Planten doen het niet goed
Planten doen het niet goed
Ik kan ook wel wat advies gebruiken met mijn bak.
Probleem is dat de planten niet echt willen groeien, en sterven zelfs af (verslijmen).
Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de opstart heeft gelegen.
Ik ben begonnen met het toevoegen van de Dennerle plantgold capsules en easy carbo.
Ik ben inmiddels gestopt met het toevoegen van de carbo.
Na een paar weken ben ik pas co2 gaan toevoegen, wat denk ik all te laat was voor sommige planten.
Maar wat ik nu graag zou willen weten, is hoe nu verder.
Ik gebruik nu dus co2 (10 bellen p/m) easylife profito en 1x per week de dennerle plantgold. Ik heb nog niet ververst.
Mijn ph zit tussen de 6.5 en 7 ph, de kh is 4.
De led verlichting staat zo'n 10 a 12 uur per dag aan, s'ochtens en sávonds wordt het licht langzaam opgevoerd/gedimd.
Wat zijn de adviezen om op een goede manier verder te gaan, voor dat ik in een fase zit dat het niet leuk meer gaat worden.
Ik heb al redelijk wat geinvesteerd in techniek en planten, dan denk je dat je het goed doet, maar blijkbaar is de natuur me nog de baas.
Alvast bedankt voor de adviezen en tips.
Probleem is dat de planten niet echt willen groeien, en sterven zelfs af (verslijmen).
Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de opstart heeft gelegen.
Ik ben begonnen met het toevoegen van de Dennerle plantgold capsules en easy carbo.
Ik ben inmiddels gestopt met het toevoegen van de carbo.
Na een paar weken ben ik pas co2 gaan toevoegen, wat denk ik all te laat was voor sommige planten.
Maar wat ik nu graag zou willen weten, is hoe nu verder.
Ik gebruik nu dus co2 (10 bellen p/m) easylife profito en 1x per week de dennerle plantgold. Ik heb nog niet ververst.
Mijn ph zit tussen de 6.5 en 7 ph, de kh is 4.
De led verlichting staat zo'n 10 a 12 uur per dag aan, s'ochtens en sávonds wordt het licht langzaam opgevoerd/gedimd.
Wat zijn de adviezen om op een goede manier verder te gaan, voor dat ik in een fase zit dat het niet leuk meer gaat worden.
Ik heb al redelijk wat geinvesteerd in techniek en planten, dan denk je dat je het goed doet, maar blijkbaar is de natuur me nog de baas.
Alvast bedankt voor de adviezen en tips.
Re: Planten doen het niet goed
Pas na een paar weken CO2 toevoegen is zeker te laat, CO2 moet vanaf het begin goed zijn, algen en andere ellende gaat geen weken wachten tot je bak helemaal klaar is.
Je bent daar niet alleen in, maar je moet alles 100% klaar hebben en uitgedacht voor er water in gaat.
Afijn das nu gebeurt, hoe nu verder
dennerle plant gold zal geen kwaad kunnen, ik heb er geen ervaring mee.
Profito blijven doseren maar in de dubbele dosis als wat op de pot staat, weet niet waarom maar profito dosering op de fles is te laag
Verder Licht laag houden, je hebt LED's dus halveer maar rustig voor de komende weken, is toch al lastig inregelen met LED, mijn advies is heel rustig aan beginnen.
CO2 inregelen tot je continue checker groen/geel is en stabiel houden.
Ik zou sporen elemeneten toe gaan voegen volgens deze calculator http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index en op een vast dag 50% water verversen.
dat is wat ik doe en het werkt.
pfff tis zaterdag dus zo de bak leeg maken
Je bent daar niet alleen in, maar je moet alles 100% klaar hebben en uitgedacht voor er water in gaat.
Afijn das nu gebeurt, hoe nu verder
dennerle plant gold zal geen kwaad kunnen, ik heb er geen ervaring mee.
