Wat bedoel je ?trudy1942 schreef:Hoi.
Volgens JBL heeft de color nu juist een full spectrum.
Lampen Juwel Vision 260
Re: Lampen Juwel Vision 260
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Als je op internet leest zijn de color lampen gewoon een kleur en missen delen van het full sprectrum en daar is JBL een uitzondering op.
Trudy, kan je die artikelen die jij aanhaalt eens linken.
Want ik denk dat wat jij zegt niet klopt, geen een lamp is maar een kleur.
Ze hebben allemaal een bepaald deel van het spectrum vaak in pieken, bv een piek op rood en een op blauw en wat daar tussen, maar veel minder.
dergelijke lampen zijn voor planten goede lichtbronnen en voor ons zijn ze vrij donker.
full spectrum wil zo iets zeggen als ze stralen op alle frequenties even veel dus ook veel geel,groen,oranje kleuren die ons de indruk geven van fel licht (veel lumen) maar die voor de planten dus minder zijn omdat ze minder PAR geven, immers de hoogte van de rood/blauw piek neemt af.
Met full spectrum lampen is de kleur weergave beter dat klopt want ze geven immers meer niet nuttig licht in het gebied waar wij kijken.
Stellen dat een full spectrum lamp dus beter is klopt niet, je verspilt immers watt's aan licht in het voor de planten niet belangrijke licht, aan de andere kant wil het oog ook wat dus het blijft ene compromis.
Ik wil graag dat artikel eens lezen
Want ik denk dat wat jij zegt niet klopt, geen een lamp is maar een kleur.
Ze hebben allemaal een bepaald deel van het spectrum vaak in pieken, bv een piek op rood en een op blauw en wat daar tussen, maar veel minder.
dergelijke lampen zijn voor planten goede lichtbronnen en voor ons zijn ze vrij donker.
full spectrum wil zo iets zeggen als ze stralen op alle frequenties even veel dus ook veel geel,groen,oranje kleuren die ons de indruk geven van fel licht (veel lumen) maar die voor de planten dus minder zijn omdat ze minder PAR geven, immers de hoogte van de rood/blauw piek neemt af.
Met full spectrum lampen is de kleur weergave beter dat klopt want ze geven immers meer niet nuttig licht in het gebied waar wij kijken.
Stellen dat een full spectrum lamp dus beter is klopt niet, je verspilt immers watt's aan licht in het voor de planten niet belangrijke licht, aan de andere kant wil het oog ook wat dus het blijft ene compromis.
Ik wil graag dat artikel eens lezen
Hoi.
Dit heb ik van de JBL site geplukt. Andere moet ik opzoeken. Ik heb vandaag een JBL color gekocht en die in plaats van de nature gedaan. Ik moet zeggen dat ik het een heel mooi licht vind. Het is volgens mij niet minder helder maar iets minder wit.
Met hoger rood- en blauwaandeel voor
intensievere rode, oranje en blauwe
kleurschakering van vissen en planten.
De grotere rood- en blauwaandelen met
daaronder het volledige spectrum stimuleren
de chlorofylsynthese en de daarmee
verbonden fotobiologische processen van
planten.
Dit heb ik van de JBL site geplukt. Andere moet ik opzoeken. Ik heb vandaag een JBL color gekocht en die in plaats van de nature gedaan. Ik moet zeggen dat ik het een heel mooi licht vind. Het is volgens mij niet minder helder maar iets minder wit.
planten.
Nog even dit:
Afwachten hoe de planten het doen met dit licht.
Afwachten hoe de planten het doen met dit licht.
Uiteindelijk is het heel belangrijk hoe jij het licht vind, ik vind het belangrijkste is dat de kijker het mooi vind, maar de planten groei zit daar dicht achter, goede groei betekend, mooiere planten meer genot om naar te kijken.trudy1942 schreef:Hoi.
planten.
Er is nix mis mee wat PAR in te leveren voor kleurweergave, zolang er maar voldoende PAR over blijft
Ben ik het mee eens. Ik vind dit licht best wel mooi en niet minder helder en als mijn planten het ook nog goed doen ben ik tevreden. Maar ik kan mij voorstellen dat anderen het niet mooi vinden en net wat jij zegt het is een persoonlijke smaak.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Genoeg om over na te denken in ieder geval. Hoe staan de meeste mensen hier tot het aanbrengen van reflectoren?
