mijn goerami hing zonet bij het thuiskomen verticaal met zijn kop naar beneden tussen de planten om lucht te happen.
tikje tegen de plant en hij zakte tot de bodem. Is nog steeds in leven nu, maar wat kan ik daar aan doen?
teveel co2 toch? Zit op KH van 7 en PH van 6,5 nu.
andere vissen doen het goed.
Heb mijn spraybar lichtjes boven water gezet in de hoop wat te ontluchten en co2 uit maar lang kan ik dat ook niet doen.
edit:
er is ook 1 kegelvlekbarbeel gesneuveld, 1 Ancistrus dolichopterus doet raar(levensloos zit ie op een steen)
zonet even nitraat-nitriet-fosfaat en ph gemeten, alles normaal
Laatst gewijzigd door aquarioot op 02 dec 2014 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
aquarioot schreef:mijn goerami hing zonet bij het thuiskomen verticaal met zijn kop naar beneden tussen de planten om lucht te happen.
tikje tegen de plant en hij zakte tot de bodem. Is nog steeds in leven nu, maar wat kan ik daar aan doen?
teveel co2 toch? Zit op KH van 7 en PH van 6,5 nu.
andere vissen doen het goed.
Heb mijn spraybar lichtjes boven water gezet in de hoop wat te ontluchten en co2 uit maar lang kan ik dat ook niet doen.
Van te veel CO2 gaan alle vissen aan de oppervlakte aan het adem happen wat jij beschijft is maar een vis en ja die heeft het wel zwaar maar denk geen te veel aan CO2
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
keizervis schreef:Ja catfish dat staat op aquascaping blog
dan ben ik het alvast niet met Gilles eens, de groei (omhoog) van planten wordt bepaald door licht niet door CO2.
Als je na denkt wat zou de logika zijn van een plant om laag te blijven als hij voldoende CO2 krijgt maar niet genoeg licht, ik denk dat iedereen met planten weet dat planten naar het licht groeien.
heb je voldoende licht dan hoef je nergens heen
en toch heeft gilles ergens wel gelijk : wanneer alle voedingsstoffen in goede verhouding staan, dan blijven de planten laag en de internodiën klein. ontbreekt er iets, bvb co2, dan gaan de planten meer voeding zoeken. en waar is die ? juist , bovenaan : richting licht. dus kan co2 mede de bepalende factor zijn voor het omhoog groeien van je planten, niet allen de hoeveelheid licht. teveel licht en te weinig voeding en je planten gaan ook omhoog groeien. alles in goede verhouding, zelfs met minder licht, en ze groeien niet naar het licht toe. (ik heb hier een klein bakje staan met planten, weinig licht, weinig voeding en toch 'trekken' de planten niet naar het licht toe, ze groeien gewoon rustig)
niet superveel licht, voeding, enz maar de juiste verhoudingen zijn belangrijkst. teveel licht geeft zowiezo al sneller voedingsproblemen (veel sneller tekorten en zo). 't is een beetje zoeken
keizervis schreef:Ja catfish dat staat op aquascaping blog
dan ben ik het alvast niet met Gilles eens, de groei (omhoog) van planten wordt bepaald door licht niet door CO2.
Als je na denkt wat zou de logika zijn van een plant om laag te blijven als hij voldoende CO2 krijgt maar niet genoeg licht, ik denk dat iedereen met planten weet dat planten naar het licht groeien.
heb je voldoende licht dan hoef je nergens heen
en toch heeft gilles ergens wel gelijk : wanneer alle voedingsstoffen in goede verhouding staan, dan blijven de planten laag en de internodiën klein. ontbreekt er iets, bvb co2, dan gaan de planten meer voeding zoeken. en waar is die ? juist , bovenaan : richting licht. dus kan co2 mede de bepalende factor zijn voor het omhoog groeien van je planten, niet allen de hoeveelheid licht. teveel licht en te weinig voeding en je planten gaan ook omhoog groeien. alles in goede verhouding, zelfs met minder licht, en ze groeien niet naar het licht toe. (ik heb hier een klein bakje staan met planten, weinig licht, weinig voeding en toch 'trekken' de planten niet naar het licht toe, ze groeien gewoon rustig)
niet superveel licht, voeding, enz maar de juiste verhoudingen zijn belangrijkst. teveel licht geeft zowiezo al sneller voedingsproblemen (veel sneller tekorten en zo). 't is een beetje zoeken
grtz
domi®
Ik heb nog nooit iets gevonden dat je van CO2 of andere sporen elementen planten krijgt die naar het licht groeien, dus omhoog gaan tegen hun natuurlijke vorm in, terwijl er voldoende licht is.
