Misschien een leuke manier om het gewicht van je bak te bepalen:
hoe kan het gewicht van glas berekend worden ?
Glas heeft een soortelijk gewicht van 2,5 kg. Dit betekent dat je een vaste formule kunt gebruiken om het gewicht van een ruit te berekenen in fucntie van de grootte.
Gewicht = Oppervlakte in m² X dikte X 2,5
Voorbeeld :
Een ruit van 1000 x 1000 met dikte 4 mm weegt : 1 (oppervlakte) x 4 (dikte) x 2,5 = 10 kg
Glasgewicht berekenen
-
michel1976
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Glasgewicht berekenen
hhmm ies klopt er niet hoor, als ik een ruit heb van een meter bij een meter van 4 mm dik weegt dat ruitje echt geen 10 kilo.
Maar ik ben slecht in wiskunde
er zal wel een fout in de berekening zitten lijkt me.
-
michel1976
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb dit zelf van een site af.
Ik werk zelf als een engineer en bereken het gewicht van staalplaten op dezelfde wijze, in principe bepaal je eerst het oppervlak en vermenigvuldigd dit met de dikte, je hebt dan het volume van de plaat. volume x het gewicht per m3 zou je totale gewicht moeten opleveren.
Mits het soortelijk gewicht van glas hier goed is ;-)
Ik heb het bij mijn ak berekend en zou op ca 90 kilo uitkomen, als ik dit vergelijk op internet met wat een soortgelijke bak weegt klopt het toch wel.
een bak van 160x50x60cm zou rond de 90 kilo wegen
Ik werk zelf als een engineer en bereken het gewicht van staalplaten op dezelfde wijze, in principe bepaal je eerst het oppervlak en vermenigvuldigd dit met de dikte, je hebt dan het volume van de plaat. volume x het gewicht per m3 zou je totale gewicht moeten opleveren.
Mits het soortelijk gewicht van glas hier goed is ;-)
Ik heb het bij mijn ak berekend en zou op ca 90 kilo uitkomen, als ik dit vergelijk op internet met wat een soortgelijke bak weegt klopt het toch wel.
een bak van 160x50x60cm zou rond de 90 kilo wegen
Ik werk best veel met glas maar kan me haast niet voorstellen dat zo'n klein ruitje zo zwaar is. 
-
jari4now
Of jij hebt gewoon veel spierballen Kevin.....kevin schreef:Ik werk best veel met glas maar kan me haast niet voorstellen dat zo'n klein ruitje zo zwaar is.
-
michel1976
Onderwerp auteur - 0-200

Hahah, nou ik had die bak gezien op marktplaats en ging hem ophalen. bleek op de 7e etage te staan!~! hahah dan weegt zo'n stuk glas aardig wat ;-)
maar ja heb de hele set voor een eeeerg leuk prijsje gekocht, kwam totaal op 325 euro voor de bak 160x50x60cm incl tl bak met 4 tls
complete aansturing met tijdsklokken per tl, Eheim pomp met verwarming, denerle thermostaat (ook voor pompverwarming) en grondverwarming. Incl watertestset, voer, filtermateriaal, grind!!
maar ja heb de hele set voor een eeeerg leuk prijsje gekocht, kwam totaal op 325 euro voor de bak 160x50x60cm incl tl bak met 4 tls
complete aansturing met tijdsklokken per tl, Eheim pomp met verwarming, denerle thermostaat (ook voor pompverwarming) en grondverwarming. Incl watertestset, voer, filtermateriaal, grind!!
-
jari4now
Was de bak al leeg toen je hem haalde......dit ivm de kit, weet je hoe lang hij eventueel droog heeft gestaan???
-
michel1976
Onderwerp auteur - 0-200

hi ja de bak was leeg maar zo te zien aan het beetje grind wat erin lag en wat in de zakken zat was het niet zo heel lang geleden dat hij leeg is gehaald, het grind was namelijk nog vochtig.
de kit voelt nog gewoon flexibel aan.
Momenteel staat hij in mijn schuur, kan het kwaad hem nog een tijdje ongevuld te laten staan? schuur is koud , heb hem wel in een dekbed gewikkeld. of is het beter zo snel mogelijk de set te vullen en te verwarmen
de kit voelt nog gewoon flexibel aan.
Momenteel staat hij in mijn schuur, kan het kwaad hem nog een tijdje ongevuld te laten staan? schuur is koud , heb hem wel in een dekbed gewikkeld. of is het beter zo snel mogelijk de set te vullen en te verwarmen
idd klopt je formule niet helemaal
zou ook gek zijn als zo'n glasplaat al 10 kilo is. dan heb je enkel de voorruit pas
maar ik heb al eens wat berekeningen gemaakt welke je hier kan nalezen: viewtopic.php?f=10&t=320
overigens staat de ruit berekenen er niet bij, maarja, de rvaag is dan ook waarom je dat uberhoubt zou willen weten
maar ik heb al eens wat berekeningen gemaakt welke je hier kan nalezen: viewtopic.php?f=10&t=320
overigens staat de ruit berekenen er niet bij, maarja, de rvaag is dan ook waarom je dat uberhoubt zou willen weten