Ervaring buitenfilter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Ervaring buitenfilter

Bericht door Geert »

Ik zat wat filmpjes te kijken over aquariums en kwam ik dit tegen.

Ik heb mijn Eheim zo geconfigureerd zoals Eheim voorstelt.

Maar iemand hier ervaring mee want het klink wel logisch wat die zegt.
http://youtu.be/szrUlHTW5Zo

Vegamobiel
0-200
0-200

Re: Ervaring buitenfilter

Bericht door Vegamobiel »

Die man weet echt wel over wat hij spreekt!
Als je filterd dan is het van grof naar fijn, en nadien biologisch.
Als filter fabrikanten het anders voorstellen, kan dat enkel betekenen dat ze veel geld willen verdienen met het verkoop van reserve filter materiaal.

Jb Malawi

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik moet zeggen dat ik zowaar geboeid naar dit filmpje heb zitten kijken en volgens mij heeft hij wel een goed punt. Ik zit er zelfs over na te denken om dit uit te proberen al ga in niet meteen mijn eigen filtermedium vervangen voor die van hem. Ik heb zelf een Eheim 2222 professionell (mijn oudje ;) ) en onderin de bak zit inderdaad een loze ruimte waar ik mij altijd al afvroeg wat ik daar eigenlijk mee aan moet. Zonde van de ruimte eigenlijk. Ik heb al een grove en fijne spons erin zitten dus die hoef ik niet te halen en filterwatten heb ik ook. Misschien morgen ff kijken voor keramische buisjes oid voor onderin de bak.
Wellicht helpt dit beter tegen het zweefvuil. Ik ben benieuwd.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen die op youtube een verhaaltje houdt gelijk heeft.. :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De ceramische pijpjes voor onder in het filter is een goed systeem, voor de rest zou ik ook niet weten wat het nut is van dergelijke pijpjes :)
Ik gebruik dat systeem ook al jaren en het werkt goed, voor de rest gebruik ik in alle vakken medium filterschuim met uitzondering van het laatste waar fijn schuim in zit, deeltjes worden er goed uitgefilterd en mn filter heeft een lange standtijd.

Hij stelt dat je het filter in een paar seconden uit elkaar trekt, dat klopt als het droog is, zodra je filter gevuld is wordt dat een andere verhaal, het wordt in ieder geval een zooi met water als je niet uit kijkt.
Ik heb een pro 3 2080 daar ga je ook niet ontspannen mee lopen naar een plaats waar je kan kliederen, hij weegt gevuld als dieplood met zn 13.5 liter inhoud.

Ik hanteer de EI methode dus ben geen voorstander van denitrificatie in het filter de laatste 2 lagen die hij er in gooit met materiaal zijn voor mij waardeloos, sterker nog die werken mij tegen.
Voor een bak zonder planten heeft hij in mijn ogen volkomen gelijk, maar je moet goed kijken wat je wil bereiken ik wil juist geen denitrificatie, heb je een bak waar je moet verversen om je nitraat laag te houden bv een tang of malawi bak dan heeft hij gelijk.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De bovenste twee lagen was toch gewoon voor bacteriën om aan te hechten? Zelf heb ik er micromec bolletjes inzitten van JBL. Ze vertelden mij dat dit een groot hechtoppervlak heeft voor bacteriën, maar vraag het me af..
Afbeelding

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Mijn 4 mandjes buitenfilter heb ik nu op basis van dit filmpje anders ingedeeld.
van onder naar boven had ik:
- keramische pijpjes
- grove spons
- bioballetjes
- grove spons
- grove spons
- grove spons
- filterwatten
(volgens de handleiding van de filter fabrikant)

Nu (omdat ik het filter toch open had om de watten te vervangen)
van onder naar boven:
- keramische pijpjes
- 3 grove spons
- 2 fijne spons
- filterwatten
- bioballetjes

netto 1 grove spons en een laag watten verruilt voor 2 fijnere sponzen. Verder het bestaande filtermateriaal alleen in een andere volgorde teruggeplaatst.
In overweging: de bioballetjes geleidelijk omwisselen voor keramisch biofilter materiaal

Ben benieuwd of ik verschil merk

Fenna

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Interessant, interessant. Maar ik ben het wel met Stylz eens. Het is niet bevordelijk voor het chemisch evenwicht in je bak om steeds die bovenste twee bakjes met je bacteriecultuur uit het water te halen. Ik heb overigens ook die micromecballetjes en volgens mij zijn die net zo goed. Wat ik ervan hoor is altijd bijzonder positief.

Nu heb ik geen Eheim filter, maar de crystalprofi van JBL. Die zitten toch iets anders in elkaar. De waterstroom is anders, die gaat via een voorfilter langs de zijkant naar beneden en dan weer omhoog door de filterbakjes. En daar heb ik er vier van.

Opbouw nu.

voorfilter - 1. grove spons 2. witte filterwatten.

Van onder naar boven.
bakje 1. keramische pijpjes.
bakje 2. Micromec.
bakje 3. Eerst fijne spons. dan zakje met tormec(turf)
bakje 4. grove spons en fijne spons.

Volgens het filmpje zitten de keramische pijpjes goed. :banana2: Zou ik dus ook nog van op de bodem kunnen leggen. Dat is wel een goed idee.

De rest tsja. Ik ga ervan uit dat de micromec gewoon goed is. Ik zou in dat bakje nog onderin een spons kunnen doen en daar bovenop de micromec.

De fijne spons in bakje 3 zit daar om te voorkomen dat turf bij de micromec beland. Ik heb namelijk begrepen dat de bacterietjes daar niet van houden. :? Maar misschien is dat ook wel onzin. Ik heb de turf ook wel eens verwijderd, maar dat had toch nadelige effecten.

Het laatste bakje heeft aan de zijkanten de voorfilter bakjes. Ik kan me voorstellen dat als de witte filterwatten verzadigd zijn met vuil, dit vuil doodleuk daar rond gaat zweven en wellicht op de een of andere manier in het midden terecht komt waardoor het weer in mijn aqua wordt geblazen. Voorheen had ik in het voorfilter geen witte filterwatten, maar een fijne spons. Maar dan gaat inderdaad al het vuil onderin zitten. Bij mij is het dus een kwestie van tijdig die witte watten vervangen en de rest niet aankomen. En ik heb laatst ook de slangen schoon gemaakt en dat helpt echt. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en resultaten ook met betrekking tot dit filter en geen Eheim.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik ga deze opbouw ook proberen ik heb het net zo als eheim voorstelt. Ik heb Eheim Substraat Pro voor de bacterien dus die gaan straks boven in