Tl of led
Tl of led
Ik sta voor een raadsel..
Geeft een led verlichting nou vergelijk meer licht af dan een tl buis..
Ik heb er 2 tl buizen in hangen maar plantjes zoals, ( lage plantjes) zoals de micranthemus monte carlo,
En op de beurs werd me dan led aangeraden omdat het meer licht zou afgeven..
Dus is led nou echt beter voor de planten of niet?
Ik heb er 2 tl buizen in hangen maar plantjes zoals, ( lage plantjes) zoals de micranthemus monte carlo,
Re: Tl of led
Led is niet beter voor planten.Rick schreef:Ik sta voor een raadsel..
Wel is het zo dat LED efficienter is dan TL dus per wattt heb je meer licht, dus het is beter voor de aquariumhouder.
Als je rekend dat een LED 10 jaar mee moet gaan (goede) dan verdien je ze een paar keer terug tov TL over de levensduur van de LED.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Waarom raden ze me dan een led strip aan voor me Aquarium?
Met 8000 kelvin? Dus een led strip geeft geen meer licht af?
Met 8000 kelvin? Dus een led strip geeft geen meer licht af?
Led is niet beter voor planten zeg je, maar wel voor de houder..Maar is het dan slechter voor planten of net zo efficient?
Ik neem aan dat wanneer je led hebt dus meer licht, je ook meer co2 en plantenvoeding toe moet voegen..? Dus ik hoeverre is het dan beter voor de aquariaan?
Ik neem aan dat wanneer je led hebt dus meer licht, je ook meer co2 en plantenvoeding toe moet voegen..? Dus ik hoeverre is het dan beter voor de aquariaan?
Een LED strip geeft op het zelfde vermogen zeker wel meer licht af (afijn maar ze willen ook verkopen hou dat ook in de gaten)
Probleem bij de meeste aquaria is te veel licht dus moet je ook minder vermogen aan LED er boven hangen dan aan T5 al snel de helft van wat je aan T5 had.
Dus dan is het goedkoper, hang je het zelfde vermogen aan LED er boven als wat je had aan T5 dan moet er idd meer CO2 bij en meer sporen elementen meer stroming anders klopt het niet meer.
Je licht is je gaspedaal ga je meer licht energie toevoegen dan moet de rest ook omhoog.
Heb je een bak met T5 die lekker loopt zou ik niet gaan vervangen om het vervangen.
Vind je LED mooier of moet je toch iets nieuws dan zou ik zeker LED nemen.
Dat het beter voor je planten is is ben ik het niet mee eens, dat LED een betere verlichting is wel
Maar nogmaals laat je niet gek maken je bak zal nooit niet goed draaien omdat je T5 hebt en dat hij beter zou gaan draaien op LED er is dan iets anders aan de hand.
Probleem bij de meeste aquaria is te veel licht dus moet je ook minder vermogen aan LED er boven hangen dan aan T5 al snel de helft van wat je aan T5 had.
Dus dan is het goedkoper, hang je het zelfde vermogen aan LED er boven als wat je had aan T5 dan moet er idd meer CO2 bij en meer sporen elementen meer stroming anders klopt het niet meer.
Je licht is je gaspedaal ga je meer licht energie toevoegen dan moet de rest ook omhoog.
Heb je een bak met T5 die lekker loopt zou ik niet gaan vervangen om het vervangen.
Vind je LED mooier of moet je toch iets nieuws dan zou ik zeker LED nemen.
Dat het beter voor je planten is is ben ik het niet mee eens, dat LED een betere verlichting is wel
Maar nogmaals laat je niet gek maken je bak zal nooit niet goed draaien omdat je T5 hebt en dat hij beter zou gaan draaien op LED er is dan iets anders aan de hand.
Maar wat is dan het probleem wel?
Dus echt een licht probleem is het niet? Me monte carlo plantjes groeien gewoon totaal niet.
Heb er wel een te klein duffusor in hangen die ga ik ook vervangen binnenkort..
En als het daar door ook niet beter word heb ik geen flauw idee meer wat het zou kunnen zijn..
Een ph van 7,5 misschien? Of is ook dat niet t geval?
Dus echt een licht probleem is het niet? Me monte carlo plantjes groeien gewoon totaal niet.
Heb er wel een te klein duffusor in hangen die ga ik ook vervangen binnenkort..
En als het daar door ook niet beter word heb ik geen flauw idee meer wat het zou kunnen zijn..
Een ph van 7,5 misschien? Of is ook dat niet t geval?
Als je pH 7.5 is dan is in vrijwel heel nederland je CO2 te laag, kijk maar naar de tabel.
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... H-KH-table
Zelfs met KH 20 zit je nog niet echt hoog dan.
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... H-KH-table
Zelfs met KH 20 zit je nog niet echt hoog dan.
Ja ik in het..
Ik denk dan dat me duffusor teveel co2 verloren laat gaan..
Want het juiste co2 gehalte is 25 - 30 toch?
Ik denk dan dat me duffusor teveel co2 verloren laat gaan..
Want het juiste co2 gehalte is 25 - 30 toch?
25 a 30 is netjes.
Ja kan maar normaal met wat stroming moet het goed gaan je belletjes zijn toch wel heel fijn ?
Je kan ook kijken voor de bakjes methode, dat kan je simpel zelf maken.
Ja kan maar normaal met wat stroming moet het goed gaan je belletjes zijn toch wel heel fijn ?
