Zit me wat af te vragen.
Led wordt steeds gangbaarder en redelijk betaalbaar te worden, maar....
Ik lees steeds meer berichten dat led toch niet zo super is.
Led verlichting schijnt bv de melatonine huishouding te verstoren en zover ik weet, zijn ook vissen gevoelig voor melatonine.
Ook schijnt het licht invloed te hebben op (mensen) ogen.
Iemand enig idee hoe dat bij de vissies zit?
Vis, slaap en led
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Vis, slaap en led
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Re: Vis, slaap en led
elk licht heeft invloed op de melatomine aanmaak, maar ik neem aan dat jij iets anders gevonden hebt ?
ik ben niet bekend met andere bij effecten, heb je dat ergens gevonden en kan je het wie weet linken ?
ik ben niet bekend met andere bij effecten, heb je dat ergens gevonden en kan je het wie weet linken ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Afgelopen jaar hier en daar wat artikelen over gelezen en dat het lezen met led verlichting zorgt voor een vermindering van melatonine aanmaak.
Bv beter niet net voor het slapen gaan, op een tablet moet lezen waarvan het scherm is gemaakt met led verlichting.
Ik ben dus nieuwsgierig of mensen die van gewoon TL naar led zijn overgestapt, een verandering in gedrag van de vissen heeft opgemerkt of dat bv vissen eerder een ziekte oplopen oid.
Bv beter niet net voor het slapen gaan, op een tablet moet lezen waarvan het scherm is gemaakt met led verlichting.
Ik ben dus nieuwsgierig of mensen die van gewoon TL naar led zijn overgestapt, een verandering in gedrag van de vissen heeft opgemerkt of dat bv vissen eerder een ziekte oplopen oid.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Je malatomine aanmaak reageert op licht en hoe meer licht hoe meer de melatomine aanmaak wordt afgeremd.
Ook bij mensen wordt daarmee gewerkt, mensen die nachtdienst draaien hebben baat bij een stevig verlichte werkomgeving, omdat LED bijna altijd meer licht geeft dan TL's kan ik me voorstellen dat het effect dan groter is.
Maar aangezien TL nog steeds de gangbare verlichting is, zijn volgens mij de meeste van dit soort testen met TL gedaan, zou leuk zijn als het effect van LED nog sterker is
maar dan praat je over het omkeren van je bioritme, dus waken in de uren dat iedereen slaapt, je vissen doen dat niet, die slapen gewoon in de nacht.
Dus betwijfel of je dat in een aquarium gaat zien, immers overdag wil je een lage melatomine aanmaak en in de nacht een hogere, volgens mij blijft het dus het zelfde, hoog uit met minder melatomine overdag dus aktivere vissen, ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben.
De melatomine aanmaak wordt mn door blauwlicht gedaan, omdat vooral LEDs veel blauw licht kunnen uitstralen zijn ze meer geschikt juist voor licht therapie, als ik een ding verwacht is het juist dat vissen het onder LED licht het dan beter doen
immers meer licht geeft een beter ontwaken in de ochtend, meer energie overdag en een betere nachtrust, wij hebben dat effect ook, in de zomer heb je meer energie dan in de winter 
Vervolgens is het slaap patroon van je vissen normaal, dus als ik al een effect verwacht is het juist dat je vissen minder ziektes oplopen

Ook bij mensen wordt daarmee gewerkt, mensen die nachtdienst draaien hebben baat bij een stevig verlichte werkomgeving, omdat LED bijna altijd meer licht geeft dan TL's kan ik me voorstellen dat het effect dan groter is.
Maar aangezien TL nog steeds de gangbare verlichting is, zijn volgens mij de meeste van dit soort testen met TL gedaan, zou leuk zijn als het effect van LED nog sterker is
maar dan praat je over het omkeren van je bioritme, dus waken in de uren dat iedereen slaapt, je vissen doen dat niet, die slapen gewoon in de nacht.
Dus betwijfel of je dat in een aquarium gaat zien, immers overdag wil je een lage melatomine aanmaak en in de nacht een hogere, volgens mij blijft het dus het zelfde, hoog uit met minder melatomine overdag dus aktivere vissen, ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben.
De melatomine aanmaak wordt mn door blauwlicht gedaan, omdat vooral LEDs veel blauw licht kunnen uitstralen zijn ze meer geschikt juist voor licht therapie, als ik een ding verwacht is het juist dat vissen het onder LED licht het dan beter doen
Vervolgens is het slaap patroon van je vissen normaal, dus als ik al een effect verwacht is het juist dat je vissen minder ziektes oplopen
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Duidelijk, alleen blauwlicht, zover ik het een beetje snap, zorgt juist voor afname of in ieder geval een slechtere toename van melatonine.
