Keuze verwarming

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Keuze verwarming

Bericht door jedi »

Ik vraag mij af voor welk type verwarming ik het best kan kiezen voor mijn aquarium.
Je hebt eigenlijk 3 soorten. De staafverwarming, bodemverwarming en de externe verwarming die je gewoon tussen de slang zet. Ik wil graag een dicht beplant aquarium. Nu heb ik gelezen dat bodemverwarming dan de beste keuze is.
Wat zijn jullie bevindingen en ervaringen.

Jedi.

Breakytom
0-200
0-200

Re: Keuze verwarming

Bericht door Breakytom »

Volgens mij kan je niet alleen maar een bodemverwarming nemen, deze wordt veelal gebruikt om de bodem iets warmer te houden dan het water, voor de planten. Dus het zal beter zijn om een staaf- en bodemverwarming of een externe en bodemverwarming te nemen. :D
Greetings, Tom :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou voor een externe gaan, gewoon omdat dat goed werkt en ze zijn onzichtbaar.

Bedem verwaring kan ook, vooral dennerle beveelt dat aan maar ik zie dat nog niet zo veel toegevoegde waarde hebben en het is meestal aanzienlijk duurder.
Voordeel is wel weer dat het ook onzichtbaar is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Ik zou zelf voor een staaf of externe verwarming gaan. Die zijn bij defecten een stuk makkelijker te vervangen en een externe is ook onzichtbaar.

Het grote nadeel van een bodemverwarming is dat als die stuk gaat en je hem wil vervangen dan zou je de complete bodem uit het aquarium moeten halen.

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Is het dan waar dat de planten beter wortelen en groeien met een bodemverwarming.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat is wel de bewering, maar je moet dat ook weer niet overdreven zien vind ik voor de meeste plantjes zijn wortels alleen maar ankers.

Voor moerasplantjes is dat anders, die halen ook meer voeding uit de bodem, maar ik heb crypto's zo in het grind staan en als ik ze optrek hebben de ellelange gezonde wortels dus ja.... maar het blijft jou keuze.

Ik zou niet voor een staaf kiezen voor de rest is het jou idee, wat voelt goed :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Ik heb bodemverwarming en staafverwarming in mijn grootste aquarium. De reden dat ik bodemverwarming heb genomen is omdat ik merkte (in mijn oude bak) dat het water onderin kouder was dan bovenin. En niet alle plantjes en visjes vinden dat prettig. Bovendien stond het idee van een thermiekstroom in de bodem mij wel aan. Of het waar is weet ik niet, maar baat het niet dan schaat het niet. Hij verwarmt de bak een graad extra. Ik heb die van Dennerle en heb hem altijd aan staan. Nooit problemen mee gehad. Wat ik wel merk is dat mijn corydoras soms op een per ongeluk blootliggende kabel gaan liggen. Net als katten. Het is lekker (hand)warm. :lol: Ik vind het ook wel fijn om te weten dat als de staafverwarming uitvalt de bodem enige warmte behoudt. Dat kan nooit kwaad voor de visjes.
Het ligt er ook wel aan wat je visbestand gaat worden, of je inrichting. Voor vissen die van iets koeler water houden zou ik het niet doen. Het is een keuze. Ik kan je alleen vertellen dat ik er geen spijt van heb.