JMB LED

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

JMB LED

Bericht door Rick »

heey ik ben van plan om JMB led verlichting aan te schaffen ..
alleen ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben..

ik heb een boel zitten rond neuzen dit weekend over verlichting, en ik ben er achter gekomen dat blauw & rood licht erg belangrijk is voor de planten groei, ik zelf heb er niet veel verstand van maar wil er wel wat meer over leren

ik heb een show aquarium gezien met deze lampen en het zag er prachtig uit !
heb naar het een en ander geïnformeerd
dus ik zou dan 2 lampen aanschaffen van 8000 kelvin

* een strip van 4 wit 1 blauw, van 27 watt
* een strip van rood/wit - bright van 27 watt

ik zou dan de rood witte vooraan moeten hangen, en de blauw witten achteraan

ben benieuwd naar jullie mening of meer informatie,

AquaInfo
0-200
0-200

Re: JMB LED

Bericht door AquaInfo »

Ik heb JMB led verlichting en ben er zeer tevreden mee. Mijn balken hangen boven een Malawi bak met alleen Lavavaren en Valisneria.....niet echt een plantenbak dus. De balken zijn zeer solide gebouwd en goed waterdicht.

Als je een balk vooraan met rood licht hebt dan zal direct daaronder wel voldoende kleur te zien zijn....maar meer naar achter toe vraag ik me af of dat voldoende zal zijn? Maar goed, ben geen planten expert, vast wel iemand die je wat meer over de lichtverdeling kan vertellen.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Ja ik zelf heb er ook nog niet echt verstand van,
Verder zei verkoper wel dat het mogelijk kan zijn Dat er alsnog te kort aan licht is
Als dat zo zou zijn zou ik nog een 3e strip moeten bij hangen maar dan alleen wit en die netjes tussen die andere 2 strips
Ik zal t Dus eerst moeten aankijken als ik ze in mijn bak heb hangen

Maar je bent er wel tevreden mee dat is altijd al een plus punt om te horen

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Maar buiten dat, klopt het wel dat rood en blauw licht belangrijk is voor planten groei?
Blauw voor de breedte, rood voor de lengte ( of andersom )
Alleen die 8000 kelvin is wel heel licht, is dat niet te en zou 1 van 8k en 1 van 4500 niet beter zijn?
Monte carlo bijvoorbeeld groeit niet eens, heeft veel licht nodig en dat heeft hij dus niet genoeg blijkbaar

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

rood is lengte groei en blauw breedte, daarom hebben alle kassen roodachtig licht.

8000 K is niet alleen maar 8000K frequentie en nix anders, de lamp heeft een spectrum aan licht en het resultaat is 8000K licht dus voor ons vrij koel licht, wel met een goede kleur weergave voor ons.

Dus kunst is idd lampen te kiezen zodat je in de PAR pieken zeg rood en blauw voldoende licht hebt en je planten dus groeien en in ons bereijk ook nog licht zodat je een goede kleur weergave hebt.
De meeste LEDs zijn mengingen van rode, blauwe en witte leds. zodat je alles een beetje hebt.

Wat je al zegt je zal het ook erg uit moeten proberen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

okee dan heb ik het goed haha

ja daarnaast hebben ze ook JMB 4500 kelvin,
heeft die kelvin nou wel of geen invloed op de groei van je planten ?

maar de vraag is dan ook zitten die er genoeg in bij JMB
ja die JMB die ik dan op het oog heb, krijg je 1 strip van wit en blauw
en de 2e strip word wit met rood..
maar dan krijg je vast weer het probleem welke moet er voor ? want krijg dan de achterste plant wel genoeg licht van die andere kleur die vooraan hangt ?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Mijn LEd panelen zijn ook een combinatie van rood,blauw en 10.000 K LEds dat werkt op zich goed, ik neem aan de elk kanaal apart te sturen is, zet ik mijn rood bv op 100% dan vind ik het niet mooi meer.