En zoals je al schrijft, blauw licht is ruim vertegenwoordigd in aquarium verlichting.
Maar dit is al een geruime tijd, neem de populaire philips 865, die wordt al jaren gebruikt en heeft een redelijk hoog blauw spectrum.
Ik heb deze zelf ook al eens gehad en mijn discussen toen der tijd veranderen duidelijk niet adhd vissen.
Mijn vuurtjes trokken met regelmaat een lange neus
.
Nu heb ik led lampen gezien van +7000 kelvin, maar er zijn zat soorten klassieke aquarium lampen met dezelfde of hogere kelvin.
Kan me nog herinneren dat ik ooit een grolux van 10000 kelvin heb gehad.
Maar ook toen zag ik geen slaap tekort gestreste vissen.
Dus zat ik me af te vragen of nu bv 6500 kelvin led hetzelfde geeft als een TL met 6500 kelvin.
Dan zo het zo wie zo voor de vissen geen problemen moeten geven,
.
Zo maar wat gedachte spinsels.
En zoals je al schrijft, blauw licht is ruim vertegenwoordigd in aquarium verlichting.
Maar dit is al een geruime tijd, neem de populaire philips 865, die wordt al jaren gebruikt en heeft een redelijk hoog blauw spectrum.
Ik heb deze zelf ook al eens gehad en mijn discussen toen der tijd veranderen duidelijk niet adhd vissen.
Mijn vuurtjes trokken met regelmaat een lange neus
Nu heb ik led lampen gezien van +7000 kelvin, maar er zijn zat soorten klassieke aquarium lampen met dezelfde of hogere kelvin.
Kan me nog herinneren dat ik ooit een grolux van 10000 kelvin heb gehad.
Maar ook toen zag ik geen slaap tekort gestreste vissen.
Dus zat ik me af te vragen of nu bv 6500 kelvin led hetzelfde geeft als een TL met 6500 kelvin.
Dan zo het zo wie zo voor de vissen geen problemen moeten geven,
Zo maar wat gedachte spinsels.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Heel raar. Ik heb in de winter juist meer energie dan zomer's.
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Er zijn altijd mensen die wat anders zijn.... hehehe
Maar daar val ik dan waarschijnlijk ook wel onder, ooit eens zo'n op natuurlijke basis zo'n melatonine pilletje op uit nieuwsgierigheid, werkt bij mij niet, eerder averechts

Maar daar val ik dan waarschijnlijk ook wel onder, ooit eens zo'n op natuurlijke basis zo'n melatonine pilletje op uit nieuwsgierigheid, werkt bij mij niet, eerder averechts
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het is ook best een apart iets en ik vraag me af of je het erg vast kan stellen, de melatomine aanmaak wordt gestimuleerd door de afwezigheid van licht, het is het spul waarvan je in slaap valt.
Dus ja wat is het verschil tussen de afwezigheid van TL licht t.o.v. LED licht, beide bakken zijn even donker
Het verschil ga je dus overdag zien of je vissen aktiever zijn door minder melatomine door LED licht
Zal je net zien dat je een bak vol Trudy vissen hebt
Die juist met meer melatomine meer energie hebben
Dus ja wat is het verschil tussen de afwezigheid van TL licht t.o.v. LED licht, beide bakken zijn even donker
Het verschil ga je dus overdag zien of je vissen aktiever zijn door minder melatomine door LED licht
Zal je net zien dat je een bak vol Trudy vissen hebt
Die juist met meer melatomine meer energie hebben
Even een spelfoutje corrigeren het is melatonine met een N
Mijn vissen hebben zelfs ADHD en daar krijgen ze melatonine pilletjes voor
Ik zit natuurlijk veel voor mijn computer en de vissen kijken mee en daarom slapen ze slecht.
Maar je hebt gelijk hoor Stylz het is waar wat je zegt.
Melatonine werkt op de biologische klok. Veel mensen zijn tot laat in de avond bezig met tablets, computers en smartphones. Het blauwgroene licht dat van de schermen komt, komt overeen met ochtendlicht, waardoor de eigen aanmaak van melatonine wordt uitgesteld.
Ik neem aan dat het bij vissen ook zo werkt.
Bedankt, ik schrijf die naam dus al jaren verkeerd