Ik vind ze vooral handig zodat het licht niet in je ogen schijnt als je de klep opent. Maar hoe zit het met het extra licht dat dit oplevert? Is dit juist goed voor de planten of krijgen ze hierdoor juist teveel licht waardoor je veel moet gaan bijvoeden en krijgen algen extra de kans?
Ik vind ze vooral handig zodat het licht niet in je ogen schijnt als je de klep opent. Maar hoe zit het met het extra licht dat dit oplevert? Is dit juist goed voor de planten of krijgen ze hierdoor juist teveel licht waardoor je veel moet gaan bijvoeden en krijgen algen extra de kans?
Kijk eens op www.aquascaping-blog.com vind je een heleboel informatie.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Op zich een interessante blog maar als ik dat allemaal lees, zakt de moed me soms wel eens in de schoenen. Er komt zoveel op je af als beginner. Waar zijn de tijden gebleven dat je een aquarium kocht, wat planten en vissen erin deed en klaar was? En ja, die tijden waren er. Mijn opa en meerdere mensen in mijn omgeving hebben die tijd meegemaakt. Volgens de maker van deze blog ook, komt volgens hem omdat veel aquaria teveel verlicht zijn. Daarom maar geen reflectoren voor mij voorlopig ook, dan maar verblind worden bij het voeren
Maar soms is het gewoon niet leuk als beginner en wordt je echt afgeschrikt door alles wat je moet kopen en weten. Het lijkt wel een studie onderhand. Uiteraard is het niet erg je ergens in te verdiepen, zeker niet als je met levens van dieren te maken hebt, maar alleen je planten onderhouden en alg voorkomen staat al gelijk aan een wetenschappelijke studie.
Maar soms is het gewoon niet leuk als beginner en wordt je echt afgeschrikt door alles wat je moet kopen en weten. Het lijkt wel een studie onderhand. Uiteraard is het niet erg je ergens in te verdiepen, zeker niet als je met levens van dieren te maken hebt, maar alleen je planten onderhouden en alg voorkomen staat al gelijk aan een wetenschappelijke studie.
Ben ik met je eens. Maar haal er dingen uit die voor jou belangrijk zijn. Kijk ook eens op andere forums. Tik op google gewoon onderwerp in en dan kom je steevast een aantal forums tegen.
Vroeger was er ook een hoop ellende in aquariumland, maar zoals zo veel dingen wordt het steeds mooier als je de ellende een beetje gaat vergeten 
Zeker zijn lampen van invloed en de huidige aquaria krijgen vaak te veel licht om het zonder CO2 en sporen elementen af te kunnen.
Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is, CO2 toedienen tot je checker lekker geel groen is, sporen elementen volgens de wijzers die je op diverse plaatsten kan vinden, elementen kopen gaat al net zo makkelijk.
Het is alleen ff eng om te starten
Maarja je kan ook een TL buis uitgooien, de meeste bakken draaien dan redelijk, maar vergis je niet de meeste bakken draaide vroeger ook hooguit redelijk
zo goed als sommige bakken nu gaan, gingen de aquaria van vroeger niet.
Zeker zijn lampen van invloed en de huidige aquaria krijgen vaak te veel licht om het zonder CO2 en sporen elementen af te kunnen.
Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is, CO2 toedienen tot je checker lekker geel groen is, sporen elementen volgens de wijzers die je op diverse plaatsten kan vinden, elementen kopen gaat al net zo makkelijk.
Het is alleen ff eng om te starten
Maarja je kan ook een TL buis uitgooien, de meeste bakken draaien dan redelijk, maar vergis je niet de meeste bakken draaide vroeger ook hooguit redelijk
Hey MarsellusMarsellus74 schreef:Op zich een interessante blog maar als ik dat allemaal lees, zakt de moed me soms wel eens in de schoenen. Er komt zoveel op je af als beginner. Waar zijn de tijden gebleven dat je een aquarium kocht, wat planten en vissen erin deed en klaar was? En ja, die tijden waren er. Mijn opa en meerdere mensen in mijn omgeving hebben die tijd meegemaakt. Volgens de maker van deze blog ook, komt volgens hem omdat veel aquaria teveel verlicht zijn. Daarom maar geen reflectoren voor mij voorlopig ook, dan maar verblind worden bij het voeren![]()
't is en blijft een hobby, het mag zeker niet stress gaan geven.
