(bio) co2; zelf bouwen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

(bio) co2; zelf bouwen

Bericht door sj90 »

Nouja bouwen..... :p

Met dank aan Stylz wil ik toch proberen een bio co2 bouwwerkje te maken. Ik heb de recepten al gevonden, maar er zijn zoveel DIY methodes... Dat ik natuurlijk als eigenwijze muts mijn eigen methode wil bouwen hihi! Maar graag jullie hulp.

- 2 flessen; 1 grote (1,5 liter?) en een kleine als wasfles. De plaatsing van de slangetjes is me duidelijk. Hoe en waar plaats je zo'n terugslagventiel? (als het zo heet, anyway, zo'n ding waardoor aquariumwater niet je flessen in loopt).

- Omdat je met deze methode 's nachts je co2 niet kunt uitzetten... Is dat niet erg?

- met die bakjes aan het oppervlak.. Mwah nee, daar ga ik me aan irriteren. Kun je er een flipper op aansluiten? Deze kan ik wel wegwerken achter mijn planten. Lost dat, zoals ik op diverse sites lees, het probleem van mogelijk teveel co2 in je water op? 25mg/l is voor mij voldoende, maar ik wil mijn vissen niet vermoorden door een enorm overschot aan co2, dus help? Hoe los je het op dat je met bio co2 de hoeveelheid co niet kan regelen?

- hoe houd ik de temperatuur van het water in de fles met het biomengsel op temperatuur?? In de kamer waar mijn aqua staat word het max 19/20 graden.

Wat zijn absoluut onmisbare onderdelen, waar moet ik verder op letten, etc.

Alvast enorme dank voor de hulp. Ik weet dat er veel info hier over te vinden is.. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: (bio) co2; zelf bouwen

Bericht door Kevin »

Dat omgekeerde bakje zorgt er nu juist voor dat s nachts niet je co2 gehalte te hoog word.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

op zich is het omgekeerde bakje fool proof, je kan nooit te veel doseren, te veel CO2 ontsnapt uit het bakje en door het oppervlak heb je altijd genoeg op een heel stabiele manier, en dat is heel belangrijk.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Ik ben er gisteren mee bezig geweest, het is echt niet aan mij besteed. En gezien het type kap wat ik op mijn bak heb werkt dat bakje gewoon niet (ik snap wel dat het een goede methode is omdat teveel co2 doseren niet mogelijk is). Ik heb eens flink rond gekeken en ik kon voor een leuk prijsje een co2 systeem overnemen/lenen. De fles kan ik hier 5 minuten vandaan laten vullen.

Ik heb het eerst op proef; als het me niet bevalt kan het zo weer terug! Het is wel een zonder ph meter. Maar dat is nog geen ramp aangezien ik toch fulltime thuis ben en dus gnoeg tijd heb om het te finetunen :)
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!