zieke vis? help

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marielle
0-200
0-200

zieke vis? help

Bericht door marielle »

Hallo,

Ik heb denk ik een zieke kogelvis zoetwater heeft iemand eenige idee wat dit is :?: , lijkt wel als zn vin een pluisje is geworden , ik baal er ontzettend van ze zijn zo lief.
Afbeelding

Esmee
1000+
1000+

Re: zieke vis? help

Bericht door Esmee »

Ik denk dat het een of andere schimmel is helaas :?
Hallo Afbeelding

Onderwerp auteur
marielle
0-200
0-200

Bericht door marielle »

wat kan ik hier aan doen ? of zijn ze al ten dode opgeschreven :-s

Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

Ja daar heb ik helaas niet zoveel verstand van.. misschien iemand anders?
Heb het zelf ook gehad en geprobeerd te verhelpen met esha 2000 maar heeft bij mij niet mogen baten. :cry:
Hallo Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het lijkt inderdaad een schimmel....Ik heb helaas nooit goede ervaringen gehad met medicatie voor vissen :(

Je zou hem in ieder geval apart kunnen zetten om te voorkomen dat de rest ook besmet wordt. Wat je soms ook leest is dat mensen ze in een zoutbadje laten zwemmen maar dat zou je even moeten googelen.

Hoelang heb je dit visje nu? En hoelang heeft hij de plekjes?
Heb je kort geleden nog nieuwe vissen of planten aan je bak toegevoegd?
Het zou kunnen zijn dat de schimmel met iets nieuws is meegekomen. Beter is het om nieuwe vissen even in quarantaine te zetten voor je ze toevoegt aan je aquarium. Zo voorkom je dat andere vissen worden besmet. Je hebt er nu niets aan maar misschien in de toekomst...

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hallo Marielle,

Vervelend :(
Volgens het medisch handboek vissen dat ik hier in de kast heb, zijn er verschillende mogelijkheden om te proberen wat te doen. methodes varieren van korte tot meerdaagse baden in bepaalde concentraties van een of ander middeltje. teveel om even hier te melden
Mijn insteek: wacht niet te lang en kies in overleg met een vertrouwde LFS een middel en behandel methode die past bij jouw bak en persoonlijkheid

wellicht heeft een meer ervaren aquariaan een snelle gerichte suggestie over een middel en behandel methode

succes, Fenna

Onderwerp auteur
marielle
0-200
0-200

Bericht door marielle »

hallo,

deze vis zit er nu 3 weken in hij heeft sinds gisteren er opeens last van samen met zn broertje terwijl andere vissen hebben niks, van aquarium heb ik persoonlijk niet zoveel verstand van due vissen van mn vijver wel maar is totaal iets anders. las idd ook iets over zout badje.

heb hier wel schimmel spul staan voor mn vijver vissen maar ik durf dat niet aquarium te doen ga morgen ff naar de dierenzaak ff vragen iets voor schimmels ach germ arme visjes :cry:

en ff appart doen in een bakje :vis:
thnx voor de informatie iedereen :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Graag gedaan joh,

Wat ook schijnt te helpen is de temperatuur iets op te schroeven. Wel in een aparte bak dan inderdaad...Dit is ook een tip die ik ooit eens heb gelezen toen ik zo'n zelfde probleem had.
Hou je andere visjes goed in de gaten.

Succes!

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik heb helaas slechter nieuws voor je. Deze kogelvis hoort niet thuis op zoetwater. Ze worden helaas vaak wel door aquariumzaken zo verkocht. Het is een vis die in brakwater leeft. De Tetraodon biocellatus (zoals deze kogelvis heet) wordt ook wel figure-eight, F8, palemba puffer en sumatra puffer genoemd. De F8 en GSP zijn waarschijnlijk de meest voorkomende kogelvissen in de aquariumhandel tegenwoordig. Hoewel ze meestal verkocht worden als zoetwatervissen, is het eigenlijk en brakwater vissoort. De F8 wordt geboren in zoetwater, waarna ze migreren door stromen richting de oceanen, om hun leven als volwassenen in brakwater te slijten. Ook al hoor je soms dat ze het redelijk goed doen in zoetwater, worden ze groter, krijgen ze helderdere kleuren, hebben ze minder last van ziektes en leven ze langer in brakwater.

De F8 kan het beste in laag-brakwater (zoutgraad van 1.005-1.008) gehouden worden als ze jong zijn (tot 7 cm) en in midden-brakwater (zoutgraad 1.010-1.015) als ze volwassen zijn (>10 cm). Gebruik hiervoor zeezout.

Ik vind het vervelend voor je, maar dit komt helaas vaker voor. Nee hier eens een kijkje als je meer info wilt: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... iocellatus
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125