Maak je niet druk als het van het begin niet zo goed lukt. Als het gebeurt dan gebeurt het, leer er dan uit en verbeter je volgende aquascape. Takashi Amano heeft honderden vissen vermoord voordat hij op zijn huidige niveau kwam, hetzelfde geldt voor andere top aquascapers.
Begin gewoon met een simpel bakje, niet te zotte planten maar planten die weinigeisend zijn. Leer die goed te onderhouden, focus op het onder de knie krijgen van de balans licht-CO2 en doe zo meer en meer ervaring op. Daar haal je nog het meeste plezier uit & je "traint" jezelf.
Groeten
Gilles (aquascaping-blog)
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor jullie woorden! Ik ga er ook zeker mee door. Vind het allemaal erg interessant en de voorpret is minstens net zo leuk als het bakkie zelf.
Ik zie ook wel wat er gebeurt. Gaat er iets niet goed, dan ga ik dat gewoon proberen op te lossen en zo te leren die fout niet meer te maken.
Probeer me nu iets meer te verdiepen in de EI, maar dat ziet er nu nog een beetje uit als abacadabra. De theorie klinkt leuk, namelijk dat je door veel te doen, weinig onderhoud hebt, spreekt me wel aan.
Ik zie ook wel wat er gebeurt. Gaat er iets niet goed, dan ga ik dat gewoon proberen op te lossen en zo te leren die fout niet meer te maken.
Probeer me nu iets meer te verdiepen in de EI, maar dat ziet er nu nog een beetje uit als abacadabra. De theorie klinkt leuk, namelijk dat je door veel te doen, weinig onderhoud hebt, spreekt me wel aan.
Hey
Om de EI beknopt te formuleren: je gaat zorgen voor onbeperkte voedingsstoffen. Niet meer niet minder. Maakt niet uit wat de precieze hoeveelheden zijn, zolang de plant maar onbeperkte voedingsstoffen heeft. De gemiddelde waardes die je leest over de EI kunnen je helpen bij het doseren, maar er zit niet echt een speciale formule achter ofzo.
Om dan wat meer in detail te gaan: de Ei is op zijn beurt gebaseerd op de plantenwet van Liebig. Die wet stelt dat plantengroei stagneert van zodra ook maar 1 voedingsstof ontbreekt, zelfs als alle andere voedingsstoffen ruim aanwezig zijn. Daarom dat je dus bij de EI alles gaat overdoseren als het waren, dan heb je geen ontbrekende voedingsstof en geen stagnerende plantengroei.
Dit wordt trouwens al lang toegepast in de agricultuur en horticultuur. De EI is zelfs een "aangelengde" versie van een dosering gebruikt in de agricultuur ("Hoagland's dosing scheme")
Groeten
Gilles
Om de EI beknopt te formuleren: je gaat zorgen voor onbeperkte voedingsstoffen. Niet meer niet minder. Maakt niet uit wat de precieze hoeveelheden zijn, zolang de plant maar onbeperkte voedingsstoffen heeft. De gemiddelde waardes die je leest over de EI kunnen je helpen bij het doseren, maar er zit niet echt een speciale formule achter ofzo.
Om dan wat meer in detail te gaan: de Ei is op zijn beurt gebaseerd op de plantenwet van Liebig. Die wet stelt dat plantengroei stagneert van zodra ook maar 1 voedingsstof ontbreekt, zelfs als alle andere voedingsstoffen ruim aanwezig zijn. Daarom dat je dus bij de EI alles gaat overdoseren als het waren, dan heb je geen ontbrekende voedingsstof en geen stagnerende plantengroei.
Dit wordt trouwens al lang toegepast in de agricultuur en horticultuur. De EI is zelfs een "aangelengde" versie van een dosering gebruikt in de agricultuur ("Hoagland's dosing scheme")
Groeten
Gilles