Groene alg binnen twee dagen bij het starten???

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dsl
0-200
0-200

Groene alg binnen twee dagen bij het starten???

Bericht door Dsl »

Ik heb sinds twee/drie dagen nu mijn aquarium ingebruik alleen heb ik alweer een groene waas, ik lees ook vaak dat dit gebeurd omdat het bio proces dan bezig is.

Nu heb ik ook tetra aqua safe en algen bestrijder gekocht bij beide staat 5ml gebruiken op 10 liter kraanwater, mijn aquarium is 180 liter moet ik dan 18x5 doen of houdt het in 1 malig 5ml gemengt met 10 liter kraanwater?

Heeft iemand nog een goede tip om dit tegen te gaan of verdwijn het vanzelf? Heb me filter inmiddels ververst...

Hoor van julliiee

stylz
1000+
1000+

Re: Groene alg binnen twee dagen bij het starten???

Bericht door stylz »

Ik geloof niet in middeltjes, zou ze hoog uit afraden, alg na een dag of 3 kan prima, waarom je je filter verschoond is mij een raadsel ? je werkt hoog uit de start-up tegen door dat te doen, waarom doe je dat ?

Verder kan ik er echt geen zinnig woord over zeggen, zonder meer info, in gebruik ? wat wil dat zeggen ?, met planten of vissen, wat voor licht hoelang bv.

De groene waas is nooit goed dat is geen bioproces wat je wil hebben, ik hou het op waterbloei, maar je kan net zo goed bedoelen dat je glas een groene waas heeft ?

Plaats eens een foto, geef meer info, je zit nog voor je nitriet sprong, wacht die in elke geval af.
Ik zou je toevoegingen helemaal niet gebruiken, maar je hebt ze gekocht dus je zal ze er wel in willen gooien, de dosering is dan 18 x 5 ml in je aquarium.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Dsl
0-200
0-200

Bericht door Dsl »

Ik ga even kijken hoe ik een foto kan plaatsen, ik was van plan geen planten te nemen meerdere collega's hebben dit met malawi's en dat gaat prima of is het toch verstandig aangezien ik die groene waas heb? Voor de rest alle waardes getest en deze waren allemaal goed al.

Onderwerp auteur
Dsl
0-200
0-200

Bericht door Dsl »

[album]4332[/album][album]4331[/album]
1 foto is met licht aan de ander met het licht uit, het zijn day lights p5 lampen standaard bij het aquarium Rio 180 heb een zuurstof pomp van tetra 300. Geen vissen.

Filter vervangen omdat deze helemaal goor was geworden van het overtollige afval van het grind.

Onderwerp auteur
Dsl
0-200
0-200

Bericht door Dsl »

Afbeelding :|

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sorry ik kan met een dergelijk aquarium niet helpen, je moet dit het zelfde behandelen als een cihlidenbak, het enige wat ik kan zeggen is hou je verlichting laag.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het lijkt inderdaad op waterbloei... http://www.cichlidenkwekers.nl/waterbloei/
Gebruik alsjeblieft geen algenbestrijders..Dit is helemaal niet goed voor je bak..

Wat voor een filtersysteem heb je? Waar staat je bak? Staat ie in direct zonlicht? dit kan namelijk alggroei veroorzaken. Hoelang branden je lampen? Aangeraden wordt 10-12 uur maar dit geld vooral voor bakken met echte planten erin...Hoe meer licht je in je bak hebt, hoe meer last van algen je kunt krijgen.
Hoe houden jouw collega's hun bakken algvrij?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Malawi bakken worden dacht ik veel ververst.

Heb zelf het vermoeden dat er teveel licht in het aquarium komt. Misschien is het verstandig om de verlichtingsduur terug te schroeven. 8 uur per dag zal denk ik wel wat helpen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja is wat ik al aangaf het zelfde als een tang of malawie bak, licht intensiteit laag houden, dagen kort max een uur of 10 en verversen als je nitraat te hoog wordt.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Dit soort bakken vraagt een andere kijk op filtratie dan een plantenbak.
Nitraat/fosfaat zeer laag houden,hoe lager hoe beter!
Denitrificatie bevorderen in je biologisch filter,bv np reducing biopellets gebruiken om dit nog te bevorderen.
Ook ammonium laag houden,hiervoor is zeoliet het beste filtermedium.
Eventueel s'nachts enkele uurtjes over uv filteren.
Filteren over seachem purigen,dit houd je water kristalhelder.....
Kortom,ook dit soort bakken kan je moeiteloos stabiel doen draaien zonder waterwissels als je de uitdaging wil aangaan om je te verdiepen in waterfiltratie.
Is die interesse er niet,ververs dan veel water en beperk je verlichting,zie advies stylz.