CO2 stabiel

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: CO2 stabiel

Bericht door Linda »

Oh jeetje. dan heb je wel een hele hardnekkige variant te pakken... :(
Misschien is het een idee om nog eens alle info op een rijtje te zetten. Bakmaat, standplaats, bewoners, waterwaarden enz. En wat je tot nu toe hebt gedaan.
Het grote nadeel van draadalg is dat het zelfs kan voorkomen in de meest gezonde bakken.. Ik heb ook een beetje op de achterwand zitten. Zolang het bij een beetje blijft is het ook niet zo erg. Maar het moet niet de hele bak overnemen.
Het komt goed, echt! :k:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Draadalg groeit eigenlijk in elke bak wel wat, ik zou het op grazers gooien en das nog leuk ook :mrgreen: :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:Draadalg groeit eigenlijk in elke bak wel wat, ik zou het op grazers gooien en das nog leuk ook :mrgreen: :mrgreen:
Nou...Ik heb sinds 2 weken ook een 'grazer' in mijn bak maar heb blijkbaar niet genoeg alg want meneer/mevrouw schraapt mijn planten helemaal kaal... :roll:

Maar ja, 'wel wat alg' en 'de hele bak vol alg' is wel een heel verschil..Er moet ergens iets niet goed zitten dat er zo'n explosie van draadalg is..

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik zal van die garnalen halen.

En ik zal vanavond alles op een rijtje zetten wat ik allemaal heb gedaan.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb alles opgezocht en zal alles even op een rijtje zetten.

21-03-2013 aquarium gevuld en de eerste twee weken over actieve kool gefilterd om de sporen van kit er uit te halen, daarna snelle groeiers er in en drie weken laten rijpen.

08-08-13 kreeg ik een witte waas in mijn bak, maar na het installeren van een nieuwe pomp was dit voorbij. De planten deden het nu niet meer zo goed.

Rond deze tijd ook begonnen met PO4 (1) N03(25) en profito toe te voegen

09-12-13 Co2 geplaatst met een co2 ladder om de planten een boost te geven.

Ik had nu nog geen last van alg.

ergens in januarie met de EI methode begonnen, maar had toen iets te weinig po4 toegevoegd en daar kwam de draadalg. Moet ik wel zeggen dat ik ben begonnen met een 30% waterwissel ipv 50%

Hierna heb ik langzaam alle voedingstoffen verhoogd enverhoogd en mijn lampen van 12uur naar 8 uur gezet. Ik heb zelfs bijna twee keer mijn vissen vergiftigd met co2(ik kon ze net redden)
En een wavepomp gekocht van 3000L/H en een compleet nieuwe co2 systeem gekocht. En nog extra easycarbo gedoseerd.
En ben overgestapt op poeders van aquabemesting ipv easylife producten(behalve de profito dan)
En drijfplanten gekocht.

Ong 1-7-14 begonnen met de plantenvoeding gelijkmatiger te doseren 3x inde week macro en 2x in de week micro.
En ben begonnen met csm+B te geven naast de profito.

ong 01-12-14 Ik had met gilles gesproken van aquabemesting .nl en ik voegde te veel ijzer toe zodat mijn planten geen fodsfaat kunnen opnemen.
Dus 70% waterwissel gedaan en ben stevig terug gegaan in mijn plantenvoeding. En nu begon het een stuk beter tenminste voor de planten. De alg ging gedeeltelijk weg.

14-01-15
Iets gedaan wat ik eigenlijk niet wou maar ja moet toch een keer van de alg af
Ik heb zinkoxide toegevoegd aan het aquarium en de algen gingen eindelijk weg(ja ik weet ik heb het probleem nog niet te pakken,maar was voor nu even weg)

Ook rond deze periode de wavepomp uit het aquarium gehaald en een co2 reactor geplaatst met een nieuwe pomp.

1-2-15 nieuwe lampen geplaatst. En nog steeds last van alg. Planten doen het goed trouwens.

En nu ja nog steeds last van alg

Ik voeg van alles goed en genoeg toe en ook niet teveel. Ik heb meerder mensen gesproken en alle adviesen in mijn optiek opgevolgd, maar alles zonder het gewenste resultaat. Al heb ik aan Gilles advies van aquariumbemesting.nl mooie plantjes aan over gehouden.

Ik weet niet wat ik nog moet doen of laten.

Gery1980
0-200
0-200

Bericht door Gery1980 »

Kan er zonlicht aan je bak ?

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

niet echt alleen wat door de gordijnen heen komt.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Waarom heb je je wavepump eruit gehaald? Weegt de nieuwe pomp wel op tegen de wavepump? Wavepumps veroorzaken een bredere (prettigere stroom) in je bak. De vissen vinden zit prettiger en planten krijgen alle voeding netjes aangeleverd.
Verder, sja het lijkt mij erop dat je alles goed doet. Ik hanteer zelf trouwens maar één rustdag ipv twee dus ik doseer 3x macro en 3x micro per week. En dagelijks 10 ml easy carbo (dubbele van advies dosering)
Heb je de hoeveelheden laten uitrekenen op de site van Aquariumplantbemesting? Zou je eens kunnen laten zien wat je toe moet voegen? Misschien dat hier iets niet helemaal goed zit. Ik heb ook eens een hele andere uitslag gekregen een paar maanden na de eerste berekening :?

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

De stroming in de bak is veel prettiger zo, ook voor de vissen. En alle blaadjes bewegen een beetje nu dus dat moet goed zijn. eerst werden de planten bijna met wortel en al de grond uitgewaved zeg maar.

