Visbestand Dennis' Juwel RIO 180.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Visbestand Dennis' Juwel RIO 180.

Bericht door Obivion »

Mensen,

Mijn bak (Juwel Rio 180) gaat komende week indraaien als alles meezit. Dat betekend nog drie weken bedenktijd voor het visbestand voor deze gezelschapsbak. Sowieso moeten de 12 guppy's uit de huidige 60 literbak erin als het ff kan. Verder heb ik mij natuurlijk georiënteerd op wat ik mooi vind en op bais daarvan een selectie gemaakt. Maar het is nog veel te veel denk ik zo. Daarom heb ik jullie adviezen nodig. Wat kan goed samen en wat niet. Hoeveelheden etc... Ik wil een leuke mix qua vorm, kleur en gedrag.

Ik dacht aan:
10 x Corydora (6x Sterbai en 4x gold of greenstripe).
Schooltje kardinaaltetra's (15 - 20x, of blauwe neon omdat dat weer eens wat anders is)

Verder vind ik leuk (in willekeurige volgorde): (rood is update en afgevallen).
Knor goerami
Zilverbijlzalm
Pauwoog gobio
Roodkopzalm
Bijtje
Zebra danio
Afrikaans blauwoogje
Regenboogzalm (pracht)
L144 Ancistus temminchii gold (geel met blauwe ogen)
Zwarte geest
Olifantvis

Galaxy rasbora
Half gestreepte modderkruiper
Platy bumblebee
Anatome Helena (slaketende slak)
Appelslak
Vuurgarnaaltjes

Wat is jullie mening?
Dennis
Laatst gewijzigd door Obivion op 25 jan 2015 16:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoi, kom je een bakkie doen?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand Dennis' Juwel RIO 180.

Bericht door Linda »

Obivion schreef: 10 x Corydora (6x Sterbai en 4x gold of greenstripe).
Schooltje kardinaaltetra's (15 - 20x, of blauwe neon omdat dat weer eens wat anders is)

Verder vind ik leuk (in willekeurige volgorde):
Knor goerami
Zilverbijlzalm
Pauwoog gobio
Roodkopzalm
Bijtje
Zebra danio
Afrikaans blauwoogje
Regenboogzalm (pracht)
L144 Ancistus temminchii gold (geel met blauwe ogen)
Zwarte geest
Olifantvis
Galaxy rasbora
Half gestreepte modderkruiper
Platy bumblebee
Anatome Helena (slaketende slak)
Appelslak
Vuurgarnaaltjes

Wat is jullie mening?
Dennis
Nu heb ik niet zoveel ervaring met cory's..Maar wel met scholen/groepsvissen. Ik denk dat je beter een grotere groep cory's kan nemen dan twee kleintjes. Omdat cory's van grote groepen houden (ze kunnen schuw zijn) en ik niet denk dat zij elkaar als één grote groep gaan zien. Je hebt dan dus één heel klein clubje van 4 cory's en dat is echt te weinig..Ik zou dus één groep nemen van ongeveer 10 stuks.

Het bijtje zou ik niet doen. Deze houdt van brakwater en kwijnt vaak weg in het doorsnee gezelschapsaquarium.
De zwarte geest kan 40 cm worden! Absoluut niet geschikt voor jouw bak dus.
De Olifanvis is ook niet geschikt voor je bak. Deze kunnen ruim 23 cm worden en woelen je hele bak door. Met losse plantjes tot gevolg..
Sja..Ik denk dat de combinatie helena en appelslak geen goeie is :P Niet gezegd dat je dit van plan was te combineren natuurlijk. Ik heb begrepen dat helena's nog wel eens een plaag in het aquarium kunnen worden maar hier heb ik geen ervaring mee. Anderen hier op het forum wel. Appelslakjes kunnen prima al willen deze nog wel eens een plantje aanvreten (wel ervaring mee) Misschien is de geweislak een leuk alternatief?
De roodkopzalmpen hebben liever een wat grotere bak omdat het actieve zwemmer zijn die in een grote school het mooist tot hun recht komen.

Verder zie ik geen vissen in je lijst die niet zouden kunnen. Je moet nu gewoon kijken welke je mooi vindt en wat goed bij elkaar past.
Wat ik in ieder geval zou doen is niet meer dat 1 á 2 scholenvissen nemen (vaak is één scholenvis mooier vooral in een meterbak omdat twee scholen al snel erg druk oogt)
Neem een 'hoofdvis' een koppel of harem (knorgoerami's bv)
Een mooie solitair (Ancistrus)
Oppervlakte visje (bijlzalmpjes)
Bodemvisje (cory's of modderkruipers)

Dit zijn allemaal voorbeelden wat je zou kúnnen kiezen hè, pin je er niet op vast hoor! :mrgreen:
Veel plezier met uitzoeken! :)

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

De zwarte geest en Olifantvis had ik al gedacht dat het niet zo'n goede keuze was. De Corydoras had ik van begrepen dat verschillende soorten wel elkaar zagen als één school. Vandaar de keuze voor twee soorten. Roodkopzalmen zijn meen ik erg agressief wanneer zij kleintjes hebben??? De slakken ben ik nog niet over uit.

