Wat is er aan de hand met mijn javavarens?

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Wat is er aan de hand met mijn javavarens?

Bericht door Marvis »

Al een tijdje gaat het niet zo goed met mijn javavarens. Ze hebben gele, zwarte plekken en ik moet zeggen dat ze niet heel hard meer groeien en laag blijven. Zou iemand mijn kunnen vertellen wat ik kan doen om ze weer tot leven te brengen?

Voedingsstoffen:
Per week: 20 ml Profito. Af en toe een halve Sera Florenette tablet bij de wortelen
Per dag: 5 ml EasyCarbo

Licht:
Een zeer oude sylvania regular (8 maanden door mij in gebruik, daarvoor 4 jaar door mijn opa) :oops:
Een 8 maanden oude sylvania Gro-Lux.
Branduren: 8 uur per dag.

Inwoners:
Dwerggourami's, vuurgarnalen, neon tetra's en sulawesi slakken.

Mijn hele aquarium: http://i.imgur.com/8RF37eP.jpg
Close-up javavaren: http://imgur.com/a8UXMQ3

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Wat is er aan de hand met mijn javavarens?

Bericht door Linda »

Wanneer je zegt dat je tabletjes bij de wortels steekt, betekend dat dat ze in de grond staan? Java's zitten namelijk liever op een stuk hout. Ze kunnen wel in de grond staan, maar dan moet de wortelstok altijd boven de grond blijven anders gaan ze rotten.
Maar misschien wist je dit allemaal al :?

Mijn ervaring met javavarens is dat wanneer er op een blad nieuwe plantjes groeien het moederblad verloren gaat. Het komt vol gaten te zitten en wordt bruin/zwart. Ik vind java's altijd prachtig als ze net nieuw zijn maar zodra de bladeren kleintjes gaan maken wordt de plant zelf er niet mooier op..helaas.

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Op zich heb ik niet echt problematieken wat de groei aangaat als ik javavaren in de grond zet. Maar dat komt meer omdat ik granulaat gebruik en dat laat genoeg ruimte tussen de onderlinge granulaatkorrels. Feitelijk behoef je bij dit soort moerasplanten geen tabletten te gebruiken.

Ik zou het even proberen met wat spa rood erbij in te gieten. Meestal gaat het dan langzamerhand weer beter met de plant in kwestie.

Wat het licht betreft: javavaren behoort tot de groep moerasplanten die minder afhankelijk zijn van licht. Net zoals anubia's doen dergelijke planten het ook goed in donkere bakken.

Op zich zou de moederplant niet kapot moeten gaan als er zich jonge spruiten ontstaan op de bladeren van de moederplant. Hier gebeurd dat nl. niet. Moet je eens testen hoe de CO2 zich in de bak verhoudt.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Bedankt voor jullie hulp. Neen, de javavarens staan niet in de grond maar zitten vastgeklemd tussen hout. Wat ik bedoel met de tabletten is dat ik ze tussen de wortels neerleg (die de grond wel raken).

Binnenkort ga ik beginnen met DIY-co2 als ik de nieuwe lampen geïnstalleerd en goed ingesteld heb. Ben benieuwd wat er van terecht komt.

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Dat ziet er uit als baardalg... :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

MatthijsH schreef:Dat ziet er uit als baardalg... :lol:
????
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Wat is er aan de hand?

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Klopt. Waarschijnlijk ga ik vanavond de nieuwe led-balk installeren en binnenkort ga ik beginnen met DIY co2. Hopen dat dat allemaal verandering brengt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

MatthijsH schreef:Wat is er aan de hand?
waar baseer jij baardalg op, ik zie geen enkele reden om te denken dat het om baardalg gaat ?
Marvis schreef:
Klopt. Waarschijnlijk ga ik vanavond de nieuwe led-balk installeren en binnenkort ga ik beginnen met DIY co2. Hopen dat dat allemaal verandering brengt.
Ik denk dat je verstandiger bent omdat om te draaien eerst CO2 dan de nieuwe LEDs, wat je nu gaat doen is eerst meer belichten en dan CO2 toevoegen, stel daar zit een week tussen dat is meer dan genoeg om veel problemen te veroorzaken.

het is altijd eerst sporen elementen verhogen dan pas licht, met jou volgorde werk je algen in de hand.

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Zo ziet baardalg er toch uit? Of heb ik dat verkeerd :kwnie:

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

MatthijsH schreef:Zo ziet baardalg er toch uit? Of heb ik dat verkeerd :kwnie:
Dat dacht ik ook ja. Maar de bedoeling van dit onderwerp was de oorzaak van de gele/bruine bladen te achterhalen. Dat er baardalg in de bak zat, wist ik al. Wel top dat er mee wordt geholopen om daar vanaf te komen :P

Drie dagen geleden heb ik de twee javavarens verplaatst ivm een herinrichting (wilde planten achter de javavaren wat meer zichtbaar krijgen. De twee javavarens heb ik in 5 stukken opgedeeld. twee stukken zitten op het gtote stuk hout aan de linkerkant, de andere drie stukken heb ik aan het rechter stuk hout geplaatst aan de voorkant (rechter kant van op de foto dus).

De gele bladeren enzo heb ik meteen verwijderd en tot nu toe ziet het er nog goed uit!

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

stylz schreef: Ik denk dat je verstandiger bent omdat om te draaien eerst CO2 dan de nieuwe LEDs, wat je nu gaat doen is eerst meer belichten en dan CO2 toevoegen, stel daar zit een week tussen dat is meer dan genoeg om veel problemen te veroorzaken.

het is altijd eerst sporen elementen verhogen dan pas licht, met jou volgorde werk je algen in de hand.
Telt het als lichtverhoging als ik de eerste 2/3 weken de leds nog heel zacht laat branden? Ik ben twee weken geleden al begonnen met het verhogen van sporenelementen (profito) van 20 naar 25 ml per week. En ook de EasyCarbo heb ik al verhoogd van 5 naar 6 ml per dag.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zit ook een beetje blond te zijn :) ik miste de link naar de baardalg foto en zat naar de text te kijken van waar gaat het over :? :? sorry :P

Als de LED maar minder PAR geeft dan de TL's nu doen moet je geen probleem krijgen, het kan zo maar zijn dat je nu al te veel licht er op hebt staan :)

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

stylz schreef:ik zit ook een beetje blond te zijn :) ik miste de link naar de baardalg foto en zat naar de text te kijken van waar gaat het over :? :? sorry :P

Als de LED maar minder PAR geeft dan de TL's nu doen moet je geen probleem krijgen, het kan zo maar zijn dat je nu al te veel licht er op hebt staan :)
haha geen probleem. De nieuwe LED zit erop en de snoer van de t8 armatuur is eraf geknipt dus kan niet meer terug :P. Ben er erg blij mee. Ben gigantisch blij met deze aankoop! Het enige probleem waar ik achter ben gekomen, is dat er een probleempje is bij het verlengsnoer. Als ik de aansluitingen daarvan een beetje heen en weer haal, gaat het licht ineens aan, ook midden in de nacht.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou dat wel oplossen, dat je licht af en toe aangaat is tot daar aan toe maar dit zijn dingen die als het fout gaat veel warmte kunnen geven en brand.