Waar heb je deze info gevonden want ik wil dat wel eens bekijken uit interesse, planten groei houd mij nogal bezig
Dat ze het zoekend naar licht doen weet ik en dan worden ook de internoieden uiteraard langer de plantmisvormt daar door.
Bij mij staan sommige planten heel erg donker en de groeien niet naar het licht, maar blijkbaar hebben ze dus nog genoeg licht.
Maar wat je meestal ziet bij sporen elementen tekorten zijn groei storingen als gaten verkleuring enz.
Typisch voor CO2 is stagnatie en biogene ontkalking, stoppen van assimilatie, maar lengte groei ?
Licht bepaald voor een belangrijk deel zeker de lengte groei van planten, blauwlicht zorgt voor een gedrongen planten groei terwijl rood licht ze juist uitrekt, planten die in de schaduw staan hebben dus een te kort aan rood licht maar een overschot aan blauwlicht en zijn dus gedrongen.
terwijl de planten in de zon dus hoger worden want ze krijgen meer rood licht maar in de juiste verhouding zorgen rood en blauw licht voor een normale groei.
Dubbele dosis eastcarbo zou ik nooit doen dit spul is dan wel schadelijk voor de rest dan aquacarbo waar keizervis het over heeft is overigens exacy het zelfde spul, plus dat ik niet overtuigd ben dat easycarbo werkt tegen draadalg,
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het wel werkt tegen draadalg. Ik heb het zelf ervaren..
Het zal ook zeker wel werken wanneer je minder doseert, het zal dan alleen langer duren voor het weg is.
Goerami's halen hun zuurstof voornamelijk uit de lucht en een beetje uit het water.
Het zal dus niet komen door een co2 overschot. Zoals stylz al zei, dan had de rest van je visbestand ook al bovenin gehangen.
Was er verder lichamelijks niets aan de vissen te zien? Stipjes, verwondingen, schimmels oid?
ik beweer dit dus niet (ik quote jouw woorden) : Ik heb nog nooit iets gevonden dat je van CO2 of andere sporen elementen planten krijgt die naar het licht groeien, dus omhoog gaan tegen hun natuurlijke vorm in, terwijl er voldoende licht is.
Waar heb je deze info gevonden want ik wil dat wel eens bekijken uit interesse, planten groei houd mij nogal bezig
- ik beweer dat als licht en voeding (ook co2) in de juiste verhouding staan, dat je planten normaal zullen groeien, ook al is dit licht niet zo sterk.
- teveel licht en te weinig voeding en/of co2 : tekorten en dan gaan planten gaan voeding zoeken en dan is licht de voor de hand liggende bron : planten trekken dan naar het licht
- veel licht en weinig co2 : zelfde resultaat
- te veel voeding en te weinig licht : mooie algen ...
dit is mss wat simpel voorgesteld maar het is zo. dat rood/blauw licht is niet de enige reden.
@ catfish
gourami's hebben een 'labyrint'-orgaan dat hen in staat stelt zuurstof uit de lucht wanneer ze niet voldoende kunnen ademen via hun kieuwen en n iet omgekeerd ( http://www.aquariumfans.nl/goerami-gour ... ssen-top-5 )
Ik wil hier toch nog wel even over door gaan want is altijd goed om over dingen te praten, planten groei,voedingsstoffen en licht hebben mijn belangstelling nogal
Blijkbaar zijn wij het niet eens en ik wil dan begrijpen hoe dat in elkaar zit, want ik zie het echt anders.
We zijn het wel met elkaar eens dat als alles in juiste mate aanwezig is planten normaal zullen groeien, wat natuurlijk nogal logisch is, want dat is de natuur.
Ik begrijp je niet helemaal, wat ik lees dat je schrijft, is dat als alles in juiste mate aanwezig is, behalve CO2, planten naar het licht gaan groeien om CO2 te vinden toch ?
Daar van zeg ik dat heb ik nog nooit ergens gevonden, planten groeien alleen naar het licht als ze daarvan te kort komen dan worden ze lang gerekt en sprieterig, even geen rood/blauw discussie
Komen ze andere sporen elementen te kort dan krijgen ze gewoon gebreken, zoals gaten,verkleuring enz daar gaan ze niet langgerekt van groeien naar het licht volgens mij.
Ik heb jou opmerkingen even rood gemaakt en mijn mening er achter gezet want dat verschilt nogal.
teveel licht en te weinig voeding en/of co2 : tekorten en dan gaan planten gaan voeding zoeken en dan is licht de voor de hand liggende bron :
Dat snap ik niet als je als plant CO2 of andere voedings stoffen te kort hebt is het laatste wat je nodig hebt nog meer licht want dan wordt je tekort nog groter ?? dus zou het volkomen onlogisch zijn naar het licht te groeien in mijn ogen en volgens mij doen planten dat dus ook niet.
veel licht en weinig co2 : zelfde resultaat Dus volgens jou trekken planten dan ook naar het licht ? volgens mij stagneren planten gewoon bij veel licht en weinig CO2, gaan suikers lekken gevolg, algen.
te veel voeding en te weinig licht : mooie algen ...
Hier ben ik het ook niet met je eens, te veel voeding in neem aan nog onder het punt waar je vissen er last van krijgen doet niets met algen, te weinig licht zorgt voor dunne sprieterige lange planten maar zeker geen alg.
over 'licht micro macro' zijn er boeken geschreven, maar ik blijf bij mijn stelling : te weinig voeding tov licht en planten groeien in eerste instantie naar het licht toe in de waan dat ze daar meer voeding zullen vinden. de gebreken komen er dan bij.
het is niet zo dat internodiën kleiner worden met enkel meer licht, wel met meer voeding of wat minder licht bij dezelfde hoeveelheid licht. met meer licht en meer voeding krijg je wel vollere planten.
in mijn garnalenbakje geef ik weinig voeding en weinig licht. mooie internodiën. meer licht, evenveel voeding = grotere internodiën
grtz
domi®
quote van andere forum
Lage CO2 met veel licht kan zorgen voor lange internodiën. Licht verminderen remt dit af. Niet door het minderen van het licht op zichzelf, maar omdat de vraag naar CO2 afneemt. Het tekort wordt opgeheven, de plant heeft de "noodzaak" niet meer om snel naar het oppervlak te groeien en de internodiën worden korter. ik heb hier een leuke foto van wat er gebeurde met een groep Stellata's nadat het licht 30% werd verminderd. Vergelijk de top van de plant met de rest er onder.
Laatst gewijzigd door domi® op 03 dec 2014 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, je kunt idd vanalles vinden zodat iedereen zijn stelling kan hard maken, maar toch nog enkele quote's van op het net ivm licht co2 bemesting, beetje lang en saai mss, maar stof tot nadenken ...
1. Waar houden we nog meer rekening mee bij het toevoegen van CO2 ?
De beste indicatoren voor een juiste hoeveelheid CO2 in het aquariumwater zijn de aquariumplanten. Groeien deze goed? Groeien zij compact? Geven de aquariumplanten zichtbaar zuurstof af (assimilatie)? Als het antwoord ja is, is de kans groot dat het met de CO2 en verlichting wel goed zit.
Groeien de planten slecht/niet snel genoeg, groeien juist met te lange internodiën, is er witte aanslag op de bladeren, is er veel alg aanwezig? Als hierop het antwoord ja is, is het verhogen van de CO2 dosering aan te bevelen.
Voor planten is de verlichting een belangrijke factor, maar dit geld ook voor algen. Het is daarom belangrijk om eerst te zorgen dat de CO2 dosering is afgestemd op de hoeveelheid licht. Het te veel doseren van de CO2 is best moeilijk. Bij meer CO2 en goede assimilatie van de planten wordt er ook veel zuurstof geproduceerd voor de vissen en micro-organismen. De meeste vissen en planten doen het nog prima bij een zeer lage PH. Maar beter is om er voor te zorgen dat de PH tussen de 6,5 en 7.0 blijft. Hou ten alle tijden de vissen in de gaten en voorkom grote schommelingen!
Als we de verlichtingsintensiteit verhogen, moet ook de CO2 dosering worden verhoogd. Deze 2 factoren samen zorgen voor de plantengroei. De derde factor, namelijk de voedingsstoffen, zorgen er voor dat de bladeren de juiste vorm hebben, de juiste kleur hebben, nieuwe uitlopers krijgen, bladeren sterk zijn, stengels dik zijn, wortels zich ontwikkelen, bloemen zich vormen etc. De hoeveelheid voedingsstoffen stemmen we dus weer af op de combinatie licht en CO2. We gaan hier dus pas aan morrelen als we zeker weten dat de verlichting adequaat is, en de CO2 ruim voldoende aanwezig is!