Profito blijven doseren maar in de dubbele dosis als wat op de pot staat, weet niet waarom maar profito dosering op de fles is te laag
Verder Licht laag houden, je hebt LED's dus halveer maar rustig voor de komende weken, is toch al lastig inregelen met LED, mijn advies is heel rustig aan beginnen.
CO2 inregelen tot je continue checker groen/geel is en stabiel houden.
Ik zou sporen elemeneten toe gaan voegen volgens deze calculator http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index en op een vast dag 50% water verversen.
dat is wat ik doe en het werkt.
pfff tis zaterdag dus zo de bak leeg maken
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ok bedankt.
Ik ga in ieder geval die sporen elementen en easylife profito gebruiken.
Kan ik dan de vloeibare planten voeding van bv. aquariumbemesting.nl gebruiken of is dit niet genoeg?
Wil niet teveel met de zelf te mengen poeder aan de slag.
Misschien ga ik dat later doen, maar ik wil eerst de planten aan het groeien zien te krijgen.
Als ik nu ineens alles om ga gooien weet ik nog niet waar ik mee bezig ben.
en dat verversen, tja ik weet nog niet of ik wekelijks 50% wil gaan verversen. Is dit de enige manier of zijn er ook andere manieren?
Ik ga in ieder geval die sporen elementen en easylife profito gebruiken.
Kan ik dan de vloeibare planten voeding van bv. aquariumbemesting.nl gebruiken of is dit niet genoeg?
Wil niet teveel met de zelf te mengen poeder aan de slag.
Misschien ga ik dat later doen, maar ik wil eerst de planten aan het groeien zien te krijgen.
Als ik nu ineens alles om ga gooien weet ik nog niet waar ik mee bezig ben.
en dat verversen, tja ik weet nog niet of ik wekelijks 50% wil gaan verversen. Is dit de enige manier of zijn er ook andere manieren?
Wat jij ziet als moeilijk ingewikkeld is juist eenvoudiger.
je voegt CO2 toe tot je checker groen geel is.
Je voegt op de dagen die er voor staan op het schema je sporen elementen toe, je hoeft nix te meten, nix te doen.
Na een week reset je de bak door een 50% water wissel zo gaan je waardes nooit afwijken.
Je planten zullen het goed doe, wat je nu probeert is eerst alles goed krijgen en dan pas makkelijk gaan doen.
Je het vraagt dat je wel elke dag toevoegt en weekelijks ververst, maar alle andere systemen zijn ingewikkelder.
Wat jij probeert te doen met alle respect is leren fietsen zonder zijwieltjes en daarna zijwieltjes gaan monteren als je het kan.
Je mag het van mij ook op je eigen manier doen, maar deze manier is als je het goed toepast 100% suc6 en een mooi aquarium.
Je planten aan de groei krijgen en houden zonder is veel lastiger.
Vloeibare planten voeding en ook aquacarbo van bemesting is gelijkwaardig zover ik vast kan stellen aan andere producten.
Ik zie jou argument niet dat als je alles omgooit je dan niet meer weet wat je aan het doen bent want dat weet je nu ook niet helemaal
sorry niet vervelend bedoeld hoor
Maar dan heb je een systeem wat op alle aquaria waarin het consequent wordt toegepast goede resultaten geeft.
je voegt CO2 toe tot je checker groen geel is.
Je voegt op de dagen die er voor staan op het schema je sporen elementen toe, je hoeft nix te meten, nix te doen.
Na een week reset je de bak door een 50% water wissel zo gaan je waardes nooit afwijken.
Je planten zullen het goed doe, wat je nu probeert is eerst alles goed krijgen en dan pas makkelijk gaan doen.
Je het vraagt dat je wel elke dag toevoegt en weekelijks ververst, maar alle andere systemen zijn ingewikkelder.
Wat jij probeert te doen met alle respect is leren fietsen zonder zijwieltjes en daarna zijwieltjes gaan monteren als je het kan.
