oh ja, de filter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

oh ja, de filter

Bericht door Erick »

Lieve deskundigen. Ik ga komend weekend met de beroemde EI methode beginnen. Maar wanneer pak je de sponzen van je filter aan?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: oh ja, de filter

Bericht door Linda »

Erick schreef:Lieve deskundigen. Ik ga komend weekend met de beroemde EI methode beginnen. Maar wanneer pak je de sponzen van je filter aan?
Wanneer iemand ze je wil aangeven :?:

Zonder dollen, wat zou je met je filterwatten moeten doen dan?
Ik heb niets specifieks gedaan met mijn filter toen ik hiermee begon. Je moet alleen geen actieve kool in je filter hebben zitten dat filtert al je net toegevoegde voedingsstofjes er weer uit :P

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Ik bedoelde eigenlijk, dat het evt schoonmaken van je sponzen niet tegelijk met de waterverversing zou mogen. En aangezien ik alleen in het weekend met de bak bezig kan zijn en dan dus de waterverversing doe, zou ik alleen op zondag de sponzen kunnen schoonmaken. Of maakt de ei methode dat overbodig?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kool filtert niet echt je sporenelementen er uit maar dat even daar gelaten :)
het gaat bij lang gebruik wel wat denitrificeren.

Je moet je filter schoonmaken als het moet, dus alleen als je filter duidelijk minder gaat stromen of iets van 1 spons per maand als je dat perse wil.
Ik maak nooit mn filter schoon zo ongeveer, als ik wat doe dan pak ik een mandje ik heb een 2080 van eheim als die echt minder gaat doen dan doe ik een mandje en vervolgens elke 2 weken een mandje tot ik alles gehad heb.
daarna draait hij weer een jaar of zo.
Te veel schoonmaken is slecht voor je aquarium je gooit alle goede bacterien weg.

Maak het ook nooit te schoon !
Het is meer in tegen stroom even spoelen met lauw water dus zeker niet kokend heet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Ronald V
1000+
1000+

Bericht door Ronald V »

Ik weet dat dit wordt geadviseerd, maar zelf kijk ik daar nooit naar en het gaat altijd al goed.
Moet er wel bij zeggen dat ik 2 filters heb draaien op 400 liter water, waarvan ik 1 filter tegelijk schoonmaak en "slechts" 15% water ververs. 2 Weken later doe ik dan het andere filter.
Gezelschap
Garnalen

M.v.g. Ronald en Pum

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:kool filtert niet echt je sporenelementen er uit maar dat even daar gelaten :)
Actieve kool kan aan chelaten gebonden sporenelementen (zoals ijzer) uit je water filteren...... ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Catfish schreef:
stylz schreef:kool filtert niet echt je sporenelementen er uit maar dat even daar gelaten :)
Actieve kool kan aan chelaten gebonden sporenelementen (zoals ijzer) uit je water filteren...... ;)
kool haalt de chelaten uit het water en daarmee sporenelementen als die daar aan gebonden zijn.
het haalt geen sporen elementen uit het water :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Catfish schreef:
kool haalt de chelaten uit het water en daarmee sporenelementen als die daar aan gebonden zijn.
het haalt geen sporen elementen uit het water :mrgreen:
Als het aan chelaten gebonden sporenelementen uit het water haal háált het toch sporenelementen uit het water.... :?:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Permanent over actieve kool filteren is dan ook old school en gedateerd.
Hoe minder je je filter aanraakt hoe beter,heel simpel dus.
Ikzelf reinig nooit het eigenlijke filter,slechts het voorfilter spons af en toe.