Profito en Easy carbo

stylz
1000+
1000+

Re: Profito en Easy carbo

Bericht door stylz »

Tech schreef:Ok dus ik kan best mijn Profito en Easy carbo opschroeven naar 5 ML per dag? ( zoals in start van topic, netto 110-115L bak). Ben nu sinds twee dagen begonnen dus ik durf niet te zeggen of mijn garnalen dat dan prettig vinden, meteen een grotere dosis.

En mijn lampen branden 10 uur aan een stuk van 12:00 tot 22:00
Ik weet dat een aantal mensen hier easy carbo dubbel doseert, ik zou me aan de verpakking houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

stylz schreef:
Tech schreef:Ok dus ik kan best mijn Profito en Easy carbo opschroeven naar 5 ML per dag? ( zoals in start van topic, netto 110-115L bak). Ben nu sinds twee dagen begonnen dus ik durf niet te zeggen of mijn garnalen dat dan prettig vinden, meteen een grotere dosis.

En mijn lampen branden 10 uur aan een stuk van 12:00 tot 22:00
Ik weet dat een aantal mensen hier easy carbo dubbel doseert, ik zou me aan de verpakking houden.
Sorry, mijn laatste post was een beetje onduidelijk, Ik gebruik al 5 ML easy carbo, en zou dan dus Profito naar 5ML verhogen. In mijn laatste post lijkt het alsof ik ook de Easy carbo zou verhogen, maar deze is al afgestemd op mijn bak volgens de aanwijzingen op de verpakking.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Zoals Stylz dikwijls aangeeft. Kijk naar je bak. Ben ik het trouwens mee eens.
Als jouw planten het goed doen met een bepaalde dosis houden zo. Maar het is toch beter om dagelijks te geven maar niet tegelijk en zeker niet mixen.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Profito en ferro kan je volgens mij rustig mengen. Volgens mij zat in profito namelijk ook ijzer net als in ferro. Extra ijzer door het profito mengen zou dus geen problemen op moeten leveren.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Ja dat kan wel maar profito en carbo niet.

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Wat wordt er nu precies bedoelt met mengen? Ik bedoel ik neem aan dat ik profito en easy carbo toch wel op 1 dag mag doseren? Uit jullie woorden lees ik nu op dit moment dat ik die dus niet dezelfde dag moet doseren?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Rickpad schreef:Profito en ferro kan je volgens mij rustig mengen. Volgens mij zat in profito namelijk ook ijzer net als in ferro. Extra ijzer door het profito mengen zou dus geen problemen op moeten leveren.
Nee sorry ik heb niet bedoeld te zeggen dat je profito en ijzer of CSM+B niet mag mengen, deze bijten elkaar niet.
Je moet je ijzer niet met de macro's mengen, dat geeft problemen mn ijzer en fosfaat reageren samen tot ijzerfosfaat wat neerslaat op je bodem en niet meer opneembaar is voor de planten.

Ik maak het ff ingewikkeld wacht ff :P :P

Je hebt macro's en micro's die doseer je 24 uur apart omdat mn ijzer en fosfaat met elkaar reageren.

de macro's is alles boven de 1 PPM in je water mg per liter is trouwens het zelfde als PPM :)

Macros's dus CO2,Nitraat,fosfaat,magnesium,calcium.
Micro's ijzer, boor,koper,mangaan,zink enz net hoe erg ze het zelf maken :)

maar ja ijzer is met 1 PPM niet echt een micro :) de enige reden dat die in de micro''s zit is het reageren met fosfaat :)
Afijn hou ijzer en fosfaat 24 uur uit elkaar :lol:
Laatst gewijzigd door stylz op 10 feb 2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Tech schreef:Wat wordt er nu precies bedoelt met mengen? Ik bedoel ik neem aan dat ik profito en easy carbo toch wel op 1 dag mag doseren? Uit jullie woorden lees ik nu op dit moment dat ik die dus niet dezelfde dag moet doseren?
easy carbo doseer je elke dag, de reden dat je micro's en macro's gaat scheiden is fosfaat en ijzer CO2 staat daar los van.
Gewoon elke dag easy is lekker :Innocent: :Innocent: :Innocent: :Innocent: :Innocent:

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

trudy1942 schreef:Ja dat kan wel maar profito en carbo niet.
Profito en carbo kan je volgens mij wel gedelijk gewoon mengen.

aan te raden is het niet want je moet dan heeeeel goed om de verhoudingen denken aangezien carbo niet zo'n fijn goedje is.