Je mag het van mij ook op je eigen manier doen, maar deze manier is als je het goed toepast 100% suc6 en een mooi aquarium.
Je planten aan de groei krijgen en houden zonder is veel lastiger.
Vloeibare planten voeding en ook aquacarbo van bemesting is gelijkwaardig zover ik vast kan stellen aan andere producten.
Ik zie jou argument niet dat als je alles omgooit je dan niet meer weet wat je aan het doen bent want dat weet je nu ook niet helemaal
Maar dan heb je een systeem wat op alle aquaria waarin het consequent wordt toegepast goede resultaten geeft.
Bij de EI methode overdoseer je eigenlijk plantenvoeding waardoor je geen tekorten krijgt. De 50% waterwissel is dan noodzakelijk om 1x per week je bak te 'resetten'
Voor ik begon met de EI methode (die wel erg goed werkt als je wilt dat je planten vanaf het begin goed willen groeien) voegde ik profito toe met easy carbo en deed 1x per week een wissel van ongeveer 30%. Soms zelfs 1x in de 2 weken.....
Maar moet zeggen dat mijn bak nú wel een heel stuk beter draait. Ik heb dan ook behoorlijk wat planten en wil een voedingstekort (of welk tekort dan ook) koste wat kost voorkomen. Dus ben ik overgestapt op Ei en bio-co2 en zelfs nog 5 ml easy carbo per dag..Ik heb zelfs de spraybar verplaatst voor een betere watercirculatie.
Ik heb nog een beetje last van alg sinds ik de bak opnieuw heb ingericht, maar dat begint duidelijk minder te worden nu.
Dus ik kan je de EI metode echt aanbevelen JUIST omdat je net begint. En zelf poeders mengen is een stuk voordeliger (en heus niet zoveel werk) als vloeibare plantenvoeding.
Als je naar http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index gaat kun je je bakmaten invoeren en rekent de site voor je it wat je moet mengen. Je hoeft het dus niet eens zelf uit te vogelen
Je kunt zelfs een knop aanklikken waardoor je alles wat je de eerste keer nodig hebt in één keer in je winkelwagentje beland
Voor ik begon met de EI methode (die wel erg goed werkt als je wilt dat je planten vanaf het begin goed willen groeien) voegde ik profito toe met easy carbo en deed 1x per week een wissel van ongeveer 30%. Soms zelfs 1x in de 2 weken.....
Maar moet zeggen dat mijn bak nú wel een heel stuk beter draait. Ik heb dan ook behoorlijk wat planten en wil een voedingstekort (of welk tekort dan ook) koste wat kost voorkomen. Dus ben ik overgestapt op Ei en bio-co2 en zelfs nog 5 ml easy carbo per dag..Ik heb zelfs de spraybar verplaatst voor een betere watercirculatie.
Ik heb nog een beetje last van alg sinds ik de bak opnieuw heb ingericht, maar dat begint duidelijk minder te worden nu.
Dus ik kan je de EI metode echt aanbevelen JUIST omdat je net begint. En zelf poeders mengen is een stuk voordeliger (en heus niet zoveel werk) als vloeibare plantenvoeding.
Als je naar http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index gaat kun je je bakmaten invoeren en rekent de site voor je it wat je moet mengen. Je hoeft het dus niet eens zelf uit te vogelen
Je kunt zelfs een knop aanklikken waardoor je alles wat je de eerste keer nodig hebt in één keer in je winkelwagentje beland
Stylz, wat heb je toch altijd weer mooie vergelijkingenWat jij probeert te doen met alle respect is leren fietsen zonder zijwieltjes en daarna zijwieltjes gaan monteren als je het kan.
Maar wat stylz probeert te zeggen.......EI is makkelijker
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb eens gekeken bij aquariumbemesting en voor het geld hoef je het niet te laten idd.
Maar als ik op de knop klik voor alles in 1 keer te bestellen, dan staat daar geen carbo bij, neem aan dat ik dat niet nodig heb dan?
