Welke verlichting?

trudy1942
0-200
0-200

Re: Welke verlichting?

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Ik heb eens toen ik mijn aquarium kocht heb ik op google gekeken wat de beste buizen zijn en daar komt op diverse forums juwel niet zo goed uit de bus vandaar dat ik JBL gebruik en dat is volgens "kenners " op diverse forums weer 1 van de betere. Toen ik mijn aquarium kocht een Juwel 240 zitten daar standaard buizen in en dat licht vond ik niet mooi vandaar dat gegoogle. Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Juwel buizen.

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hi Trudy,

Met alle respect hoor, maar ik lees daar nog geen onderbouwing in. Waarom zouden Juwel buizen niet goed zijn?
Heb je er wellicht bronvermeldingen bij?
Niet om je aan te vallen hoor (voor we daarover weer een topic krijgen ;)) maar puur omdat ik met het antwoord dat je geeft nog niets kan. Het zijn in mijn beleving anonieme beweringen en dat wekt verdere nieuwshierigheid bij mij, dan ga ik verder onderzoeken en uitvragen ;)

groetjes, Fenna

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Dat je het licht niet mooi vind is wel weer een steekhoudende reden om die lampen niet te nemen ;)
Is wel een persoonlijke smaak, waar een ander weer heel anders over kan denken ;)

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi Fenna.
Je hebt gelijk dat ik nu geen onderbouwing kan geven. Dan zou ik weer alle beweringen op moeten zoeken. Maar ik heb het ook maar gelezen op diverse forums en zoals ik al zei: ik heb verder geen ervaring met Juwel buizen. dus alles wat ik zeg heb ik van andere forums. Maar dat is hetzelfde met aquaria. Toen ik een aquarium wou kopen heb ik eerst eens op google gekeken en daar vind je ook allerlei meningen. Zo had ik gelezen dat de 1 Juwel een waardeloos merk vond en de ander weer een prima merk. Lees maar eens op diverse forums. Ik heb voor Juwel gekozen terwijl ik hiervoor een Ferplast had. De Ferplast heef weer een voordeel dat hij een ingebouwde tijdklok heeft en dat je de lichtkap vast kan zetten. Maar Ferplast heeft weer een filter dat ik niet zo prettig vind. Ik vind bv. mijn interne filter weer fijn. Maar daar lopen de meningen ook over uiteen. De 1 zegt hij heeft niet genoeg filter capaciteit. Ik vind bv. van wel. Mijn planten staan zachtjes te wapperen in de stroming dus volgens mij is dit voldoende. Maar alles is een keuze. Dus Fenna ik kan dit niet allemaal onderbouwen. Ik ga ook maar af op meningen. Dat doen wij hier op dit forum toch ook? Wat betreft het mooie van licht: Juwel heeft ook diverse soorten buizen die mooi licht geven. Zoals je zegt dat is een persoonlijke smaak. Je kan wel zoals onze vragensteller vraagt aangeven wat voor een soort licht goed is voor je planten. Een aquarium met weinig planten heeft weer een ander soort verlichting nodig. Ik geef maar een voorbeeld. Er zijn op dit forum een heleboel mensen die veel meer verstand hebben van aquaria dan ik. En zo pik je steeds weer wat op wat voor jou interessant is. Ik lees heel veel op andere forums en daar leer ik ook van.
Gr. Trudy

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik snap de verwarring, ik had de LEDs alleen maar gelinkt om kleuren te laten zien, niet als als alternatief om te kopen.

Overigens zijn deze LEds al na een paar jaar goedkoper dan T5's maar das een andere discussie.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Ok. Maar als je al een aquarium hebt met T5 dan is het nogal een dure geschiedenis om dat om te bouwen. Ik weet niet of er al aquaria te koop zijn met leds ?

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

https://www.lampdirect.nl/catalogsearch ... hilips+865

Ik heb hier even gekeken voor de Philips 865. Ik heb een 1M bakje maar welke lengte moet ik hebben? Ik geloof 90cm, maar moet je die pinnetjes die eraan zitten ook meetellen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

trudy1942 schreef:Ok. Maar als je al een aquarium hebt met T5 dan is het nogal een dure geschiedenis om dat om te bouwen. Ik weet niet of er al aquaria te koop zijn met leds ?
een goed werkende bak met T5 zou ik ook gewoon de lampen vervangen hoor :) maar als je alles nieuw koopt is LED veel aantrekkelijker.
Je hoeft geen buizen meer te vervangen en je verbruik halveert zeker en dat tikt in zeg maar de 10 jaar die een LED minstens mee gaat echt wel door.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Dan ben ik al dood.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

trudy1942 schreef:Dan ben ik al dood.
Ik weet wat het is daar mee te leven helaas, sterkte.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

was niet hatelijk bedoeld hoor maar ik ben 75 en om dan nog op leds over te stappen? Die overleven mij.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik was ook niet onder de indruk dat het hatelijk was wie spot daar nu mee ??

maar van 75 naar 85 is best te doen en je verdiend leds al na iets van 5 jaar zeker terug dus dat is maar tot 80 :)

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

trudy1942 schreef:Hoi.
Ik heb eens toen ik mijn aquarium kocht heb ik op google gekeken wat de beste buizen zijn en daar komt op diverse forums juwel niet zo goed uit de bus vandaar dat ik JBL gebruik en dat is volgens "kenners " op diverse forums weer 1 van de betere. Toen ik mijn aquarium kocht een Juwel 240 zitten daar standaard buizen in en dat licht vond ik niet mooi vandaar dat gegoogle. Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Juwel buizen.
Om mij hier even in te mengen, ik heb jarenlang juwel buizen gehad in mijn oude bakje. De planten deden het, maar daar was ook alles mee gezegd. Maar ik was beginner, dus wist niet beter. Co2 en voeding was op orde. Op een gegeven moment moesten ze vervangen worden. Ik ben toen voor de Dennerle gegaan en binnen week bloeiden mijn plantjes helemaal op. Ik had ze nog nooit zo gezien! Misschien geen wetenschappelijke onderbouwing, maar gewoon mijn ervaring met Juwel buizen.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Ik heb voor JBL gekozen mede door wat ik vind op internet.
De gewone lampen van Dennerle zijn evengoed als van JBL.

Waar het echte verschil zit is in de 'paarse' lampen.
JBL geeft dubbel zoveel licht met paarse lampen als met Dennerle, arcadia, sera,...

Dit komt omdat JBL full spectrumlampen heeft(9-- serie) en de concurrenten "maar" 8-- serie lampen

Ik zeg niet dat dennerle niet goed is maar dit is mijn keus en mijn planten doen het hier heel goed op.
Over de Juwel buizen zijn ook de meningen verdeeld.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

trudy1942 schreef:Hoi.
Ik heb voor JBL gekozen mede door wat ik vind op internet.
De gewone lampen van Dennerle zijn evengoed als van JBL.

Waar het echte verschil zit is in de 'paarse' lampen.
JBL geeft dubbel zoveel licht met paarse lampen als met Dennerle, arcadia, sera,...

Dit komt omdat JBL full spectrumlampen heeft(9-- serie) en de concurrenten "maar" 8-- serie lampen

Ik zeg niet dat dennerle niet goed is maar dit is mijn keus en mijn planten doen het hier heel goed op.
Over de Juwel buizen zijn ook de meningen verdeeld.
9 serie zegt alleen iets over de kleur weergave niet over het rendement, paars zal redelijk naar de beide PAR pieken rood en blauw gaan dus goed planten licht, minder goed zicht licht, hoe kom je aan 2 x zo veel licht uit een JBL ?