2. Heeft Takashi Amano een geheim? Zijn het zijn producten die zo goed zijn? Of zit het gewoon in zijn vingers?
Wel, het spreekt natuurlijk voor zich dat hij een bijzonder talent heeft, maar toch vond ik enkele trucjes …
Geheim #1: Takashi Amano gebruikt weinig licht
Inderdaad, je leest het goed: Takashi Amano gebruikt weinig licht boven zijn bakken. Nochtans lijkt dit helemaal niet zo als je de technische specificaties van zijn Solar Lights bekijkt. Eén Solar Light bevat een HQI-lamp van zo’n 150 watt.
Straffe verlichting op het eerste zicht, maar metingen door Tom Barr tonen iets anders. Tijdens een ADA expo mat Tom met een PAR-meter 150 micromol aan het wateroppervlakte en slechts 50 micromol aan de bodem. En dat is behoorlijk weinig licht, zeker vergeleken met Hollandse bakken!
Hoe komt dat? Wie zal het zeggen … ofwel zijn de reflectoren niet goed, of het is de hoogte van de lampen of misschien is het met opzet gedaan zodat ADA-gebruikers minder snel kans maken op algen en toch het idee hebben dat ze veel licht gebruiken.
Is dat een slechte zaak? Helemaal niet volgens mij. Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ben ik een sterkte voorstander van een lage verlichting. Minder kans op algen, alles groeit wat trager en stabieler, minder snoeiwerk, …. Het is ook het perfecte bewijs dat je wel degelijk een mooi matje Hemianthus callitrichoides kunt groeien onder laag licht!
ADA Solar van Takashi Amano
De ADA Solar geeft minder licht dan gedacht
Geheim #2: Takashi Amano gebruikt veel meststoffen
Als je hem bezig ziet, dan lijkt het alsof hij weinig voedingsstoffen toevoegt. Een beetje Green Brighty hier, wat Green Brighty K daar, … Behoorlijk weinig zou je zeggen en dat is inderdaad zo. Alleen … hij gebruikt ze in combinatie met de ADA aquasoil en diè zit bomvol goede meststoffen voor de aquariumplanten.
Net als elke aquasoil bestaat ADA Amazonia (en varianten) uit klei met een hoge “Cation Exchange Capacity”. Dat wil zeggen dat het klei de voedingsstoffen uit de waterkolom opneemt, opslaat en vervolgens weer afgeeft aan de planten. Daarnaast worden aan de meeste aquasoils ook nog extra meststoffen toegevoegd zoals nitraat, fosfaat, kalium, …
Het voordeel? Zelfs als je “lean dosing” (weinig doseren) toepast, dan zorgt de aquasoil ervoor dat de planten toch nog voldoende voedingsstoffen krijgen. Het is een beetje een valnet voor als je vergeet te doseren of te weinig doseert.
Ik ben een jaar geleden begonnen met aquasoils en ik raad ze jullie zeker aan. Oogt bijzonder fraai, heerlijk om in te planten en je aquariumplantjes vinden het lekker!
ADA aquasoil voor je aquariumplanten
Een aquasoil, ideaal voor je aquariumplanten.
Geheim #3: Takashi Amano gebruikt veel O2 en CO2
Dit is niet echt een geheim, want je ziet het in bijna elke video van hem, maar toch is het 1 van de grootste sleutels tot het succes van Mr Amano: een goede gaswisseling tussen zuurstof (O2) en koolstof (CO2).
Als je zijn video’s op Youtube bekijkt, dan merk je dat hij altijd gebruik maakt van een lily pipe, veel stroming en een CO2 diffuser aan de andere kant van de bak. Dat is niet enkel om het mooie zicht gedaan, maar heeft ook een biologische functie: zuurstof in de bak brengen en CO2 verspreiden.
Door de hoge stroming in combinatie met de lily pipe ontstaat er bovenaan het wateroppervlakte een piepkleine “vortex”, een soort van onderwater tornado. Die trekt zuurstof uit de omgeving en pompt het in het aquarium. Vervolgens bereikt de stroming de diffuser waaruit CO2-bellen komen. Door de sterkte watercirculatie worden die luchtbellen doorheen de hele bak vervoerd zodat alle planten ervan kunnen profiteren.
“Dat van die CO2 snap ik, maar wat is het nut van de O2 dan?”, vraag je nu? De zuurstof is belangrijk voor je vissen. Doordat je meer zuurstof in het water pompt, zijn de vissen minder gevoelig voor de CO2 (die giftig kan zijn in hoge dosis). Doordat de vissen minder gevoelig zijn, kun je opnieuw meer CO2 toevoegen wat op zijn beurt de plantengroei bevordert. En meer/gezondere plantengroei wil zeggen meer zuurstofproductie en dan is de cirkel weer rond!
ADA lily pipe met vortex
Een kleine vortex net onder het wateroppervlakte.