Je kan ook kijken voor de bakjes methode, dat kan je simpel zelf maken.
ja dat heb ik idd ook al langs zien komen,
ja me belletjes zijn heel fijn maar het was een duffusor voor een nano bakje
ik zie gewoon al mijn belletjes naar het oppervlak gaan en dat is dus al verloren co2 lijkt mij ?
ja me belletjes zijn heel fijn maar het was een duffusor voor een nano bakje
ik zie gewoon al mijn belletjes naar het oppervlak gaan en dat is dus al verloren co2 lijkt mij ?
wat ik me nou afvraag, ik heb 2 kleuren lampen erin zitten, paars en wit,
als je wit uitzet heb je een hele mooie gekleurde bak mooi sier licht, alleen met alleen 1 lamp ga je het niet redden,
is het mogelijk om het na 10 uur te branden nog ff sier licht te hebben of krijg je dan weer te veel licht in je bak ?
als je wit uitzet heb je een hele mooie gekleurde bak mooi sier licht, alleen met alleen 1 lamp ga je het niet redden,
is het mogelijk om het na 10 uur te branden nog ff sier licht te hebben of krijg je dan weer te veel licht in je bak ?
-
Vegamobiel
- 0-200

-
emeraldking
- 400-600

Ik wil hier ook best wel wat kwijt over het led-verhaal of het nu wel of niet beter zou zijn als aquariumverlichting. Ik heb zelf een electronica-achtergrond qua opleiding en werkervaring. Hierdoor meen ik wel te kunnen rechtvaardigen om enige uitspraken te mogen uiten hieromtrent. Daarnaast grotendeels technisch-commercieel qua carriere. Maar goed, ik ben nog van de generatie die met de beginselen van de leds ben opgegroeid. Dus ver voordat ze bewust voor verlichtingsdoeleinden werden gebruikt. De led-techniek staat niet stil en zal qua mogelijkheden nog veel verder gaan in de nabije toekomst.
Ik durf gerust te stellen dat afhankelijk van "welke soort aan ledverlichting" men gebruikt er wel degelijk geschiktheid te benoemen valt voor de planten als de levende have die zich in een aquarium bevinden. En mensen let op wat tussen de aanhalingstekens staat voordat er weer een opmerking gemaakt wordt. Men zou nl. eerst inzicht moeten hebben in de technische kennis ervan om dit tegen te kunnen spreken.
Wat ik hier las over 8000 K (Kelvin) geeft enkel het kleurspectrum aan. Bij deze kleurtemperatuur ga je al behoorlijk in het witte licht zitten. De kleuren van de vissen worden er wel mooi bij opgehaald doch de planten doen het juist beter als je toch meer rond de 3000 K gaat zitten. Als jou werd aangeraden dat 8000 K geschikt zou zijn dan hadden ze op z'n minst erbij moeten vertellen wat er bij die kleurtemperatuur wordt beoogd. Ik denk niet dat dat dan is gebeurd...
Ik durf gerust te stellen dat afhankelijk van "welke soort aan ledverlichting" men gebruikt er wel degelijk geschiktheid te benoemen valt voor de planten als de levende have die zich in een aquarium bevinden. En mensen let op wat tussen de aanhalingstekens staat voordat er weer een opmerking gemaakt wordt. Men zou nl. eerst inzicht moeten hebben in de technische kennis ervan om dit tegen te kunnen spreken.
Wat ik hier las over 8000 K (Kelvin) geeft enkel het kleurspectrum aan. Bij deze kleurtemperatuur ga je al behoorlijk in het witte licht zitten. De kleuren van de vissen worden er wel mooi bij opgehaald doch de planten doen het juist beter als je toch meer rond de 3000 K gaat zitten. Als jou werd aangeraden dat 8000 K geschikt zou zijn dan hadden ze op z'n minst erbij moeten vertellen wat er bij die kleurtemperatuur wordt beoogd. Ik denk niet dat dat dan is gebeurd...
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld ? uiteraard is LED verlichting geschikt voor een aquarium en 8000 K is zeker geen slechte LED qua lichtkleur voor ons, als je kijkt naar kleurweergave.emeraldking schreef:
Hoewel ik persoonlijk 10.000K beter en mooier vind, maar denk dat de meeste mensen 8000K mooier vinden
Ik heb het idee dat je de 8000 K te veel beschouwd als een monochroom straler een 8000K LED is uiteraad geen monochroom straler, mogelijk dat je daarom een 3000K adviseert ?
Net als een 8000K T5 zeg maar het is een optelling van componenten die samen een 8000K LED maken, maar dat weet je vast wel gezien je ruime ervaring op dit gebied
Je kan dus een 8000K straler hebben met behoorlijke pieken in het PAR gebied, die dus een goede planten lamp is., maar je kan dus ook een 8000K LED hebben die een slechte planten LED is.
De kreet 8000K zegt iets over hoe het licht op ons over komt en onder een 8000K LED heb je voor mensen een redelijke kleur weergave, 3000K ziet er echt niet uit, dus snap je advies voor een 3000K LED niet zo, maar dat is mijn mening
Zonder dat je het spectrum kan bekijken zegt 8000K dus niets of hij een geschikte planten lamp is, daarom moet je weten hoeveel PAR hij geeft en dat vermelden fabrikanten niet.
Maar stel je mengt LEDS die met hun spectrum puur in de PAR pieken zitten (met LED kan dat) dan heb je dus wel een hele goede lamp voor je planten maar weer geen goede kleurweergave, het is altijd een trade off.