Dubbel aantal liters zonder co2, gaat dat?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Dubbel aantal liters zonder co2, gaat dat?

Bericht door Larske »

Op dit moment heb ik een bakje van 54 liter, ik twijfel om over te stappen op een bak van 125 liter. Op dit moment gebruik ik geen co2 maar Profito en Easycarbo om de plantengroei te stimuleren.

Mijn bak draait perfect en de planten moet ik wekelijks terug snoeien, dus op dit moment geen reden tot een dure co2 installatie.

Als ik overstap op 125 liter, kan ik dan op dezelfde tour verder of is er een omslagpunt waar op het niet meer zonder co2 gaat lukken?

stylz
1000+
1000+

Re: Dubbel aantal liters zonder co2, gaat dat?

Bericht door stylz »

Liters en Co2 hebben totaal niets met elkaar te maken, of je wel of geen CO2 nodig hebt wordt bepaald door je licht en niets anders.
Uiteraads gebruikt een bak die 2 x zo groot is en dus 2 x zo veel planten heeft wel 2 x zo veel CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Je kúnt inderdaad doorgaan zoals je nu doet, echter ga je dan wel hard door je easy carbo heen omdat je daar de dosering ook van zult moeten verhogen en dat wordt een duur grapje..
Je zou dus kunnen overwegen om een co2 set aan te schaffen of om zelf een bio co2 set te maken.

kip

Bericht door kip »

Wanneer ik een "vers" aquarium start met planten, voeg ik aan het leidingwater circa 1% koolzuurhoudend mineraalwater toe (Spa rood oid). Binnen enkele uren zie je de planten al assimileren. Bestaan hier bezwaren tegen?

Misschien niet de meest economische methode (anderhalve liter fles huismerk kost 47 cent) om CO2 in de bak te brengen maar ik vraag mij af of met deze methode een permanente CO2 voorziening is te maken.

Tenslotte vraag ik mij af waarom CO2 in gasvorm niet direkt wordt toegevoegd aan de filterpomp? Op deze wijze wordt toch een betrekkelijk intensieve uitwisseling bereikt?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kip schreef:Wanneer ik een "vers" aquarium start met planten, voeg ik aan het leidingwater circa 1% koolzuurhoudend mineraalwater toe (Spa rood oid). Binnen enkele uren zie je de planten al assimileren. Bestaan hier bezwaren tegen ?
Dit is eigenlijk vrij zinloos, na een waterwissel is je CO2 altijd al wat hoger en assimileren je planten altijd zichtbaar.
kip schreef: Misschien niet de meest economische methode (anderhalve liter fles huismerk kost 47 cent) om CO2 in de bak te brengen maar ik vraag mij af of met deze methode een permanente CO2 voorziening is te maken.
Met CO2 is het heel belangrijk dat het stabiel is, dat is te doen met een druppel toediening of zo, maar praktische is het denk ik niet, daarbij BIO CO2 kost vrijwel niets en flessen CO2 betaal ik 3 euro per kg dus ik zou er niet aanbeginnen
kip schreef: Tenslotte vraag ik mij af waarom CO2 in gasvorm niet direkt wordt toegevoegd aan de filterpomp? Op deze wijze wordt toch een betrekkelijk intensieve uitwisseling bereikt?
Ik voer het ook aan de pomp toe die slaat de bellen fijn voor ze naar de CO2 reactor gaan, dus kan prima.

kip

Bericht door kip »

Bevat leidingwater dan al zoveel CO2 van zichzelf? Mijn gedachte was dat het nieuw op te starten aquarium geen bron voor CO2 bevat, zodat een extra dosis welkom is om de planten te laten wortelen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik vraag me af hoeveel een fles spa rood zeg maar extra brengt en hoe snel je dat kwijt bent.

Hier wel een leuk artikel over waterwissels, het is gewoon bewezen dat planten beter groeien door water wissels, toename aan biomassa enz.

http://www.barrreport.com/showthread.ph ... nts-better