Visbestand 60 cm bak
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Visbestand 60 cm bak
Hallo iedereen,
Ik heb nog geen aquarium maar ben druk aan het voorbereiden,..
Ik heb de Aqua expert 70 op het oog, en anders een 60 cm bak bij de Hornbach.
Graag wil ik weten welke viscombinaties bij elkaar kunnen en hoeveel, ik heb visjes opgezocht op internet die ik wel graag in de bak wil hebben, ik had in mijn lijstje eerst ook kersenbuikjes maar die is van de lijst verdwenen omdat mijn bak waarschijnlijk te klein is.
Mijn favoriete visjes:
De Thayeria boehlkei
Kardinaal Tetra of neon tetra
Danio Margaritatus - Rasbora galaxy
Dario Dario of garnalen
Graag jullie reacties, ben benieuwd!!
Groeten Rik
Ik heb nog geen aquarium maar ben druk aan het voorbereiden,..
Ik heb de Aqua expert 70 op het oog, en anders een 60 cm bak bij de Hornbach.
Graag wil ik weten welke viscombinaties bij elkaar kunnen en hoeveel, ik heb visjes opgezocht op internet die ik wel graag in de bak wil hebben, ik had in mijn lijstje eerst ook kersenbuikjes maar die is van de lijst verdwenen omdat mijn bak waarschijnlijk te klein is.
Mijn favoriete visjes:
De Thayeria boehlkei
Kardinaal Tetra of neon tetra
Danio Margaritatus - Rasbora galaxy
Dario Dario of garnalen
Graag jullie reacties, ben benieuwd!!
Groeten Rik
Re: Visbestand 60 cm bak
Kersenbuiken zijn inderdaad niet zo geschikt voor je bak.
De kardinaaltetra, neontetra en hockeystichs (Thayeria boehlkei) hebben allemaal ook een groter aquarium nodig.
Er zijn echter heel veel andere mogelijkheden.
De galaxy's zijn een mooie goede keus, let op om daar wel een schooltje van te nemen.
De daria dario die je had uitgezocht kunnen ook. Die hebben liever wel een speciaalbak. Dus het aquarium voor zichzelf.
Natuurlijk zijn er erg veel garnalen die mooi zullen lijken in je aquarium. Zoals Vuurgarnalen,citroengarnalen, crystalreds. Pas alleen wel op met medebewoners. Die willen nog wel eens een garnaaltje snoepen. Bij vuurgarnalen is dit meestal niet erg omdat die zich erg snel voortplanten.
Maar er zijn ook vele andere mogelijkheden.
Wat dacht je bijvoorbeeld van:
Betta splendens - kempvis
Otocinclus vittatus (meestal verkocht als Otocinclus affinis), scholenvis.
Vuurneon's, scholenvis
micro rasbora's
Apistogramma borelli
De kardinaaltetra, neontetra en hockeystichs (Thayeria boehlkei) hebben allemaal ook een groter aquarium nodig.
Er zijn echter heel veel andere mogelijkheden.
De galaxy's zijn een mooie goede keus, let op om daar wel een schooltje van te nemen.
De daria dario die je had uitgezocht kunnen ook. Die hebben liever wel een speciaalbak. Dus het aquarium voor zichzelf.
Natuurlijk zijn er erg veel garnalen die mooi zullen lijken in je aquarium. Zoals Vuurgarnalen,citroengarnalen, crystalreds. Pas alleen wel op met medebewoners. Die willen nog wel eens een garnaaltje snoepen. Bij vuurgarnalen is dit meestal niet erg omdat die zich erg snel voortplanten.
Maar er zijn ook vele andere mogelijkheden.
Wat dacht je bijvoorbeeld van:
Betta splendens - kempvis
Otocinclus vittatus (meestal verkocht als Otocinclus affinis), scholenvis.
Vuurneon's, scholenvis
micro rasbora's
Apistogramma borelli
Kardinaa tetra's of neon tetra's kunnen wel gewoon in een 60 cm bakkie. Heb ik ook gedaan en de visjes waren allemaal heel erg gezond altijd
Je zou wel de keuze moeten maken tussen de tetra's of de Thayeria Boehlkei
De danio margaritus kan er sowieso in een schooltje in.
Garnalen kunnen ook met dit bestand
Dario dario's zouden er ook nog bij kunnen ipv de garnalen, maar je kan ook bijvoorbeeld denken aan dwerg(knor)goerami's
Je zou wel de keuze moeten maken tussen de tetra's of de Thayeria Boehlkei
De danio margaritus kan er sowieso in een schooltje in.
Garnalen kunnen ook met dit bestand
Dario dario's zouden er ook nog bij kunnen ipv de garnalen, maar je kan ook bijvoorbeeld denken aan dwerg(knor)goerami's
Greetings, Tom :)
Ik vind het nogal wat Apistogramma borelli of Betta's in een aquarium met voor deze vissen beperkte ruimte en dan zeker voor iemand die aangeeft nog geen aquarium te hebben. Ik zou er nooit voor kiezen om met weinig tot geen ervaring deze keuze te maken.
Boraras brigittae, Rasbora Galaxy, Thayeria boehlkei of vuurneons zijn prima. Maar wel 1 van de 4.
Persoonlijk zou ik op het formaat aquarium wat je op het oog hebt zeker geen koppel / harem van het 1 of ander bij plaatsen, je komt dan veelal op vissen uit die territoriaal zijn of een bepaalde inrichting met veel schuilplaatsen vereisen waardoor de andere vissen ze al gauw in de weg zitten.
Kies dan liever voor een leuke bodem vis er bij zoals de Corydoras Habrosus of Pygmaeus.
Garnalen kun je er prima naast doen. Ik heb op dit formaat een groep Japonica garnalen zitten, dat gaat super. Voordeel is ook dat die op zoet water niet door kweken (vrouwtjes worden wel zwanger maar wil je de eieren uit laten komen moet je over op brakwater).
Succes met je keuze!
Boraras brigittae, Rasbora Galaxy, Thayeria boehlkei of vuurneons zijn prima. Maar wel 1 van de 4.
Persoonlijk zou ik op het formaat aquarium wat je op het oog hebt zeker geen koppel / harem van het 1 of ander bij plaatsen, je komt dan veelal op vissen uit die territoriaal zijn of een bepaalde inrichting met veel schuilplaatsen vereisen waardoor de andere vissen ze al gauw in de weg zitten.
Kies dan liever voor een leuke bodem vis er bij zoals de Corydoras Habrosus of Pygmaeus.
Garnalen kun je er prima naast doen. Ik heb op dit formaat een groep Japonica garnalen zitten, dat gaat super. Voordeel is ook dat die op zoet water niet door kweken (vrouwtjes worden wel zwanger maar wil je de eieren uit laten komen moet je over op brakwater).
Succes met je keuze!
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Oké,
Nu denk ik aan de volgende vissen, sowieso de rasbora galaxy. Dat is wel favoriet geworden. Kunnen daar de volgende vissen bij? De dario dario, de blauwoogjes en de vuur of japonica garnaal en hoeveel van alles?
Nu denk ik aan de volgende vissen, sowieso de rasbora galaxy. Dat is wel favoriet geworden. Kunnen daar de volgende vissen bij? De dario dario, de blauwoogjes en de vuur of japonica garnaal en hoeveel van alles?
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

corydoras pygmaeus Is ook leuk ipv de dario, kan dat ook?
Ik denk dat je inderdaad beter voor de corrydoras pygmeaus kan kiezen ipv de Dario dario, die zijn best wel terrotoriaal geloof ik. Daarbij is de corrydoras een gondbewoner en dan heb je dus vissen in 2 verschillende waterlagen die elkaar niet in de weg zwemmen.
Ik heb zelf ook de combinatie van de galaxy, de corrydoras pygmeaus (en nog een schooltje boraras maculata) en vuurgarnalen. Gaat prima, alleen worden er wel babygarnaaltjes gesnoept, vooral door de galaxy's. Maar die kweken erg snel en als je zorgt voor voldoende schuilplekken, vooral mos, dan blijft je groepje garnalen gewoon stabiel of groeit zelfs. De japonicagarnalen weet ik niet, heb ik geen ervaring mee, ik weet niet hoe snel die kweken. Misschien kan iemand anders je dat vertellen
Ik heb zelf ook de combinatie van de galaxy, de corrydoras pygmeaus (en nog een schooltje boraras maculata) en vuurgarnalen. Gaat prima, alleen worden er wel babygarnaaltjes gesnoept, vooral door de galaxy's. Maar die kweken erg snel en als je zorgt voor voldoende schuilplekken, vooral mos, dan blijft je groepje garnalen gewoon stabiel of groeit zelfs. De japonicagarnalen weet ik niet, heb ik geen ervaring mee, ik weet niet hoe snel die kweken. Misschien kan iemand anders je dat vertellen
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
de dario dario is ook best een moeilijke eter, veel vertikken het om iets anders dan levend voer te eten is mijn ervaring.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Dit gaat het worden;
• de rasbora galaxy
• corydoras pygmaeus
• vuurgarnaal of japonicagarnaal
plantje in ieder geval fissidens fontanus
Hoeveel heb ik nodig?! Ik heb werkelijk geen idee.
Groetjes Rik
• de rasbora galaxy
• corydoras pygmaeus
• vuurgarnaal of japonicagarnaal
plantje in ieder geval fissidens fontanus
Hoeveel heb ik nodig?! Ik heb werkelijk geen idee.
Groetjes Rik
Deze vissen hebben vrij veel ruimte nodig aangezien ze best veel zwemmen. Een bak van 1 meter is naar mijn mening wel het minimum.Breakytom schreef:Kardinaa tetra's of neon tetra's kunnen wel gewoon in een 60 cm bakkie. Heb ik ook gedaan en de visjes waren allemaal heel erg gezond altijd![]()
A. borelli zijn de zogenaamde "mietjes" onder de apisogramma's. Ze zijn niet erg territoriaal en volgens mij juist vrij makkelijk.Larske schreef:Ik vind het nogal wat Apistogramma borelli of Betta's in een aquarium met voor deze vissen beperkte ruimte en dan zeker voor iemand die aangeeft nog geen aquarium te hebben. Ik zou er nooit voor kiezen om met weinig tot geen ervaring deze keuze te maken.
