Lampen Juwel Vision 260
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Lampen Juwel Vision 260
Iemand enig idee hoe de standaard meegeleverde lampen zijn van dit type aquarium?
Ik had volgens mij ergens gelezen dat deze teveel licht geven en bovendien erg hard en dus weinig sfeervol overkomen.
Standaard zitten deze er in: 2x 120 cm T5, High-Lite Day 54 Watt, 1047 mm. Kleurtemperatuur van 9000 Kelvin.
Kan het kloppen dat de Nature beter is, deze levert 4100 Kelvin, 24 Watt. Of een combinatie van de Day en Nature?
Verder hebben ze nog de Colour, volgens de site: "benadrukt deze in het bijzonder de diverse rode en blauwe kleuren van uw vissen en planten."
Ik wil dus graag een sfeervol licht waarin alle kleuren mooi overkomen, maar natuurlijk ook licht dat goed is voor de planten en niet te fel voor de toekomstige vissen. Aquarium ga ik vrijdag halen, dus zou dan graag meteen de juiste lamp(en) meenemen mochten de standaard niet voldoen.
Ik had volgens mij ergens gelezen dat deze teveel licht geven en bovendien erg hard en dus weinig sfeervol overkomen.
Standaard zitten deze er in: 2x 120 cm T5, High-Lite Day 54 Watt, 1047 mm. Kleurtemperatuur van 9000 Kelvin.
Kan het kloppen dat de Nature beter is, deze levert 4100 Kelvin, 24 Watt. Of een combinatie van de Day en Nature?
Verder hebben ze nog de Colour, volgens de site: "benadrukt deze in het bijzonder de diverse rode en blauwe kleuren van uw vissen en planten."
Ik wil dus graag een sfeervol licht waarin alle kleuren mooi overkomen, maar natuurlijk ook licht dat goed is voor de planten en niet te fel voor de toekomstige vissen. Aquarium ga ik vrijdag halen, dus zou dan graag meteen de juiste lamp(en) meenemen mochten de standaard niet voldoen.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Lampen Juwel Vision 260
Niemand die me iets kan vertellen over de lampen?
Hoi.
Ik heb een rio 240 maar daar zitten volgens mij de zelfde buizen in 54 watt 1047 mm.
Ik heb JBL t5 buizen. Te weten tropic van 4000 kelvin voor de planten en Nature van 9000 kelvin voor het daglicht.
De tropic zit achter en uiteraard de daglicht vooraan. Geeft bij mij een heel goed licht. Vissen kleuren heel goed. Men zegt dat JBL 1 van de betere zijn.
Gr. Trudy
Ik heb een rio 240 maar daar zitten volgens mij de zelfde buizen in 54 watt 1047 mm.
Ik heb JBL t5 buizen. Te weten tropic van 4000 kelvin voor de planten en Nature van 9000 kelvin voor het daglicht.
De tropic zit achter en uiteraard de daglicht vooraan. Geeft bij mij een heel goed licht. Vissen kleuren heel goed. Men zegt dat JBL 1 van de betere zijn.
Gr. Trudy
Nog even dit: Men zegt met nadruk op MEN dat de buizen van Juwel niet zo goed zijn. Bij mij geeft bovenstaand een heel mooi licht. Planten groeien goed en mijn kardinalen schitteren mooi. Maar licht is persoonlijk.
Gekocht bij Zooplus. Krijg je bundel korting en gratis thuis bezorgt. Of even googelen waar ze het goedkoopst zijn.
Gr Trudy
Gekocht bij Zooplus. Krijg je bundel korting en gratis thuis bezorgt. Of even googelen waar ze het goedkoopst zijn.
Gr Trudy
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor je reactie. Ik zou dan het beste kunnen gaan voor de Day en Nature van Juwel. Die komen qua kelvin overeen met jouw lampen. Man in de winkel zei dat de Nature te geel is en hij raadde weer de Colour aan. Erg verwarrend allemaal.
