wat ik verkeerd doe of hoe moet ik in de toekomst handelen om een pracht aquarium te krijgen.
Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet,
Voor de te nemen moeite zeg ik u dank.
Met vriendelijke groet,
Jan
Aquarium inrichten
-
JanvanHoften
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Aquarium inrichten
Hallo Jan, welkom op dit forum,
ik herken die moderne wijze niet zo, je begint met een voedings bodem, die zou ik al nooit adviseren, voedings bodems zijn in mijn ogen iets uit de grijze oudheid en zouden verboden moeten worden
ze geven alleen maar ellende.
Daarnaast de JBL Denitrol en JBL Biotopol zou ik ook niet adviseren, koop voor dat geld liever meer plantjes dat heeft een beter effect, dan deze producten
Er is niets mis met kraan water ook al willen de fabrikanten van dit soort producten ons dat wel laten geloven, ik drink dat spul zelfs.
Modern is niet gelijk vissen in je aquarium, maar even de tijd nemen dit in te laten draaien, geef je bacterien de kans zelf te groeien een potje gaat daarbij niet helpen.
De dupla 24 is prima, in de moderne aquaria hebben we veel meer licht als in het verleden en daarom veel meer vraag naar voedings stoffen door je planten, geef je die niet dan heb je dus ook eerder algen.
Je kan dus of minder licht op je aquarium zetten dan wat de fabrikant er al boven hangt of meer voedings stoffen toe dienen, een lucht pomp is niet aan te raden, lucht verdrijft koolzuurgas uit je water en dat hebben je planten hard nodig onder de nieuwe sterkere verlichting.
Met voedings stoffen bedoel in bemesting door profito of Dupla 24 of iets dergelijks, evt aangevuld met andere sporen elementen.
dit is zeg maar pokon voor aquarium planten.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
ik herken die moderne wijze niet zo, je begint met een voedings bodem, die zou ik al nooit adviseren, voedings bodems zijn in mijn ogen iets uit de grijze oudheid en zouden verboden moeten worden
Daarnaast de JBL Denitrol en JBL Biotopol zou ik ook niet adviseren, koop voor dat geld liever meer plantjes dat heeft een beter effect, dan deze producten
Er is niets mis met kraan water ook al willen de fabrikanten van dit soort producten ons dat wel laten geloven, ik drink dat spul zelfs.
Modern is niet gelijk vissen in je aquarium, maar even de tijd nemen dit in te laten draaien, geef je bacterien de kans zelf te groeien een potje gaat daarbij niet helpen.
De dupla 24 is prima, in de moderne aquaria hebben we veel meer licht als in het verleden en daarom veel meer vraag naar voedings stoffen door je planten, geef je die niet dan heb je dus ook eerder algen.
Je kan dus of minder licht op je aquarium zetten dan wat de fabrikant er al boven hangt of meer voedings stoffen toe dienen, een lucht pomp is niet aan te raden, lucht verdrijft koolzuurgas uit je water en dat hebben je planten hard nodig onder de nieuwe sterkere verlichting.
Met voedings stoffen bedoel in bemesting door profito of Dupla 24 of iets dergelijks, evt aangevuld met andere sporen elementen.
dit is zeg maar pokon voor aquarium planten.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
JanvanHoften
Onderwerp auteur - 0-200

Vriendelijk dank voor de reactie. Heb nog enige inlichtingen, die me misschien helpen wat ik nu het beste kan doen. Heb een aquarium Jewel Rekord 800 met 2 TL 18 W, waarvan een warm wit en ee daglicht. Verder is deze bak voorzien van een Bioflow superfiltersysteem met een 280 circulatiepomp en een verwarming van 100 watt. In heb de lampen 12 uur per dag aan.
Kunt u mij een paar mooie achtergrond- en voorgrond planten adviseren en kan ik het beste doorgaan met Dupla Plant 24 en moet ik er nog wat aan toevoegen?. Heb dag en nacht de pomp aanstaan, opdat er stroming in het water is.
Uw reactie wacht ik met spanning af.
Alvast heel vriendelijk dank vanuit Venlo.
Jan
Kunt u mij een paar mooie achtergrond- en voorgrond planten adviseren en kan ik het beste doorgaan met Dupla Plant 24 en moet ik er nog wat aan toevoegen?. Heb dag en nacht de pomp aanstaan, opdat er stroming in het water is.
Uw reactie wacht ik met spanning af.
Alvast heel vriendelijk dank vanuit Venlo.
Jan
-
ijsselmeer
- 200-400

Ja Jammerijsselmeer schreef:En toen was het stil, erg jammer![]()
IJsselmeer
Ik probeer iedereen naar beste eer en geweten te helpen, maar ik mis wel eens een draadje, ik ben ook een verwoed reiziger dus ben zelfs wel eens weg. Ik maak graag lange reizen, gelukkig gaat dat door de royale verdienste die ik uit dit forum haal prima
Nee zonder gekheid er zijn hier een hoop mensen die proberen iedereen te helpen, maar we missen wel eens wat, voor ons allemaal is dit maar hobby.
Ik vind het persoonlijk vervelend dat ik de vraag gemist heb, echt waar.
Ik kan Jan alleen maar adviseren nu om goed naar zijn bak te kijken, dupla 24 is prima, je kan helemaal door naar EI maar als alles het goed doet zou ik het lekker zo houden.
stroming klinkt goed 12 uur verlichten zit aan het maximale, voor de planten, ja wat voor iets wil je, ik zou zeggen kijk eens in de data base, uit de amozone komen veel mooie planten, maar wel karakter zoek je.
Ik vind het altijd heel moeilijk op smaak te adviseren, nogmaals sorry jan maar met honderden posten per maand slipt er wel eens een.
Ik heb hier ook overheen gelezen helaas, amar ik kan her toch geen antwoord op geven omdat ik er te weinig verstand van heb. Misschien is dat laatste de reden dat er meer mensen zijn die niet gereageert hebben. Wel jammer, inderdaad.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
-
ijsselmeer
- 200-400

Ik reageer een beetje laat ,maar ik lees het berichtje nu pas .
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor Stylz ,maar ik dacht misschien dat een ander reageert maar dat was niet zo dus jammer .
Het zou leuk zijn voor ons en nuttig voorJan als hij hier weer op reageert ?
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor Stylz ,maar ik dacht misschien dat een ander reageert maar dat was niet zo dus jammer .
Het zou leuk zijn voor ons en nuttig voorJan als hij hier weer op reageert ?
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT
ja........ je ziet hoe makkelijk je iets mist Henkijsselmeer schreef:En toen was het stil, erg jammer![]()
IJsselmeer
voelde me niet persoonlijk aangesproken, iedereen had kunnen reageren toch
-
ijsselmeer
- 200-400

precies ook Jan die had ik zeker verwacht met een antwoord hoe het nu is met zijn bak .
Kom op Jan maak je handen droog door het planten zetten en kom onder die tl`s vandaan er reageer hier op.
Kom op Jan maak je handen droog door het planten zetten en kom onder die tl`s vandaan er reageer hier op.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT