Hallo allemaal,
Ik maak me ernstig zorgen om één van mijn sluierstaartvissen.
Sinds gisteren eet hij niks en ligt alleen maar op de bodem (op zijn zij). Vandaag viel het mij op dat ik rode aderen zie bij zijn staart en vinnen, deze waren voorheen niet zichtbaar. Ook ademt hij de ene keer heel langzaam en de andere keer heel snel, met zijn bek ver uitgestrekt alsof hij het benauwd heeft. Hij pakt geen eten meer (gaat er niet op af) en vanochtend heb ik geprobeerd hem te voeren door hem een paar zinkkorrels te geven. Deze spuugde hij na een minuutje weer uit.
Ik zie dat er ook iets van hem af komt, het lijkt alsof er een soort van laagje van zijn vinnen komt. Ook had hij gisteren een wat wazig oog aan één kant, maar dat is vandaag niet meer het geval.
Ik heb hem in een aparte bak gezet, met niet al te veel water.. In de hoop dat hij zo meer rust krijgt.
Vorig jaar had hij problemen met zijn zwemblaas, toen zweefde ie continu op zijn kop. Daarna heb ik hem een aantal weken in quarantaine gehad en erwtjes gevoerd. Dit heeft geholpen. Hij is nu zo'n 6 jaar oud.
Ik heb zelf al wat gegoogled en ik dacht aan beginnende vinrot, maar toen ik het filmpje in de dierenwinkel liet zien zeiden ze dat het dat niet was, maar wat het wel was wisten ze ook niet.. Ze dachten aan een verstopping.
Hopelijk kunnen jullie wat met deze info! Ik heb het gemaakte filmpje ook toegevoegd, zie hieronder. De donkere plek die je lijkt te zien komt overigens doordat de bak deels transparant is en op een tafel staat met verschillende kleuren.
http://www.youtube.com/watch?v=ihOUwLMBmqE
Sluierstaartvis eet/zwemt niet en ziet er ziek uit
Re: Sluierstaartvis eet/zwemt niet en ziet er ziek uit
Vervelend dat je sluier niet lekker in z'n vel zit 
Heb je nog wat meer informatie over de bak waarin je hem/haar houdt? Hoeveel liter, wat voor een filter, aantal soortgenoten?
Ik zou sowieso als ik jou was de vis terugplaatsen naar z'n normale aquarium, omdat ik denk dat juist apart zetten meer stress oplevert.
Heb je nog wat meer informatie over de bak waarin je hem/haar houdt? Hoeveel liter, wat voor een filter, aantal soortgenoten?
Ik zou sowieso als ik jou was de vis terugplaatsen naar z'n normale aquarium, omdat ik denk dat juist apart zetten meer stress oplevert.
Poeh, afmetingen zou ik dan even moeten opmeten. Ze zijn in totaal met 3 en zitten buiten in een grote ondoorzichtige bak, met 2 pompen. In de winter halen we ze binnen en zitten ze in een kleiner aquarium (naar mijn mening te klein, maar ouders blijven erbij ''dat het maar voor even is dus niet nodig om een grotere te kopen''). Pap heeft ze afgelopen weekend weer naar buiten gedaan. Ik heb hem juist eruit gehaald, omdat ik dacht dat hij misschien moeite had met het temperatuurverschil. En wil niet dat hij dood gaat en misschien nog uren in het water ligt bij de andere vissen.. En wellicht heeft hij iets besmettelijks.
Hij is altijd al een beter zwakker geweest dan de rest.. Die zwemmen al jaren vrolijk rond zonder issues en deze heeft iedere keer wel iets, maar nu lijkt het ernstiger
Hij is altijd al een beter zwakker geweest dan de rest.. Die zwemmen al jaren vrolijk rond zonder issues en deze heeft iedere keer wel iets, maar nu lijkt het ernstiger
Hoi hoi
Ik ben geen expert op het gebied van sluierstaarten..Maar wat ik wel weet is dat het een kweekvorm is die nogal wat "mankementen" heeft. Een daarvan is zijn bolle lijfje. Het kans soms voorkomen dat ze problemen krijgen met hun ingewanden doordat hun lijfje gewoonweg niet goed ontwikkeld is. Je kun je voorstellen dat de ingewanden die normaal in een gewone "doorsnee" goudvis zitten ook in een sluierstaartje moeten passen. Dat gaat niet altijd goed. De problemen met de zwemblaas zijn hier een mooi voorbeeld van. (al kan dit een "gewone"vis natuurlijkook overkomen maar wel minder vaak) Je zegt dat hij al vaker iets heeft gehad en het eigenlijk een zorgenkindje is. Dat betekend dat dit visje -helaas- niet zo gezond is als je zou willen.