Persoonlijk snap ik niet waarom men moeilijk doet met apistogramma's bij beginners aangezien de borelli niet meteen de moeilijkste is.
De eitjes van japonica's komen wel degelijk uit op zoet water. Alleen moeten de larfjes binnen een aantal uur worden gezet in brak water anders zullen ze sterven.Larske schreef: Garnalen kun je er prima naast doen. Ik heb op dit formaat een groep Japonica garnalen zitten, dat gaat super. Voordeel is ook dat die op zoet water niet door kweken (vrouwtjes worden wel zwanger maar wil je de eieren uit laten komen moet je over op brakwater).
In de natuur laten de ouderdieren de larven dan ook los waarna de larven met de stroming naar brakwatergebieden worden gebracht.
Ik zou aanraden:
10-15 galaxy's
10-15 corydorassen
en min 10 vuurgarnalen of 5-10 japonica's
Ik denk dat je met de aantallen die Rick noemt, een leuk bakje krijgt, Rik 
Hoeveel planten je nodig hebt? Dat hangt helemaal van je eigen smaak af. Maar ik zou als ik jou was zeker zorgen voor veel planten op alle niveaus, dus zowel hoge, midden als lage, omdat de galaxy's en de corrydorassen best schuwe dieren zijn. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar als je flink wat planten hebt waar ze in kunnen schuilen, dan voelen ze zich prettiger waardoor ze zich sneller laten zien.
En zorg ook voor flink wat mos voor de garnalen, zeker als je kiest voor vuurgarnalen, daar kunnen hun kleintjes zich in verstoppen voor de vissen.
Hoeveel planten je nodig hebt? Dat hangt helemaal van je eigen smaak af. Maar ik zou als ik jou was zeker zorgen voor veel planten op alle niveaus, dus zowel hoge, midden als lage, omdat de galaxy's en de corrydorassen best schuwe dieren zijn. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar als je flink wat planten hebt waar ze in kunnen schuilen, dan voelen ze zich prettiger waardoor ze zich sneller laten zien.
En zorg ook voor flink wat mos voor de garnalen, zeker als je kiest voor vuurgarnalen, daar kunnen hun kleintjes zich in verstoppen voor de vissen.
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Mijn vrouw vind het leuk om er nog wat aandacht visjes erbij te doen, is de trichopsis pumila iets?
Vrijdag bij Riftvalley aquaristics kijken in hoogkerk, ben benieuwd! Heb er veel zin in!
Vrijdag bij Riftvalley aquaristics kijken in hoogkerk, ben benieuwd! Heb er veel zin in!
Wat bedoelt je vrouw met "aandachtvisjes"?
Als je ze erbij neemt, zal je minder corrydorassen en minder galaxy's moeten nemen anders wordt je bak te vol.
Ik heb geen ervaring met goerami's, dus ik kan je niet vertellen of het gaat in combinatie met de andere vissen en de garnalen
Als je ze erbij neemt, zal je minder corrydorassen en minder galaxy's moeten nemen anders wordt je bak te vol.
Ik heb geen ervaring met goerami's, dus ik kan je niet vertellen of het gaat in combinatie met de andere vissen en de garnalen
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Een visje die wat groter is en een soort van koppeltje , maar het mag inderdaad niet ten kostte gaan van de het visbestand en hoeveelheid.
Ik vind de aantallen die Rick noemt al erg ruim, persoonlijk zou ik er wat minder van maken en het bij 8 van ieder houden. Ik zou er daarnaast geen koppel naast doen, ik heb meerdere soorten waaronder goerami's op 60cm gehad en je merkt vanaf dag 1 al dat dat eigenlijk te klein is.
Wat je wel kan doen is goerami's en corydorassen zodat de goerami's verder volledig hun gang kunnen gaan zonder dat er iets in de weg zit. De corydorassen gaan ook wel door je bak zwemmen, maar zullen vooral veel op de bodem blijven waardoor de goerami's weinig last van ze hebben. Doe je er dan nog wat garnalen bij gaat dat prima.
Ik begrijp dat veel verschillende visjes leuk is, maar op 60cm is het toch echt less is more. Wil je meer soorten vissen zul je ook naar een groter aquarium moeten.
Wat je wel kan doen is goerami's en corydorassen zodat de goerami's verder volledig hun gang kunnen gaan zonder dat er iets in de weg zit. De corydorassen gaan ook wel door je bak zwemmen, maar zullen vooral veel op de bodem blijven waardoor de goerami's weinig last van ze hebben. Doe je er dan nog wat garnalen bij gaat dat prima.
Ik begrijp dat veel verschillende visjes leuk is, maar op 60cm is het toch echt less is more. Wil je meer soorten vissen zul je ook naar een groter aquarium moeten.