De L144 zou wel kunnen dus? Ik weet niet zeker hoe groot hij wordt. Volgens mij zijn er soorten bij die ook makkelijk mee dan dertig cm worden. Ik heb hem er vooral tussen gezet vanwege dat hij alg weg eet. Leek mij wel handig. Verder zijn Corys en modderkruipers teveel van het goede denk ik? Wil ook nog een hoekje voor garnaaltjes. Hebben die nog speciale wensen? Ik meen dat ze wel van een mosbodempje houden?

Dennis

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik denk dat je kersenbuikjes bedoelt i.p.v. roodneuszalmpjes ;)

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Oh ja de kersenbuikjes. Daarom had ik die er al niet bijstaan.
Dennis

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Misschien is er iemand die ervaring heeft met verschillende soorten cory's door elkaar. Mijn ervaring is echter dat ze elkaar toch als verschillende vissen zien..
Als je de echte L144 hebt wordt deze niet groter dan 12 cm meen ik..Er zijn er die erop lijken die wel meer dan 25 cm kunnen worden :? Als je een algeneter wilt hebben kun je beter gaan voor de ottocinclus affinis. Dit zijn echt effectieve algeneters.
Ik moet toegeven dat ik ook meerdere bodembewoners heb maar dit zijn wel rustige visjes. Cory's zijn vaak wat drukker. Ik heb zelf 4 modderkruipers (pangio kuhlii) en een harem van 3 pauwooggrondels een braadpanmeerval (al zit deze 90% v/d tijd ónder de grond..) en ook nog een shistura balteata. Maar als je naar mijn bak kijkt heb ik dan ook schuilpekken te over :mrgreen: Ze zitten elkaar iig niet in de weg.
Garnaaltjes zitten niet perse op de bodem maar overal in de bak. Vooral als je veel mos hebt zitten ze daar het grootste deel van de tijd in.

Hihihi Kersenbuikjes zijn wel wat anders dan roodneuszalmpjes :P
Deze zijn inderdaad niet lief met baby's...Ze worden ook vrij groot.

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Ik zit zo eens te kijken naar wat ik heb genoteerd dat ik leuk vind. Het valt mij op dat de meesten nogal grauw en grijs zijn. Iemand nog wat ideeën om meer kleur erin te brengen...?

Dennis

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou als algen eter ook eerder een otto nemen dan een L144, dit zijn ook meer alleseters dan algeneters, over de corry;s ze zien elkaar wel als soort genoten, maar gedregen zich niet echt als groep.

Ik heb ervaring met panda en paleatus door elkaar en deze verdragen elkaar goed, maar de panda's trekken toch meer op met panda's en de paleatus meer met paleatus, soort zoekt soort :)

Wil je echt groeps gedrag zien moet je er toch wel minstens 10 van een soort hebben.

de kersenbuik vind ik niet geschikt voor het gezelschapsaquarium, vanwege het gedrag als er een koppel vormt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Misschien een paar gourami s?

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Nou, mijn bak heeft nu ruim drie weken staan indraaien zonder problemen. De "oude" guppen zitten er al een week in en de planten groeien als kool. Tijd voor de eerste echte nieuwe bewoners. Hoeveel kan ik er tegelijk bij doen?

Ik twijfel nu tussen de volgende:
Corydora Sterbai x6
Ancistrus gold L144 x3
Pangio Kuhlii Myersi x4
Galaxy Rasbora x6

Is dit teveel voor in één keer erbij of kan dat wel?

Graag jullie advies/mening.

Dennis

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik zou niet alles in een keer erbij gooien. Misschien beginnen met de sterbai? Heb je gelijk leuke bodemvisjes rondscharrelen. Ik denk dat je de rasbora er ook wel bij kunt doen. Die zijn vrij klein en vervuilen niet zo erg.

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Zo, erin zitten nu de volgende visjes:

Corydora Sterbai x6
Ancistrus gold L144 x3
Galaxy Rasbora x6
Anatome Helena x2

En het gaat prima met ze....
Dennis

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

:duim: :tums: :mrgreen:

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Zo de bak draait goed en de platen gaan ook super. Heb de lichtintensiteit, de lichduur en de hoeveelheid blauw in het spectrum terug geschroefd. De reden is omdat er een klein beetje alg begon te ontstaan. Ondertussen is van de week één Sterbaii overleden. Reden onbekend. Denk dat ik het groepje Sterbaii maar ga uitbreiden.

Wat zal ik er verder bij doen? De meeste guppen gaan er deze week uit, dus ruimte voor nieuwe bewoners....

Dennis