Niet tevreden over mijn stroming en filtering

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Niet tevreden over mijn stroming en filtering

Bericht door Tech »

Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt, ben ik niet tevreden met mijn filtering/stroming in mijn bak, dus ik wilde mijn situatie hier voorleggen en kijken of iemand ideeën heeft om dit te verbeteren.

Korte omschrijving:
115L netto inhoud, Fluval U3 filter, 100W verwarming en is een gezelschapsbak ( zie foto voor algemene inrichting en vissenbestand )

Ik wil een niet te harde stroming hebben aangezien mijn betta's dat niet heel erg waarderen, en ook de rest van het bestand is niet erg dol op sterke stroming, maar ik zie dat er dode plekken zitten in mijn stroming, best uitgelegd met wat geweldige paint skills.

Zoals ik het eigenlijk wil hebben:
Afbeelding

Zoals het nu is:

Afbeelding

Nu ben ik zelf natuurlijk ook op onderzoek uitgegaan, en ik begrijp dat ik wellicht niet voldoende stroming heb om vanuit 1 punt alles goed te dekken. Ik begrijp dat de stroming 10x je bak inhoud moet zijn als je meer dan 0.5W/l verlichting hebt, maar hier onder dit weet ik eigenlijk niet wat dan de "norm" is. Ik heb 1x Juwel Warm White 18W T8 590MM en 1x Sylvania Aquastart T8 18 W 590MM als lampen erin zitten, dus als ik goed tel heb ik 0,33W/L.

(sorry voor de reflectie, maar de vuurneon's zitten waar de phantoomzalmen ook zitten maar zijn niet geweldig te fotograferen met mijn telefoon ), en alle vissen blijven daar een beetje rondhangen de hele dag. Er blijft precies bij de "hotspot" van vissen op de bodem ook altijd veel vuil liggen wat niet in de filter gezogen word, wat ervoor zorgt dat ik om de andere dag moet afhevelen om het netjes te houden.

Afbeelding

Enige tips en/of ideeën?

stylz
1000+
1000+

Re: Niet tevreden over mijn stroming en filtering

Bericht door stylz »

Je stroming anders zetten dus niet via je achterwand maar via de voorkant.
Pomp laten staan maar richten op de voorruit schuin over de bak, iets voor de hoek links voor laat je hem op de voorruit komen, je stroming loopt dan mooi rond en gaat via de achter wand terug naar je pomp.
Zo min mogelijk wervelingen maken.
Wat je nu doet is je pomp vol tegen de muur laten lopen, dan verlies je op die plek alle energie en de rest staat dood.

Zie het als een emmer je kan met heel weinig energie het water rustig rond laten draaien.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Afbeelding

Begrijp ik het dan goed dat het er zo ongeveer uit komt te zien?. Ik gebruik op dit moment het middelste uitstroom gedeelte van de pomp, dit is een soort verticale spraybar, die zou ik inderdaad op de manier zoals hierboven gepaint is kunnen zetten, ik kan de pomp ook op 1 van de 2 andere uitstromen zetten, Er zit een reguliere uitstroom bovenin en onderin van de voorkant van de pomp, en daartussen kan ik gewoon switchen.

http://www.fluvalaquatics.com/ca/produc ... N9GaPmG9Xs

Dit is de pomp, wellicht iets handiger om het voor je te zien. Ik kan beide normale uitstromen met behulp van een draai/hoek systeempje richten zoals ik wil, dus nu weet ik niet welke het beste is om te gebruiken, een normale uitstroom of de ingebouwde spraybar.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou de normale uitstroom gebruiken, die lijkt wat lillypipe achtig dat geeft vaak een goed effect, ben van de spraybar wat bang dat hij met je planten in de knoop komt, het plaatje is precies wat ik bedoel :)

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Ik ga aan de slag ermee, heb de pomp al omgezet naar de bovenste uitstroom, en zal denk ik een paar keer moeten proberen om de juiste stroming te vinden. Kan nu al zien dat mijn vissen niet meer zoveel op 1 plek rondhangen, maar meer over het hele aquarium zwemmen.

Is het trouwens verstandiger dat ik de uitstroom een klein beetje op het wateroppervlakte zet, of juist recht op die ene plaats af, of... misschien zelfs eerder iets naar onder?

en bedankt voor de hulp stylz!

haantje89
0-200
0-200

Bericht door haantje89 »

Als het oppervlakte maar in beweging is dan 8s het al goed

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Oppervlakte in beweging is lang niet altijd goed, je oppervlak mag rustig stromen, maar meer niet.
Het mag niet wild kolken,turbulent,spetteren, enz :) een hele kalme rustige stroming is goed, te wild water kost je veel CO2 en dat is weer niet goed voor de groei van je planten en kan dus alg geven.

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Ik denk dat ik nu in ieder geval wel goed zit, al mijn zweefvuil is weg uit het water, en het is nu een flink stuk meer helder dan 3 dagen geleden.

Het oppervlakte is in beweging en heeft kleine rillingen, net alsof je een klein steentje in stilstaand water gooit. Het klotst, kolkt, of spettert niet.

Wel weer zo dat de vissen rechtsonder blijven zitten, dicht bij de filter in de buurt waar de stroming niet zo sterk is, en weet dus niet hoe ik dat beter kan krijgen zonder dat de stroming niet voldoende is voor de planten.

Ik ben er dan toch aan het denken om een hele kleine extra pomp erbij te zetten die diagonaal van de pomp hangt, en dan de stroming langs de voorruit laat gaan om zo de dode hoek er een beetje uit te krijgen,