De voeding is uitgerekend door Gilles. Maar ik heb vandaag weer gemeten en nu mijn planten het zo goed doen krijg ik langzamer hand een ijzer tekort.Ijzer was 0.25. Ik heb vandaag een beetje CSM+B bijgevoegd. Dit was de eerste rustdag.

En ik geef ook een dubbele dosis easycarbo.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Draadalg kan toch geen probleem zijn,dat heb je zo weg ;)
Trek op korte tijd al je fosfaat uit je water,zodat deze 0 is!!
Draadalg zal je snel zien afsterven,je kan deze dan zeer eenvoudig afhevelen zonder dat je moet staan knoeien met stokjes en dergelijke.Nu is fosfaat wel een heel belangrijke voedingsstof die eigenlijk nooit 0 mag zijn.Dit enkele dagen aanhouden is echter geen probleem.Eens je draadalgen weg zijn po4 weer zachtjes laten stijgen op de gewenste waarde en je aquarium stabiel houden zonder middeltjes! Middeltjes,inclusief easy carbo,destabiliseren een aquarium zodat je juist de algen voordeel geeft.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

elke destabiele situatie is in het voordeel van je algen, maar fosfaat op nul tegen draadalg, waarom ? gewoon lekker rond de 1 PPM houden.
Wat je zelf zegt elke destabilisatie is in het voordeel van je alg en die gaan echt niet dood van nul fosfaat, sterker nog dat vinden ze juist fijn, want je planten stagneren er op.

Als alg makkelijk was dan hadden we het er niet steeds over :P het is gewoon moeilijk om het weg te houden, door het probleem te behandelen als dat heb je zo weg, fustreer je de boel alleen maar.

Ik denk dat je alles goed hebt staan keizervis en dit gewoon mechanisch te lijf moet gaan, het is een evenwicht wat nu nog in het voordeel ligt van je alg, maar wat om te krijgen is. ijzer rond de 1 PPM houden, ijzer en fosfaat zitten elkaar idd in de weg, vandaar dat je die een dag uit elkaar doseert.
Wat je zelf al zegt mn planten groeien nu goed, die drukken uiteindelijk het evenwicht wel hun kant uit, hou vol :duim:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik wil niemand frustreren stylz,maar draadalg heb je echt wel weg in geen tijd.
Elke destabilisatie is in normale omstandigheden ongewenst,het gehele aquarium ondervindt dit als een nadeel.
We hebben het hier ook niet over algen in het algemeen,we viseren enkel draadalg in dit topic :lol:
Keizervis is al lange tijd aan het strijden tegen draadalg,een ongewone situatie dus.
Doelbewust destabiliseren lijkt op het eerste zicht een merkwaardig advies ja....
Wie op een gepaste manier met dit nadeel omgaat,kan hier plots een groot voordeel uit halen.
Algen reageren veel sneller op voedselaanbod dan planten,draadalg is gek op fosfaat en zonder fosfaat zie je draadalg zeer snel verdwijnen.Planten reageren veel trager op veranderingen in waterwaarden,alvorens fosfaat de beperkende factor wordt ben je allang van je draadalg vanaf,en kan je weer naar normale fosfaat waarden gaan.
Concreet,zoals ik reeds schreef......-laat fosfaat in korte tijd naar 0 zakken,schokeffect werkt het beste!
-draadalg zal veranderen van kleur allereerst,daarna verandert het van structuur.
-hevel zoveel mogelijk draadalg weg,dit gaat probleemloos(eens draadalg van
structuur verandert,is het erg zwak).
Deze methode komt niet uit het theoretisch boekje,en kan makkelijk onderuit gehaald worden door nogal wat theorieën.De praktijk wint echter altijd van de theorie,als alles goed zou staan bij keizervis dan hadden we het hier nu niet over draadalg ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef:als alles goed zou staan bij keizervis dan hadden we het hier nu niet over draadalg ;)
Dat ben ik niet met je eens, elk aquarium is in een bepaald evenwicht er spelen hier stoffen die je niet kan meten, maar alg is bij keizervis dominant over planten, daarom is er ook maar beperkte waarde in alle testen die aquarium winkels ons laten kopen.
We weten absoluut niet wat nu de ene bak alg dominant maakt en de andere bak plant dominant, alles wat ik weet is dat keizervis zijn bak goed op orde heeft.
Nu alleen de %^%%*&%alg nog ff er uit krijgen.
Keizervis is goed bezig in mijn ogen :duim:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik ben het niet met je eens stylz,eigenlijk probeer je een aanhoudend probleem te negeren.
Keizervis heeft een mooi aquarium,goed onderhouden,waterwaarden mooi op orde,zover ben ik het nog met je eens.
Je stelling dat draadalg vrijwel in elke bak wel eens opduikt moet ik tegenspreken,ik heb 5 plantenbakken en in niet 1 zal je een draadalgje vinden.Dat we niet altijd kunnen achterhalen waarom er wat fout loopt,staat buiten discussie!
Als iemand 1,5 jaar tegen draadalg aan het strijden is,moet je durven schuiven met je waarden,ook al zijn deze in theorie ok.Denk niet dat keizervis daar vrede mee heeft te stellen dat alles ok is in theorie,maar dat het probleem blijft aanhouden.Onze ogen zijn het beste testsetje,dat zal niemand tegenspreken ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ja wat moet ik daar mee :lol: :lol: :lol: