T5 vervangen
T5 vervangen
hallo, ik had de vraag of het nodig is om na een bepaalde tijd je T5 lampen te vervangen, eerst was dit wel nodig met de oudere T8 buizen. is dit nog steeds zo of verliezen deze lampen hun straling niet?
Re: T5 vervangen
bij een gebruik van bv 12uur per dag is het wel verstandig om na een jaar gewoon een nieuwe buis toe te passen.
Oke na een jaar al. t5 heeft toch een hogere levensduur dan een t8?
T5 gaat inderdaad langer mee. Ik heb die van Dennerle erin zitten en die gaan geloof ik drie jaar mee.
Ook de techniek voor T8 is wel wat veranderd.
Het schijnt zelfs tegenwoordig zo te zijn dat ze pas vervangen hoeven te worden wanneer ze defect zijn.
Het schijnt zelfs tegenwoordig zo te zijn dat ze pas vervangen hoeven te worden wanneer ze defect zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Oke ik ben altijd van de veronderstelling uit gegaan dat ook een T5 zijn power verliest. Ik vervang ze gewoon jaarlijks want 5 euro voor een buisje maakt me niet uit 
Maar als het niet hoeft bespaar je weer idd.
Ligt echt aan de lamp zelf. Philips bijvoorbeeld gaan na een jaar naar 85 a 90% en dat blijven ze geven tot ze niet meer aangaan.
Pak je de luxere aquariumlampen, daar staat op de verpakking of specificaties het aantal branduren vermeld.
Pak je de luxere aquariumlampen, daar staat op de verpakking of specificaties het aantal branduren vermeld.
Die van mij zijn 30 euro stuk en heb er twee dus ja.Chumbu schreef:Oke ik ben altijd van de veronderstelling uit gegaan dat ook een T5 zijn power verliest. Ik vervang ze gewoon jaarlijks want 5 euro voor een buisje maakt me niet uit
Je kan de nieuwe T5 redelijk run to failure gebruiken.
Ik wil de eerste aquariaan nog zien die een probleem heeft met te weinig licht, waar je over praat is dat je rendement afneemt dus je krijgt minder PAR per watt maar wat maakt dat uit als je er toch genoeg hebt
Ik wil de eerste aquariaan nog zien die een probleem heeft met te weinig licht, waar je over praat is dat je rendement afneemt dus je krijgt minder PAR per watt maar wat maakt dat uit als je er toch genoeg hebt
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
oke, dat zijn veel verschillende antwoorden inderdaad. Ik dacht zelf ook dat je ze kon gebruiken tot ze kapot gaan.