Ik ga er toch heel hard over nadenken om dit te gaan proberen, want zoals Stylz al zegt, nu weet ik ook niet wat ik aan het doen ben
Mocht ik de spullen in huis gaan halen zal ik jullie informeren.
nogmaals bedankt voor de tips en adviezen.
Ik heb eens gekeken bij aquariumbemesting en voor het geld hoef je het niet te laten idd.
Maar als ik op de knop klik voor alles in 1 keer te bestellen, dan staat daar geen carbo bij, neem aan dat ik dat niet nodig heb dan?
Ik ga er toch heel hard over nadenken om dit te gaan proberen, want zoals Stylz al zegt, nu weet ik ook niet wat ik aan het doen ben
Mocht ik de spullen in huis gaan halen zal ik jullie informeren.
nogmaals bedankt voor de tips en adviezen.
Ik doe mn bestCatfish schreef: Stylz, wat heb je toch altijd weer mooie vergelijkingen![]()
Op deze site vind je een stukje over stock oplossingen maken http://www.hobbykwekers.nl/planten/plan ... zelf-maken
Je kan ook stock oplossingen bij bemesting kopen, maar die zijn duurder dan zelf mengen.
Hier bv nitraat http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... ar/nitraat
Het probleem is dat de meeste mensen de weg kwijt raken en de hoeveelheden te laag worden om in een keer af te wegen hoe weeg je 0.2 mg fosfaat af bv.
is niet moeilijk je weeg 2 gr (2000 mg) fosfaat af je lost het op in een liter water.
Als je nu 0.2 mg toe moet voegen 3 x in de week dan weeg je het water af je hebt dan moet je dus 10 ml toevoegen.
Wat je ook kan doen en dat is eenvoudiger is je bak groter maken
Wat je kan doen is je bak voor de berekening groter maken stel jou bak is 200 liter maar je berekend hem voor 2000 liter dus 10 x zo groot.
dus jij komt ook uit op 24.46 gram kalium nitraat, dat is af te wegen
nu moet je je natuurlijk wel even bedenken dat je je bak 10 x zo groot had gemaakt
Dus je weegt netjes 100 gram af en doseert dat (niet de hele liter dus
Zitten wat onnauwkeurigheden in maar zo nauwkeurig hoeft het ook weer niet.
Wie weet heb je er wat aan, let wel met bestellen op dat je bak 10 x zo groot is dus bestel je via de knop dan kan je ff voor uit
let wel op sporen elementen niet mengen met CSM+B want dan reageren die met elkaar, daarom dien je die ook 24 uur gescheiden toe.
Je kalium,magnesium,fosfaat en nitraat mag je wel in een fles doen.
Dit had ik al gelezen idd.stylz schreef:let wel op sporen elementen niet mengen met CSM+B want dan reageren die met elkaar, daarom dien je die ook 24 uur gescheiden toe.
je doet wel je best om mij overstag te laten gaan he?
Laten we zeggen dat wanneer wij ergens enthousiast over zijn wij dat graag met anderen delen zodat die er ook baat bij hebbenje doet wel je best om mij overstag te laten gaan he?
Carbo (bedoel je easy carbo?) staat er overigens niet bij omdat ze er denk ik al vanuit gaan dat je co2 toevoegt. Easy carbo hóef je ook niet toe te voegen als je al co2 toevoegt, maar het is een andere vorm van koolstof waar je planten ook baat bij hebben daarom voeg ik het (in geringe mate) ook toe naast de bio-co2..
Zelfs Gilles op Aquascaping Blog beweerd dat het goed is..
idd het is meer dat je zelf na ook jaren tobben een keer bent begonnen met de EI methode en je ziet dat het werktHenton schreef: je doet wel je best om mij overstag te laten gaan he?
