Vochtprobleem lichtbalk rio 180

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Marijke
400-600
400-600

Vochtprobleem lichtbalk rio 180

Bericht door Marijke »

De titel geeft het al aan: Ik heb last van vocht in de lichtbalk van mijn meterbak.
Hierdoor laten de lampen het regelmatig afweten en moet ik de hele lichtbalk er uit tillen en laten drogen.
Meestal was dit in een paar uurtjes geklaard en kon ik de lampen er weer inzetten. :idea:
Dit is al lastig ,maar de laatste tijd echter deed ie het dan ook niet meteen; eerst een setje oude lampen plaatsen was noodzakelijk,dan deed ie het pas. en dan de gewone lampen er weer in en draaide hij weer twee of drie weken voor het riedeltje weer opnieuw moest.

Afgelopen week hielp zelfs die constructie niet meer: 1 lamp doorbrand. met een reservelamp deed hij het nog niet en nu pas..na 4 of 5 dagen doet hij het spontaan toch weer wel. :roll:
Ben er wel blij om, want kon zo snel geen andere 2e hands balk vinden en nu kan ik dat hopelijk op mijn gemakje doen.

Of is er nog iets wat ik kan doen? Zouden bijvoorbeeld alleen nieuwe doppen het probleem al op kunnen lossen? of een extra rubberen ring in de doppen? ( als dit te krijgen is in die maat dan) Wie er een ideetje heeft ...ik hoor het graag! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Marijke op 03 okt 2014 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Re: Vochtprobleem lichbalk rio 180

Bericht door stylz »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom het plaatsen van oude lampen er voor zorgt dat alles weer een week of 3 werkt met nieuwe lampen, voor mij zit daar totaal geen logica in :? :? :? :?

Ik ken de kap verder niet maar ik neem aan T5 met waterdichte doppen ?
Dan kan een lekkend rubber alle problemen verklaren, dus vervangen is zeker een optie, als ze tenmiste lekken, veel vocht kan ook een gevolg zijn van slechte ventilatie kan er niet iets open of een klein computer ventilatortje er op ?
Of staat je bak erg warm ? zeker in de zomer zou je vrijwel geen condens moeten hebben de kamer is vrijwel even warm als het aquarium immers.
Ik zou eerder kijken waarom je zoveel vocht hebt zeker in de zomer.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Marijke
400-600
400-600

Re: Vochtprobleem lichtbalk rio 180

Bericht door Marijke »

Ik snap dat deel met de lampenwissel ook niet,maar het werkte dus op die manier, en dus deed ik dat maar.
Contactjes vd buizen nog vochtig?? geen idee. ik droogde ze altijd even af,maar je weet het maar nooit.
En ja, T5 met doppen.

De bak staat niet warm in principe.Er staat nooit rechtstreeks zon op.
Al was het afgelopen zomer overal warm natuurlijk. De bak boven was echter warmer dan deze en nu is de tem inmiddels afgezakt naar normale waarden..ongeveer 23 tot 24 graden in de bak.
Ventilatieprobleem zou kunnen. Soms heb ik bovenop de bak nog een plank liggen omdat de katten op de bak springen en dat is niet handig als je kat ruim 6 kilo weegt.
De achterste klep mist hierdoor nu een hoekje.
Maar de bak is normaal gesproken ook van boven dicht natuurlijk dus zag ik hier niet echt een probleem in. de gaten ad achterkant waar de snoeren doorlopen zijn grotendeels vrij.
Ook ligt die plank er niet continue op, maar alleen als ze een 'springavond'hebben of zo. ;)

Maar ik zou kleine gaten in de plank kunnen maken of zo natuurlijk....
al lijkt dat ook weer onlogisch want ik heb die plank ook al weer ruim een jaar en pas sinds mei of zo dat gedoe met de lampen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

In de zomer overal warm werkt juist in je voordeel je krijgt condens als de bak warmer is dan de kamer waar hij in staat, uiteraard werkt het ook mee als de kamer goed geventileerd is.
Dat de katten er op liggen mag nix uit maken, ik zou zelfs zeggen isoleer de kap met tempex des te kouder de kap t.o.v. het aquarium water des te meer condens, 24 graden voor je bak mag geen probleem zijn.
heb je een bak op 30 graden in een kamer die maar net 20 is dan is dat vragen om vocht in je kap.

Volgens mij is het wisselen van de lampen voor oude gewoon toeval, je kan ook wachten tot er een witte mercedes door de staart rijdt :lol:

Onderwerp auteur
Marijke
400-600
400-600

Bericht door Marijke »

In dat geval zou de plank dus juist goed zijn over het algemeen als ik je goed begrijp.
dat ding is 2,5 cm dik en dan ligt er nog een stuk vloerbedekking op. hoeveel isolatie wil je hebben...zeker als er dan nog een kat ook op gaat liggen..of twee.:)

En dan is het ook heel vreemd dat ie afgelopen week uitviel.
kamertemp tov watertemp scheelt momenteel niet superveel ook natuurlijk.
Met een buitendeur open met dit weer lijkt me dat de kamer ook wel goed geventileerd is dus dat is het ook niet.

neee...wacht even....
kan het niet zo zijn dat de hitte van de lampen niet weg kan door al die isolatie en dat je daarom condens krijgt?
Want dan zit de hitte alleen vlak bij de kap he..en niet bij het water.
ik heb de temperatuur nooit vlak onder de kap gemeten!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Mijn eerste reactie is hou alles zo als de bouwer het bedoeld heeft, je kan je eigen probelmen best veroorzaken door hitte in de kap, verwacht dan alleen niet gelijk condens.