Easylife filtermedium

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Easylife filtermedium

Bericht door karinD »

Ik test met JBL druppeltest. Ik weet dat die niet heel precies zijn, maar dit was wel een heel extreme afwijking.

Maar als ik dat allemaal toe ga voegen, hoe weet ik dan of dat klopt? Ik heb daar nog nooit testers voor gevonden.
Kalium zit volgens mij bij de nitraat in. Dit zegt internet:
10 ml per 500 liter verhoogt de NO3-concentratie met 2,0 mg/L en de K-concentratie met 1,3 mg/L. Fosfaatvrij.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kalium zit idd in kalium nitraat en kalium fosfaat, meestal niet genoeg, kijk maar bij aquarium bemesting die houden ook rekening met die kalium maar gaan daarnaast toch ook nog extra kalium toevoegen en magnesium.
Kijk maar naar wat je zelf aan geeft nitraat en kalium waardes moeten beide op ongeveer 30 mg/l komen maar je voegt duidelijk minder kalium toe.

Met 50% verversen krijg je weekelijks nog steeds niet genoeg magnesium binnen vandaar dat ze dat ook extra toevoegen, bij deze verversing is calcium wel genoeg aanwezig in het leiding water.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

het juist meten is ook een van de moeilijkste dingen, vandaar dat ik dat niet doe :)
wat erik doet met zijn bak is echt hoge school 8) respect :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Nu zo een leuk compliment krijgen van iemand met kennis van zaken als stylz is alvast een extra motivatie om ook de komende 40 jaar geen water te verversen ;) :lachen:
Karin ik vroeg naar je testset net omwille van de vele onnauwkeurigheden van die setjes,met jbl nitraat heb ik helaas geen ervaring dus kan daar weinig over vertellen.De setjes die mij bekend zijn werken meestal met een kleurenschaal beginnende bij geel,van 0 tot 10 mg/l. Vele denken weleens als het geel blijft dat hun nitraat ook 0 is,wat zelden het geval is want je filter maakt permanent nieuw nitraat aan. Om eerlijk te zijn meet ik nog erg weinig actueel,door de jaren ervaring en door een vaste routine te hanteren met behulp van mijn microsiemensmeter die ik wel elke week even ter hand neem,kan ik eigenlijk vrij snel vaststellen of alles normaal verloopt of niet.Zo een meter kost niet zoveel,heeft weliswaar ook de beperking dat je er geen enkele stof individueel mee kan meten.
Wat is er dan wel handig aan......
Eenmaal je goed bezig bent en je een zekere routine hebt kan je zeer eenvoudig schommelingen detecteren.
Zowat de meeste stoffen die in water oplossen geleiden stroom en worden dus opgenomen in de microsiemenswaarde,en dus krijg je een mooie weergave wat je bak in zijn geheel doet.

Kalium zit ook nogal stevig vertegenwoordigd in de gewone plantenbemesting,in leidingwater is het zeer laag aanwezig en een grote ververser zal dus stevig met kalium moeten bijbemesten ondanks het reeds aanwezige kalium in de plantenmeststof.
Calcium daarentegen is oververtegenwoordigd in ons leidingwater,een grote ververser zit dus al snel met te hard water ;) Gelukkig bestaat er dan nog zoiets als een osmosetoestel :P ,om weer wat te gaan verdunnen en zo blijft een mens bezig :mrgreen:
Ik werk met zeer lage dagelijkse doseringen,mijn waterwaarden zijn dan ook zeer stabiel hierdoor.
Dit is dus buiten het niet verversen een contradictie met de ei voorstanders zoals stylz.
Bij de ei gaat alles nogal met de losse hand,na 1 week komt dan de grote reset in de vorm van 50% verversen.

Alvorens ik dat in de hand had met die hele reeks toevoegingen exact juist te doseren,was ik wel enkele jaartjes verder,ook dat moet ik toegeven natuurlijk ;)