Nieuwe Juwel RIO 180 opstart met pomp vraagstuk

Plaats reactie

Onderwerp auteur
DeMa
0-200
0-200

Nieuwe Juwel RIO 180 opstart met pomp vraagstuk

Bericht door DeMa »

Hallo allemaal,

Ben een nieuwe gebruiker op dit forum, en ja ik zal me nog voorstellen in de nieuwe leden sectie:)

Wij hebben een Juwel RIO 180 gekocht met interne pomp/ filter.
Nu heb ik het weekend een 3D achterwand gemonteerd, waardoor de uitstroom van de pomp achter de 3D wand uitkomt.

Wat is in jullie ogen de beste oplossing?

1: ik heb nog een externe JBL Christalprofi pomp staan, welke ik achter de achterwand kan laten aanzuigen en over de wand kan laten uitstromen. Zodoende heb ik geen stilstaand water achter de wand. Vraag me alleen af wat de. Meerwaarde van twee pompen is.

2: Een gat boren in de achterwand zodat de interne pomp voor de wand uitstroomt. Vind ik cosmetisch wat minder, maar kan ik wegwerken. Blijft er alsnog staand water achter de wand wat ik of met de externe pomp of met een t-stuk en luchtslangetje kan oplossen

3: middels een spraybar de interne pomp laten uitstromen over de wand heen, nadelen idem zoals beschreven bij twee en gevoelsmatig beperkt de spraybar de doorstroom en plantengroei.

Aangezien jullie hier wss veel meer verstand van hebben, graag jullie visie!!!

stylz
1000+
1000+

Re: Nieuwe Juwel RIO 180 opstart met pomp vraagstuk

Bericht door stylz »

ik heb wat moeite me e.a. voor de geest te halen, maar dat je pomp achter de wand uitkomt lijkt mij zonder meer geen goede oplossing.
Dus denk ik dat je daar zonder meer een opening voor moet maken ?
Maar hoe gaat het water dan naar je interne filter ?
Een pomp vanachter de 3D wand laten zuigen wordt veel gebruikt, de uitstroom kan je waar je zelf wil uit de wand laten komen.
Bij de spraybar zou ik niet weten waarom hij planten groei beperkt, heb je niet een foto, want het is maar schieten in het donker zo :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
DeMa
0-200
0-200

Bericht door DeMa »

je hebt gelijk!

Uitstroom externe pomp waar de groene rol staat (eventueel met een spraybar) uiteraard stroom deze boven uit, het is even voor het idee.

Interne pomp zuigt dan het water uit de bak weg en pompt deze achter de wand rond.

Hierna zal de externe pomp middels de blauwe rol hier weer het water aanzuigen.

Afbeelding

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het is best complex om te begrijp hoe je alles bedoeld, maar wat je beschrijft moet volgens mij werken.

Het achter de wand rond pompen lijkt mij alleen niet zo efficient, kan je niet met een pomp gewoon een stroming maken zeg van links naar rechts, dat kan je evt nog filter meteriaal achter de wand stroten en heb je gelijk extra filter capaciteit.
het enige wat je dan nodig hebt is een pomp die door de 3D wand pompt een beetje volgens dit idee.

Afbeelding
Wel lastig om te voorkomen dat er visjes achter je 3D wand raken lijkt me.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0