Of er genoeg in zitten weet ik niet das ook een kwesti van spelen met de controller als je de kanalen tenminste kan sturen apart.
Die kelvins zeggen iets over de temperatuur van het licht, niet direct iets over de groei van planten. is vrij complex spul allemaal en niet even snel uit te leggen.

Een temp van 8000K vinden wij meestal mooi om naar te kijken, de kleur weergave is dan voor ons goed, meer rood lagere temp en blauw hogere temp kan je weer mengen dus ja e.a zeg niet zo veel.

Afbeelding

Wie weet helpt dit plaatje je wat :)

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

dat weet ik niet, ik weet wel dat je er een dimmer op kan zetten, maar of elke kleur appart te besturen is durf ik niet te zeggen.. staat ook niet op de site dacht ik
ik weet niet of dat automatisch kan met een dimmer

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Denk dat je ze het best even kan bellen, als je bv kitelight neemt met de RBG Leds dan kan je elke kleur maken die je maar wil hebben, dat zegt niet bijster veel over het spectrum maar wel over hoe jij je bak het mooist uitgelicht vind.

Aquarium verlichting is altijd en compromis tussen zichtlicht voor ons en PAR licht voor je planten.

Ik heb gekozen voor hogere PAR en iets minder zichtlicht, hoewel ik vind het paarsige wel mooi, andere mensen ergeren zich er aan, neem de oude grolux lampen, die echt op rood/blauw zaten de ene vond dat schitterend en deed ze er alleen al boven voor de vissen de andere vond het kermis lampen.

Ieder zijn eigen smaak, ik zou JMB even bellen en gewoon vragen of je de kanalen apart kan sturen en zo ja hoe dan, komt er een dimmer controller mee of moet je er een profilux of zo bij kopen.

Gewoon door vragen bij de winkels, als je goed LEDs koopt kijk je er immers 10 jaar minstens tegen aan :mrgreen:

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

ik heb net gebeld en je kan die kanalen niet apart verstellen,
ik weet niet of dat nu meteen een probleem is maar ik kan wel het hele plaatje zeg maar dimmen, dus in de ochtend als soort van zon's opgang en in de avond weer zon's ondergang,

dus ik zou dan 1 soort licht hebben.. met die JMB lampen
opzich wel jammer, maar als je die kleuren wel kan veranderen blijft de straling van rood en blauw dan wel t zelfde ?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Op zich als de kleur licht je bevalt en het spectrum klopt dan hoef je de kanalen ook niet apart te kunnen verstellen.

Een zons op en ondergang is super om te hebben en ook beter voor je dieren, ik kan dat iedereen alleen maar aanraden.

Wie weet kan je de verlichting bekijken voor je het koopt LED is zo lastig ook :)

Op deze site kan je ook hele goede LEDs kopen, maar moet je dan wel gaan importeren, op zich geen kunst hun doen dat voor je maar is toch enger dan een nederlandse winkel zeg maar.
Wel top kwaliteit, de site is voral leuk omdat je er plaatjes kan zien hoe een bepaald licht er uit ziet zodat je wat beter de keuze kan maken wat op jou bakkie wat beter past of eigenlijk wat jij mooi vind :)
http://www.buildmyled.com/freshwater-products/

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Okee ik heb ze besteld en ik Kijk het morgen even aan anders breng ik ze gewoon terug,
Verder ben ik wel van plan om idd zo dimmer te kopen, lijkt me ook super om daar mee te werken..

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

ik heb ze binnen het is wel erg wit licht ja,
maar moet ik met nieuw licht gaan opbouwen aan uren ?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

niet alleen in uren voor al ook aan intensiteit, begin met 8 uur of zo en op 30%
je LEDS hoeven ook niet perse op 100% je moet gewoon rustig kijken wat het doet, die van mij staan ook maar op 50% dan doet mn bak het goed, dus ik zet er niet meer op, alleen omdat het kan :)