Vullen Eheim Xperience filter (HELP)

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Vullen Eheim Xperience filter (HELP)

Bericht door Obivion »

Nu mijn bak bijna gaat indraaien is het tijd voor de vulling van het filter. (Eheim Xperience 350 extern filter).
Vanaf in aanzuigbuis loopt het water eerst door een pijp naar beneden, neem aan dat de filtering dus onderaan begint.

Ik heb foto's toegevoegd van het filter. Let niet op de inhoud, das nog van de vorige eigenaar die hem maar kort heeft gebruikt. Ik ben ook niet van plan om de gebruikte filtermaterialen opnieuw te gebruiken. Geen idee of het kwaad kan en of er ziektes inzitten ofzo... Er zitten dus 2 korven in met op de bovenste een soort zeef. Wat moet nu waar? Ik wil graag de Siporax pijpjes gaan gebruiken. Verder heb ik nieuw liggen (kwamen mee met het filter) witte mat, blauwe mat, groene mat, en Eheim substraat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht aan de volgende opbouw:
Onderste korf witte mat met erboven de blauwe.
Bovenste korf de donker groene met erop de siporax pijpjes.
Dan afdekken met het zeefje.
Is dit goed? Kan ik de gebruikte pijpjes gebruiken? UPDATE: de pijpjes zijn uitgekookt, na tien volle minuten koken moeten ze wel weer bruikbaar zijn denk ik).

Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vullen Eheim Xperience filter (HELP)

Bericht door Linda »

Hoi hoi!
Ik heb even een topic opgezocht voor je!
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=9&t=10861

Op het filmpje in dit topic wordt heel mooi uitgelegd hoe je een eheim filter het beste kunt inrichten. Ik heb de mijne ook zo ingericht. Moet zeggen dat ik wel wat minder zweefvuil tegenkom nu ;)

Je hoeft overigens niet precies alle materialen te hebben die hij zegt hoor.
Ik zou de zwarte mat er sowieso uitlaten. Dit is een actieve koolmat die je alleen nodig hebt als je bv medicijnen uit het water wilt filteren. Je filtert er namelijk ook voedingsstoffen mee uit het water.

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Die zwarte is in het echt donkergroen. Dan kan ik in de loze ruimte op de bodem de uitgekookte pijpjes plaatsen. Dan een mandje met filters (van onder naar boven grof, middel, fijn). Dan het tweede mandje het bio spul (dus Siporax of de Eheim korrels). Afsluitend het zeefje en klaar. Ik twijfel alleen even aan de witte korrels van Eheim of meteen een kilo Siporax pijpjes....

Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Als je in de onderste ruimte de pijpjes en bovenin de korrels plaatst is het volgens mij goed hoor.