Ik heb niet zo'n koudwater vrees en ben in mn dagelijkse leven meer met rare stofjes bezig, daarbij heb ik na 30 jaar zeeaquarium al zo veel geprobeerd
Dit lijkt mogelijk voor een beginner maar het is veilig en makkelijk als je eenmaal weet hoe.
Ik durf na alle wat ik gezien heb rustig te zeggen dit werkt 100%, niet dat je dan nix meer verkeerd kan doen hoor
Planten willen nog steeds niet.
Afgelopen zaterdag nieuwe plantjes gehaald in de winkel waar ik altijd kom.
De plantjes komen uit de showbak met bijna dezelfde waardes als mijn aquarium.
Na 3 dagen waren de crypto's al verslijmt, en de andere plantjes doen het ook niet goed.
Wordt er een beetje moedeloos van, ik wil gaan snoeien en niet constant bezig zijn met rottende planten uit mijn bak te halen.
Er moet iets mis zijn, maar wat?
Afgelopen zaterdag nieuwe plantjes gehaald in de winkel waar ik altijd kom.
De plantjes komen uit de showbak met bijna dezelfde waardes als mijn aquarium.
Na 3 dagen waren de crypto's al verslijmt, en de andere plantjes doen het ook niet goed.
Wordt er een beetje moedeloos van, ik wil gaan snoeien en niet constant bezig zijn met rottende planten uit mijn bak te halen.
Er moet iets mis zijn, maar wat?
wat doe je nu ?
want ik heb nu geen idee meer wat je aan het doen bent, plantjes uit bijna het zelfde water zegt mij ook niets helaas.
waren die plantjes daar al lang in of zaten ze nog in de steenwol. emers of submers dus .
Plantjes die na 3 dagen al verslijmen is wel erg snel was daar al iets mee ?
het is voor mij niet te doen om iets te zeggen over wat er mis is als ik niet weet hoe je bak er bij staat.
Je eerste post is van begin september is de bak nu nog het zelfde of heb je nog wat aangepast ?
want ik heb nu geen idee meer wat je aan het doen bent, plantjes uit bijna het zelfde water zegt mij ook niets helaas.
waren die plantjes daar al lang in of zaten ze nog in de steenwol. emers of submers dus .
Plantjes die na 3 dagen al verslijmen is wel erg snel was daar al iets mee ?
het is voor mij niet te doen om iets te zeggen over wat er mis is als ik niet weet hoe je bak er bij staat.
Je eerste post is van begin september is de bak nu nog het zelfde of heb je nog wat aangepast ?
De plantjes kwamen uit een bak die er al lang staat, zijn beschikbaar gekomen doordat er teveel instond.
En omdat die bak bijna dezelfde waardes van het water hebben dachten we dat het wel zou moeten aanslaan.
Er was met die planten niks aan de hand, behalve dat ze heel goed groeide.
Ik heb niet zoveel veranderd aan mijn bak, alleen dat ik vanaf afgelopen zaterdag NPK ben toe gaan voegen.
En de co2 is opgevoerd naar 35 bellen p/minuut. Verder is alles hetzelfde kwa voeding.
Ik snap dat je er ook geen passend antwoord op hebt, maar dat er iets niet goed is, dat is wel duidelijk.
We blijven zoeken naar de oorzaak.
Misschien zijn crypto's niet geschikt voor mijn bak :-)
En omdat die bak bijna dezelfde waardes van het water hebben dachten we dat het wel zou moeten aanslaan.
Er was met die planten niks aan de hand, behalve dat ze heel goed groeide.
Ik heb niet zoveel veranderd aan mijn bak, alleen dat ik vanaf afgelopen zaterdag NPK ben toe gaan voegen.
En de co2 is opgevoerd naar 35 bellen p/minuut. Verder is alles hetzelfde kwa voeding.
Ik snap dat je er ook geen passend antwoord op hebt, maar dat er iets niet goed is, dat is wel duidelijk.
We blijven zoeken naar de oorzaak.
Misschien zijn crypto's niet geschikt voor mijn bak :-)