Hoi. Dat is een persoonlijke keus ik vind het te rood. Kijk eens bij het topic van MatthijsH onder Welke verlichting. Daar staat een linkje en daar staan een heleboel combinaties van verlichting op. Voor je planten maakt het niks uit.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Persoonlijk voorkeur is inderdaad moeilijk te begeleiden. Ik wil echter ook het beste voor vooral de planten, de vissen vinden het al snel best denk ik.
Na goede voorlichting bij diverse speciaalzaken, heb ik in ieder geval gisteren een Dennerle Special Plant gekocht. Heel veel mensen gebruiken deze lamp en dan vooral in combinatie met de Amazon Day van Dennerle. Die heb ik nog niet gekocht, ga eerst eens bekijken hoe de Special Plant eruit ziet met de standaard buis van Juwel. Vind het namelijk wel zonde om deze helemaal eruit te gooien, aangezien de Dennerle niet echt goedkoop zijn. Dan heb ik meteen een buis over die er over een jaar in kan. De Dennerle moet volgens mij namelijk langer meegaan.
Na goede voorlichting bij diverse speciaalzaken, heb ik in ieder geval gisteren een Dennerle Special Plant gekocht. Heel veel mensen gebruiken deze lamp en dan vooral in combinatie met de Amazon Day van Dennerle. Die heb ik nog niet gekocht, ga eerst eens bekijken hoe de Special Plant eruit ziet met de standaard buis van Juwel. Vind het namelijk wel zonde om deze helemaal eruit te gooien, aangezien de Dennerle niet echt goedkoop zijn. Dan heb ik meteen een buis over die er over een jaar in kan. De Dennerle moet volgens mij namelijk langer meegaan.
Hoi.
Je moet doen wat jou het beste lijkt. Maar toch even opgezocht.
De gewone lampen van Dennerle zijn evengoed als van JBL.
Waar het echte verschil zit is in de 'paarse' lampen.
JBL geeft dubbel zoveel licht met paarse lampen als met Dennerle, arcadia, sera,...
Dit komt omdat JBL full spectrumlampen heeft(9-- serie) en de concurrenten "maar" 8-- serie lampen.
Gr. Trudy
JBL geeft dubbel zoveel licht met paarse lampen als met Dennerle, arcadia, sera,...
Dit komt omdat JBL full spectrumlampen heeft(9-- serie) en de concurrenten "maar" 8-- serie lampen.
Gr. Trudy
Hoi Marsellus,
De Dennerle special plant en Amazon Day combinatie gebruik ik ook. De Special plant is wat geler, de Amazon Day is mooi wit. En inderdaad de Dennerle lampen gaan ook iets langer mee.
De Dennerle special plant en Amazon Day combinatie gebruik ik ook. De Special plant is wat geler, de Amazon Day is mooi wit. En inderdaad de Dennerle lampen gaan ook iets langer mee.
Vooral doen wat men het beste vind Maar wat vindt je van bovenstaande stelling? Die komt niet van de JBL site maar van mensen die dat onderzocht hebben.
er lopen 2 vrijwel de zelfde discussie door elkaar, 9 serie is alleen kleurweer gave, een full spectrum heeft een betere kleurweergave.trudy1942 schreef:Hoi.
Gr. Trudy
Een pure planten lamp mist delen spectrum die juist voor ons belangrijk zijn, hij kan nooit 2 x zo veel licht geven in mijn ogen, immers door full spectrum te gaan lever je planten licht in zeg maar.
Je stopt er zoveel watt in en krijgt zoveel licht terug alleen over de spectrale verdeling zie je de verschillen.
Wat je toevoegt aan kijklicht(kleurweergave) lever je in aan PAR om het zo maar te zeggen.
Kan je die site eens linken waar staat dat JBL 2 x zo veel doet ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Hoi.
Volgens JBL heeft de color nu juist een full spectrum.
Volgens JBL heeft de color nu juist een full spectrum.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Volgens mij hadden ze geen JBL lampen bij de zaken waar ik geweest ben. Ik zal morgen nog eens kijken, dan reis ik andermaal af naar een speciaalzaak
Ze passen sowieso in een Juwel met die aparte maten?
Ze passen sowieso in een Juwel met die aparte maten?
Ik heb ze besteld bij aquaplantsonline. Kost 31,65 ex 3,95