Hulp nodig met: Apistogramma Cactuoides.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200

Hulp nodig met: Apistogramma Cactuoides.

Bericht door juniortjuh »

Goeieavond allemaal,

Ik ben van plan 8 Apistogramma’s aan te schaffen van t soort, Cacatuoides(2man,6vrouwen), ik heb van een bekende (zeer goed met aquaria) tehoren gekregen dat dit geen enkel probleem is in een 125l bak. nu is mijn vraag klopt dat??
Want ik heb meerdere sites bezocht, daar werd op vermeld dat dit zeer vaak mis gaat, onderling dan.

Nu luid mijn theorie alsvolgt, in de winkel zitten die beestjes met zn 15e in een klein bakkie ter grote van een vissenkom.
Waarom zou dit dan in een 125L aquarium NIET kunnen...

Medebewonders in mijn bak:

-15 Neon tetra's.
-8 cherrybarbelen
-3 corrydorasjes
-2 diamantgourami's
-2 glasgarnalen

Ik hoor graag of het kwaad kan om de Cicliden aan te schaffen.

fijne avond

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Hulp nodig met: Apistogramma Cactuoides.

Bericht door Linda »

De vissen bij de speciaalzaak zijn vaak nog jonge exemplaren die nog niet of nauwelijks de neiging hebben om een territorium in te richten. De bakjes zelf zijn vaak te klein en leeg om een territorium in te richten. Plus dat het natuurlijk gedrag van vissen vaak wordt verstoord doordat zij met veel te veel soortgenoten in een bakje zitten.
Ik heb een bak van 120 liter gehad, en had toen ook de cacatoides op het oog. Maar heb het niet gedaan om dezelfde reden als jij beschrijft, omdat op internet staat dat het niet kan.
Echter zijn er misschien wel mensen bij wie het wel is gelukt deze vissen succesvol in een kleinere bak te houden.

Ik weet dat Martin ze heeft in zijn Juwel vision 180, maar die is wel iets groter :?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Nee absoluut niet. Als ze klein zijn kan het inderdaad nog maar als ze een eigen territorium gaan vormen raad ik t niet aan. In het begin zou het misschien goed gaan maar zodra er dan 1 of meer vrouwtjes met jongen zijn zal de oorlog uitbreken.

Daarom raad ik aan in zo'n bak 1 man en 2 vrouw.

Het lijkt vaak goed te gaan als er veel in 1 bak zitten maar vaak worden de vissen dan niet oud en krijgen geen jongen. Indien ze wel jongen krijgen breek vaak de hel los en kost t een aantal vissen het leven.
Dus het is helemaal niet goed voor de vissen.

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Ik heb ze sinds donderdag in mn 180 Literbak zitten inderdaad, heb 1 man en 1 vrouw. Wilde eigenlijk 2 vrouwen, maar de lfs verkocht ze alleen in koppeltjes en wist me te vertellen dat een koppeltje prima gaat....

Ik ben geen enorme kenner, maar als ik jouw visbestand zie dan wordt het volgens mij wel een enorm volle bak als je er nog meer vissen in stopt toch? En zeker zoveel cacatuoides zou ik afraden, max 1 man is denk ik aan te raden :)

Ik vind het trouwens echt een fantastische vis!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

AquaMartin schreef:Ik heb ze sinds donderdag in mn 180 Literbak zitten inderdaad, heb 1 man en 1 vrouw. Wilde eigenlijk 2 vrouwen, maar de lfs verkocht ze alleen in koppeltjes en wist me te vertellen dat een koppeltje prima gaat....

Ik ben geen enorme kenner, maar als ik jouw visbestand zie dan wordt het volgens mij wel een enorm volle bak als je er nog meer vissen in stopt toch? En zeker zoveel cacatuoides zou ik afraden, max 1 man is denk ik aan te raden :)

Ik vind het trouwens echt een fantastische vis!
Hihihi ik weet waarom ze ze alleen per koppel verkoopt :P
Je zou bij een andere winkel er nog wel een vrouw kunnen bijkopen trouwens hoor.

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Ja omdat ze anders met de mannetjes blijft zitten toch? :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

AquaMartin schreef:Ja omdat ze anders met de mannetjes blijft zitten toch? :D
Hahahaha ja precies!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan bij chichliden de terrirorium drift wat beperken door er zoveel concurenten in te gooien dat de meeste dominante vis te gefustreed raakt om zich er nog druk over te maken.
Gelukkig is hij dan niet :lol:

Verder vormt zich toch een paar dat loopt het vaak uit op een slachtpartij, zodra er een dood is gaat het slopen van de rest steeds sneller er komen immers steeds minder bliksem afleiders.
Door ze dus te stapelen ben je niet in het belang van je vissen bezig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200

Bericht door juniortjuh »

hardstikke bedankt voor het advies,

wat ik ga doen, schep vrijdag mijn cherrybarbelen en L-nummer algeneter uit(deze wordt gigantisch en eet mn planten op)

deze breng ik weg naar een aquariumspeciaalzaak, dan koop ik meteen wat extra mangrove kiemhout, en tot slot 1 apisto man met 2 a 3 vrouwtjes.

en natuurlijk wat extra holletjes maken;)