Aha ik snap.
Maar heb je dan niet een heel stuk van je bak die geen stroming heeft? Ik heb zelf (nou ja mijn man..) een spraybar gemaakt van pvc over de hele lengte van de bak. Niks voor jou?
planten worden bruin
Re: planten worden bruin
ja ik vind dat er aan de andere kant van me bak nauwelijks stroming staat.
de plantjes aan de kant van me spraybar bewegen meer als de rest zeg maar
de plantjes aan de kant van me spraybar bewegen meer als de rest zeg maar
een spraybar langs de achterwand is een mooie methode en dat geeft weinig dode stukken.
maar het totaal aan stroming moet wel voldoende zijn, zeker met meer belichting is te weinig stroming een probleem ga je aan de CO2 dus ook T5 meer dan 0.5 w/l dan moet je stroming echt ergens rond 10 x de bak inhoud zijn.
Anders krijg je eenvoudig genoeg je voeding niet op tijd bij je plant.
Met minder licht heeft de plant ook minder voeding nodig dus mag de stroming lager.
maar het totaal aan stroming moet wel voldoende zijn, zeker met meer belichting is te weinig stroming een probleem ga je aan de CO2 dus ook T5 meer dan 0.5 w/l dan moet je stroming echt ergens rond 10 x de bak inhoud zijn.
Anders krijg je eenvoudig genoeg je voeding niet op tijd bij je plant.
Met minder licht heeft de plant ook minder voeding nodig dus mag de stroming lager.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
ja mijn lampen branden nu 10 uur per dag,
maar raad je me aan om een verleng stuk te kopen ( als dat mogelijk is )
of is dat niet nodig denk je ?
het moet voldoende zijn tot een bak van 250 liter,
mijn bak is nog geen 200 liter dus ik twijfel een beetje of er wel genoeg stroming staat
me bars staan een beetje schuin omlaag .. miss een optie om ze gewoon recht te hangen ?
mijn bak is nog geen 200 liter dus ik twijfel een beetje of er wel genoeg stroming staat
me bars staan een beetje schuin omlaag .. miss een optie om ze gewoon recht te hangen ?
Ik denk dathet inderdaad verstandig is om een tweede bar erbij te plaatsen. De planten die geen stroming hebben krijgen zoals stylz al zei, niet op tijd hun voeding waardoor je de kans op voedingstekorten en alggroei vergroot..
Ik zou ze dan inderdaad recht hangen
Ik zou ze dan inderdaad recht hangen
er is denk ik wat verwarring in wat genoeg is voor hoeveel liter.Rick schreef:ja mijn lampen branden nu 10 uur per dag,
Neem een Eheim 2213 die is volgens Eheim goed voor 250 liter en dat klopt perfect als filter en het is ook een filter dus fabrikant heeft gelijk.
Pomp capaciteit is 440 liter per uur dat is niet voldoende circulatie voor een 250 liter bak zeker vanaf 0.5 watt per liter T5.
Je krijgt dan zo weinig stroming dat je planten niet meer op tijd hun voedings stoffen krijgen.
Planten hebben een dunne laag stilstaand water om zich heen, met te weinig stroming wordt die te dik en krijgen je planten niet op tijd het noodzakelijke stoffen.
Dus Eheim heeft geen ongelijk het filter is prima, maar je moet er voor een goed belicht planten aquarium wat stroming bij zetten.
Voor de 10 x bak inhoud hoef je dus geen enorm filter te hebben een circulatie pompje is zat en die zijn ook veel energie zuiniger geven veel meer stroming per watt dus
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."