Het is ook een van de redenen dat ik geen fan ben van extreme kweekvormen..
Ik zie op het filmpje zo niet de afscheiding die van de vinnen af zou komen.
Heb je hem nu weer binnen? Merk je verschil in gedrag? Het water is nog wel flink koud (het vroor vannacht zelfs nog) en kan me voorstellen dat een niet zo sterk visje wat moeite heeft met de overgang.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is natuurlijk, maar het zou ermee te maken kunnen hebben. Sterkte!!
Ik ben geen expert op het gebied van sluierstaarten..Maar wat ik wel weet is dat het een kweekvorm is die nogal wat "mankementen" heeft. Een daarvan is zijn bolle lijfje. Het kans soms voorkomen dat ze problemen krijgen met hun ingewanden doordat hun lijfje gewoonweg niet goed ontwikkeld is. Je kun je voorstellen dat de ingewanden die normaal in een gewone "doorsnee" goudvis zitten ook in een sluierstaartje moeten passen. Dat gaat niet altijd goed. De problemen met de zwemblaas zijn hier een mooi voorbeeld van. (al kan dit een "gewone"vis natuurlijkook overkomen maar wel minder vaak) Je zegt dat hij al vaker iets heeft gehad en het eigenlijk een zorgenkindje is. Dat betekend dat dit visje -helaas- niet zo gezond is als je zou willen.
Het is ook een van de redenen dat ik geen fan ben van extreme kweekvormen..
Ik zie op het filmpje zo niet de afscheiding die van de vinnen af zou komen.
Heb je hem nu weer binnen? Merk je verschil in gedrag? Het water is nog wel flink koud (het vroor vannacht zelfs nog) en kan me voorstellen dat een niet zo sterk visje wat moeite heeft met de overgang.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is natuurlijk, maar het zou ermee te maken kunnen hebben. Sterkte!!
Sluierstaarten zijn niet erg bestand tegen lage temperaturen, een gewone goudvis kan daar nog wel tegen, maar een sluier heeft eigenlijk een verwarmd aquarium nodig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik denk dat hij gewoon aan het sterven is. Een sluierstaart word meestal tussen de 10-20 jaar. Maar als je een extra zwak exemplaar hebt die meerdere ziekten heeft ondergaan kan dit minder zijn. Daarnaast kunnen ze zoals aangegeven niet goed tegen kou en zijn het eigenlijk ook geen vijvervissen.
Dus door de verkeerde temperaturen en de ziekten is hij nu gewoon op.
Ten minste dat gok ik. Ik heb wat rond gezocht maar ik kan geen ziekte vinden die er zo uitziet. Het is voor een zieke vis vooral vreemd dat hij nog wel gewoon mooi kleuren laat zien. Daarom mijn gok dat hij aan het sterven is door, ja eigenlijk ouderdom.
Dus door de verkeerde temperaturen en de ziekten is hij nu gewoon op.
Ten minste dat gok ik. Ik heb wat rond gezocht maar ik kan geen ziekte vinden die er zo uitziet. Het is voor een zieke vis vooral vreemd dat hij nog wel gewoon mooi kleuren laat zien. Daarom mijn gok dat hij aan het sterven is door, ja eigenlijk ouderdom.
Bedankt allemaal! Ben een paar dagen niet online geweest. De dag nadat ik dit bericht heb gepost, is Bertje (zo heb ik hem gedoopt, haha) helaas overleden. Ik denk dan inderdaad ook de combinatie van ouderdom en het feit dat het een doorgefokt visje was. Mijn ouders hebben ze destijds gewoon ''voor de leuk'' gekocht in een dierenwinkel, er niet bij stil te hebben gestaan dat het niet zulke makkelijke vissen zijn om te houden. Deze was inderdaad altijd al een sulletje, dus de combinatie van factoren zal er wel voor hebben gezorgd dat hij vroegtijdig is gaan hemelen. Nadat ik hem binnen had geplaatst heeft hij geen ander gedrag laten zien. Hij lag maar wat op de bodem, spetterde soms een beetje en at niet. Hij zag er aan de buitenkant verder wel oké uit, buiten dan dat ik het idee had dat er iets aan hem ''los liet''. Dit was lastig te zien op de foto's.
In ieder geval bedankt voor de reacties! En ik zal de andere vissen beter in de gaten houden.
In ieder geval bedankt voor de reacties! En ik zal de andere vissen beter in de gaten houden.