Pijpjes of steentjes?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Pijpjes of steentjes?

Bericht door Obivion »

Mensen,
Binnenkort gaat mijn aquarium eindelijk indraaien. Bij mijn externe Eheim pomp worden naar de div soorten watten ook witte steentjes meegeleverd. Is dit goed of kan ik deze beter meteen vervangen door keramische pijpjes?

Moet ik als de plantjes geplaatst zijn ook bacteriën toevoegen of gewoon de natuur zijn werk laten doen?

Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?

sj90
0-200
0-200

Re: Pijpjes of steentjes?

Bericht door sj90 »

Hoi Dennis,

Iedereen heeft zo zijn eigen manieren. Ik heb keramische pijpjes in mijn filter (siporax) en ben daar tevreden over.
Ik weet zelf niet wat voor witte steentjes het zijn, dat staat vast in de beschrijving. De opbouw in mijn filter is van onder naar boven: keramische pijpjes/purigen/grove filtermat/middel filtermat/witte watten.

Tips die ik je wel kan geven is om je filter niet te vaak schoon te maken, pas wanneer je merkt dat de uitstroom minder krachtig wordt. Zeker bij het indraaien/pas gestarte aquarium moet je alles lekker met rust laten, de bacterien moeten immers wel de kans krijgen om een goede basis op te bouwen! Filter schoonmaken doe je best met water uit je aquarium. Misschien overbodig omdat je dit al wist maar ach, beetje extra info kanooit kwaad :)

Bacterien toevoegen doe ik zelf eigenlijk nooit. Daar zorgt je aquarium zelf voor. De enige reden waarom je dat wel kan doen, is zodat de bacteriegroei sneller op gang komt. Maar ja, hoe langer je indraait hoe beter, dus of je het nou toevoegt of niet, wachten tot je visjes kan toevoegen moet je toch ;)
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Shannon dank je. Van het schoonmaken of juist niet wist ik al. Maar extra attenderen kan nooit kwaad.
D'r steentjes zullen dezelfde functie hebben als de pijpjes. De steentjes zijn namelijk ook poreus. Maar ik denk dat de pijpjes een groter oppervlak leveren voor de bacteriën. Ik denk dat ik sowieso van die pijpjes koop en die erin doe. Ik hoor daar toch goede ervaringen mee.

Dennis

sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Graag gedaan hoor! Je kan de steentjes er altijd eerst in doen, of beter direct pijpjes kopen. Als je de seentjed op termijn wilt vervangen doe dat dan wel in stappen, dus bijv. Bij elke schoonmaakbeurt een vierde deel. Als je het in een keer vervangt ben je je gehele bacteriecultuur in je filter kwijt en da's niet zo handig!

Ben benieuwd naar de eerste foto's straks! Weet je al wat je gaat doen qua inrichting en bewonersbestand?
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!

Onderwerp auteur
Obivion
0-200
0-200

Bericht door Obivion »

Hoi Shanon,

Ik heb wel wat ideeën qua bestand. Wanneer de bak met planten indraait zal ik daar een topic over openen om te zien wat wijsheid is....

Dennis

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

@ sj90

Filteren doe je steeds eerst mechanisch, en dan pas biologisch.

Dus volgens de flow
Grof
Middel
Fijn
Biologisch
En desnoods chemisch zoals zeoliet bv.

Anders zit je biologisch materiaal vol met vuil, en dat wil je niet hebben.
Dat moet in het mechanische zitten.
Bacteriën gebruiken de opgelosten stoffen uit het water, niet het vuil.

Jb malawi