RaDaR
0-200
0-200

Bericht door RaDaR »

Dit is wat er op de website van easy life zelf staat. (over carbo)

GEBRUIK
Dagelijks 1 ml per 50 liter dagelijks (dit staat op het potje) tot maximaal 2 ml per 50 liter dagelijks

Dus heel vreemd is het niet dat sommige mensen de dubbele hoeveelheid toevoegen. Ze geven zelf al aan dat dit kan. Overigens is me deze regel niet opgevallen op de verpakking zelf. Maar dat zou ik nog moeten bekijken.
Laatst gewijzigd door RaDaR op 13 feb 2015 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Wat Stylz zegd klopt wel dat je ijzer en fosfaat niet moet mengen. Dat reageert op elkaar. Maar je mag toch wel profito en carbo op de zelfde dag geven. Je voegt toch niet elke dag fosfaat toe of heb ik dat mis. Ik geef in ieder geval profito en carbo vlak achter elkaar. Kan me niet voorstellen dat dat fout is.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

trudy1942 schreef:Zoals Stylz dikwijls aangeeft. Kijk naar je bak. Ben ik het trouwens mee eens.
Als jouw planten het goed doen met een bepaalde dosis houden zo. Maar het is toch beter om dagelijks te geven maar niet tegelijk en zeker niet mixen.
trudy1942 schreef:Ja dat kan wel maar profito en carbo niet.
trudy1942 schreef:Hoi.
Wat Stylz zegd klopt wel dat je ijzer en fosfaat niet moet mengen. Dat reageert op elkaar. Maar je mag toch wel profito en carbo op de zelfde dag geven. Je voegt toch niet elke dag fosfaat toe of heb ik dat mis. Ik geef in ieder geval profito en carbo vlak achter elkaar. Kan me niet voorstellen dat dat fout is.
:?: In de ene post zeg je dat Easycarbo en profito niet tegelijkertijd kunnen, en in de volgende zeg je het zelf dagelijks samen toe te voegen..

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Ik heb het over profito met carbo dooer elkaar mengen. Lijkt mij niet zo'n goed idee.

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Nou ik wil even mijn bevindingen hier plaatsen, sinds dat ik nu bijna 2 weken profito/carbo toevoeg.

Mijn plantengroei is enorm verbeterd, ik denk door een combo van betere stroming en de profito/carbo.

hier mijn lijstje planten en allemaal hebben ze tekenen van verbetering, hetzij mooiere kleur bladen, of gewoonweg snellere groei. Dus in ieder geval bedankt voor alle tips en het meedenken :)

Vallisneria gigantea
Elodea densa
Helanthium tenellum
Bacopa amplexicaulis
Cladophora aegagropila
Ludwigia peruensis

Nu heb ik wel 1 belangrijke vraag, ik heb dus Ludwigia peruensis in mijn bak zitten, en die wil het niet zo goed doen. Ik ben bang dat ik wellicht niet voldoende licht erin heb zitten om deze plant aan het groeien te laten slaan. Ik heb dus 1x Juwel Warm White 18W T8 590MM en 1x Sylvania Aquastart T8 18 W 590MM erin zitten.

Wellicht heeft iemand ervaring met deze plant met de hoeveelheid licht, misschien duurt het ook gewoon veel langer dat deze soort groeit?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Fijn dat je zoveel verbetering ziet in de groei van je plantjes. :tums:

Met het plantje dat je noemt heb ik helaas geen ervaring. Sommige planten willen niet terwijl alle omstandigheden optimaal zijn. Heeft misschien ook te maken met de overgang van emers naar submers. Sommige planten doorstaan die fase niet helemaal goed..
Het kan inderdaad ook zo zijn dat het niet zo'n snelle groeier is. De ene plant groeit een cm per dag terwijl de ander nog geen halve cm in de week groeit. Zijn er verder dingen aan de plant die je zorgen baren (gaten in het blad, kromme/gele bladeren, verslijmende stengel/blad, zwarte wortels) of is het alleen de groei?
Misschien zou je hem kunnen verplaatsen zodat hij meer in het licht staat, als je denkt dat het aan het licht ligt.