stabilisatie

Plaats reactie

Onderwerp auteur
RuudF
0-200
0-200

stabilisatie

Bericht door RuudF »

Hoi Iedereen,

Ik ben voornemens om een zoet water aquarium te gaan bouwen van 200*60*70
Als dit project goed zal zijn afgerond ben ik voornemens om door te gaan met een zee water aquarium.
Maar dit is natuurlijk voor veel later.

Voordat ik begin zit ik met een aantal vragen in mijn maag waar ik niet van weet waar de de antwoorden kan vinden.
Wellicht dat hier hobbyisten zijn die voldoende ervaringsdeskundige zijn om mij van advies te voorzien.

* hoe bepaal ik de glasdikte
* is poly slijpen een aanrader?
* de stabilisatie aan de bovenzijde, plaats ik deze alleen in de lengte of beter rondom?
* de glasdikte van de stabilisatie, moet deze gelijke dikte zijn als de wanden van het aquarium of mag dit ook smaller?
* een stabilisatie op de bodem, heeft dit een toegevoegde waarde omtrent veiligheid of is dit niet perse nodig?
* de bodem uit 1 plaat of kan ik deze beter in 2 delen plaatsen?

Ik zal ter compensatie foto's mailen van de voortgang.

Off topic, ik ben hier een newbee, maar AquaforA komt mij over als een zeer sociaal en goed onderlegd platform!
Petje af.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: stabilisatie

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA, Ruud. De zelfbouwers onder onze leden zullen vast wel antwoorden en adviezen op jouw vragen hebben
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hoi Ruud welkom.

ik zou hier eens kijken, is geleend van het kogelvissen forum http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... 2C+volglas

stabilistaie is het sterkst als je het rondom plaatst, ik maak ze juist extra dik, omdat je met grotere aquaria daar toch vaak nood gedwongen wat op moet leunen.
bodem zou ik uit 2 stukken doen.
60x70 is al behoorlijk aan de maat, je zal zonder hulpmiddelen niet meer bij de voorruit aan de bodem komen hou daar rekening mee.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
RuudF
0-200
0-200

Bericht door RuudF »

Rob H,

Thnx ik voel mij gelijk welkom.

Stylz,

Wat een lekker makkelijk overzicht op het collega forum!
Dus lengte en diepte speelt een verwaarloosbare rol, hoogte is belangrijker!?

De attentie van 60/70 en het gebruik van hulpmiddelen in onderhoud heb ik mezelf ook al bedacht.
Maar de tip om stabilisatie extra dik te houden omdat je hier ongemerkt vaak op leunt vind ik geniaal.
Dit zijn praktische tips waar ik zelf echt niet opgekomen was.
Geniaal en bedankt!

Wat de bodem uit 2 stukken, is dit uit een persoonlijke ervaring of gevoel?
Of is dit toch wel algemeen belang die gedeeld word door de meeste met ervaring in de aquastiek?

Ik vind het overigens erg leuk dat je even de tijd neemt en deze kennis met mij wil delen.

Thnx.