En jij? Wil jij ook zo’n Amano-bakje?
Wel, waar wacht je nog op? Pas Amano’s trucjes toe en je zult zien dat jij ook zo’n schitterende bak kunt hebben. De tips nog even op een rij:
•Gebruik weinig licht. Minder algen, een stabielere bak, minder werk, … Het licht verhogen kun je achteraf altijd.
•Voeg voldoende meststoffen toe. Wees niet bang voor algen want die zullen er niet zijn bij een lage verlichting en voldoende plantenvoeding.
•Voeg veel CO2 toe en combineer dit met een goede zuurstoftoevoer.
grtz
domi®
Laatst gewijzigd door domi® op 03 dec 2014 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
vroeger vond iedereen no3 en po4 in een bak niet kunnen. ondertussen zijn de opvattingen hierover véél veranderd. nu kunnen we precies niet meer zonder ...
licht is serieus evolueerd de laatste jaren, plantenvoeding en de manier waarop je je planten voedt, is ook veel veranderd.
mss tijd om onze opvattingen daarover mee te laten evolueren
Op zich is dit artikel en de inhoud uiteraard bekend, dit was ok de start van de discussie toch ?
langere internoiden, kalkaanslag, veel alg ja zeker dat zijn allemaal tekenen van te korten en in deze samenstelling moet dat bijna wel CO2 zijn
Het begin was echter dat CO2 een grotere rol speelt bij het uitgerekt gaan groeien dan licht en daar ben ik het niet mee eens, dat er enige invloed is ja dat klopt, maar volgens mij zit dat meer in de internoide, wat in mijn ogen te maken heeft met het beschikbaar zijn van sporenelementen idd, het blad ondervind nl het meeste concurentie van het blad aan de zelfde stengel dus is het logisch een wat kommer vorm te maken met lange internoiden.
In dit geval waar het over HC gaat denk ik dat idd beide factoren wel mee zullen spelen in een vorm die omhoog komt.
Maar dat de invloed van licht groter is.
Licht is de grootste invloed, vandaar dat tuinders ook heel bewust gebruik maken van veel rood in het spectrum om sierbloemen extra hoog door te laten schieten.
Dat e.a. in balans moet zijn hoeven we denk ik geen discussie over te voeren want dat is iets wat ik heel de tijd al beweer, je licht drift de vraag naar sporen elementen dus ook CO2 voor alle duidelijkheid en dat moet in balans zijn anders gaat het helemaal fout.
vroeger vond iedereen no3 en po4 in een bak niet kunnen. ondertussen zijn de opvattingen hierover véél veranderd. nu kunnen we precies niet meer zonder ...
licht is serieus evolueerd de laatste jaren, plantenvoeding en de manier waarop je je planten voedt, is ook veel veranderd.
mss tijd om onze opvattingen daarover mee te laten evolueren
grtz
domi®
Deze is denk ik niet aan mij gericht want dat is wat ik altijd al zeg
Mensen onderschatten de invloed van licht en zeker van de huidige T5 en LED's waar je vroeger nog weg kwam zonder CO2 en sporenelementen lukt dat nu bijna niet meer, Vroeger hadden we gewoon geen goede TL buizen, maar daardoor ook minder problemen
Omdat lampen veel meer PAR afgeven, kijk ook maar in het artikel van Tom Barr wat Domi aanhaalt (via het blog van Gilles) Amano gebruikt heel weinig PAR en daarom doen zijn bakken het zo goed.
Wat je veel ziet is veel te veel licht, na een jaar lampen vervangen, terwijl er al te veel licht is reflectoren er op en maar pushen en maar algen kweken, want aan CO2 doen we niet en sporenelemeneten toevoegen is eng.
Daarbij zijn er altijd wel weer mensen die stellen dat zonder CO2 en sporenelemeneten een sterk verlichte bak wel gaat dus wat moet je als beginner
Wees voorzichtig met licht je hebt zo te veel PAR er op staan (ik durf de stelling wel aan dat 9 van de 10 mensen met problemen te veel licht hebben boven hun aquarium, voeg je dan geen sporen elemeneten en CO2 toe dan gaat dat geheid fout) gevolg de aquariaan stop na een jaar zwaar teleurgesteld.
Vaak zie je dan nog advies van vervang je lamp enz enz, ja het zit vaak in je licht maar dan heb je in 99% van de gevallen te veel voor je voedingsstoffen aanbod.
Voeg wel sporen elemeneten toe ook CO2 het lijkt eng maar is het niet en aquarium houden is opeens makkelijk.