Bioloog?

Onderwerp auteur
R0r0
0-200
0-200

Bioloog?

Bericht door R0r0 »

Hoi allemaal!

Ik heb een aquarium van 200x65x65. Dit is een zeebak geweest en dus zit er al een overloop in. Ik wil hier een bioloog onder maken van 120x40x60. waarvan 60 de hoogte is. De bak is verder nog helemaal leeg dus ik kan nu met de indeling spelen.

Dus de vragen;

Hoeveel vakken?
Wat voor materiaal voor filtering?

Voor een ieder die dit gelezen heeft en mogelijk tips heeft alvast bedankt! :mrgreen:

Groeten, Robert

fenna
200-400
200-400

Re: Bioloog?

Bericht door fenna »

Hi Robert,

Zelf heb ik met een bioloog (nog) geen eigen ervaring, maar wat ik me kan bedenken is de capaciteit van de pomp goed afstemmen op de capaciteit van de overloop. Je zit er niet op te wachten dat de ruim 250 liter uit je bioloog de overloop mist en de bovenrand van je aquarium gebruikt .... ;)
Overigens geeft een bioloog je ook alle ruimte om de techniek in weg te werken.

Fenna

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Bioloog zou je kunnen voorzien van 4-kamers.
Indeling van de vakken is persoonlijk en budget afhankelijk.
Probeer zoveel mogelijk verschillende filtermaterialen toe te passen zodat je van alle materialen het beste kan benutten.
Ook zou ik bv je overloopkamer als trickle filter maken.
in de doorvoer door je aquarium een standpijp zetten met de eerste 10 vanaf de bodem sleufgaten erin.
De standpijp laat je in principe net zo hoog als je waterpeil in de bak.
dan in de overloopkamer bioballen plaatsen, daarbovenop een grove blauwe mat en daarboven een witte mat, op deze manier heb je veel zuurstof verrijking en is je mechanische filter meteen in orde zodat je bioloog ook kan werken zoals het hoort..... als bioloog en niet als kliko :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helemaal met chumbu eens wat betreft de indelimg, hou gelijk rekening met je techniek die je nog meer gaat gebruiken, thermostaten, maar evt ook een CO2 reactor kan je zo mooi weg werken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
R0r0
0-200
0-200

Bericht door R0r0 »

we gaan het wel even bekijken in de dierenzaak wat er aan materiaal is voor filtratie. Heel erg bedankt voor de reacties!

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Nog een tip :)
Laat jezelf nou niks wijsmaken in een dierenzaak, want ik voel hem aankomen (no offence naar jou en je dierenzaak)
Bioloog indeling is puur wat jij wilt maken, let daarbij op dat het het hart van je aquarium is, elke bezuiniging daar duid op problemen in de toekomst :)
Succes.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou ook zeker niet naar de lokale winkel gaan, zoek gewoon wat goede materialen uit, ik ben gek op filterschuim :P
Maar er zijn veel meer materialen :P
online ben je echt beter af, sorry voor de lokale winkel, hoewel wie weet heb jij een goede speciaal winkel, maar waar de aquaria naast de cavia's staan, moet je niet zijn voor advies.

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

in de overloopkamer bioballen plaatsen, daarbovenop een grove blauwe mat en daarboven een witte mat,
Hou er rekening mee dat als je eerst mechanisch filtert je eerst de grove filter gebruikt dan dan pas de fijne.
Als het water (zoals bij veel) eerst over bv filterwatten gaat heeft het geen zin om nadien het water over een grove filter te laten lopen.

Jb Malawi

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Jawel hoor, eerst over witte watten werkt hier heel goed :)

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Het gaat er niet over of het kan!
Maar het is niet slim.

Als je iets filtert dan doe je dat steeds van grof naar fijn.
Het zelfde dan als je iets zeeft, iendien je bv zand wil zeven gebruik je toch ook niet eerst de fijnste zeef om nadien alles nog eens door een grove zeef te gieten.

Bij het filteren is dat het zelfde, we willen de deeltjes uit het water halen voordat het water bij het biologisch gedeelte komt.

Dus in de richting van de stroming.

Een grove spons (meestal zwart of blauw) die de grote stukjes er uit haalt
Dan een spons met kleinere gaatjes die de middel stukjes er uit haalt
Nadien een fijne spons of filterwatten om de kleinste stukjes er uit te halen.

Dan komen we in het vak van het biologische
Daar kan je bioballen, pijpjes of bolletjes gebruiken waar de bacteriën kunnen op groeien die het water zuivert.

Nadien kan je desnoods nog een chemische reiniging hebben om de delen er uit te halen die de bacteriën niet kunnen.
Dat kan zijn active kool, zeoliet en dergelijke.
Ook kan je hier een nitraatfilter bij plaatsen.

En dan komen we in het pompvak waar het gezuiverde water terug naar je bak gaat.

Je kan natuurlijk ook meerdere vakken voorzien voor het biologische gedeelte.

Jb Malawi

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Als je toch mechanisch voorfiltert, dan kan je toch je bioloog volledig biologisch indelen :)
Enne misschien vind jij het niet praktisch met eerst wit en dan grover maar, de witte worden iedere dag vervangen en de grove maar eens in de twee a drie weken, de grove dient dan dus meer om het water te spreiden over de diepte van de overloopkamer zodat in principe alle bioballen evenveel water krijgen. Deze manier werkt hier perfekt...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Een fijn voorfilter werkt prima als je het idd maar dagelijks ververst het werkt dan als puur mechanisch filter.

De lagen daarna zijn biologisch.

no_mans_land
0-200
0-200

Bericht door no_mans_land »

idd... fijn voorfilteren kan perfect! ze hebben die gafzakken heus niet gemaakt om laatst in de bioloog te hangen... al het grof vuil mooi in het eerste vak houden, zo blijven de andere vakken met biologische filtermaterialen beter zuiver... vuilstof krijg je overal... (this een hel om elke keer die keramische pijpjes enz te verwijderen om het vak te kuisen... )

mvg Dave

Onderwerp auteur
R0r0
0-200
0-200

Bericht door R0r0 »

deze mag op slot. bak is geplaatst

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Juist niet op slot lijkt mij :mrgreen:
Dit is ook weer leerzaam voor andere leden en het vult het forum met interessante informatie :)

Heb je al een topic waarin we plaatjes kunnen kijken?