Ik blijf op gebied van biologische filtratie bij de pijpjes,heb er al vele jaren zeer goede ervaringen mee en gezien pijpjes zowat als het moedermateriaal voor elke filter gezien worden ben ik vast niet de enige
Net doordat pijpjes,pijpjes zijn,blijven ze gedurende zeer lange tijd een constante waterdoorstroming garanderen!
Zeker als je zoals ik eerst mechanisch gaat voorfilteren over spons,watten,bioballen.......,is er al vanwege de nitrificatie aardig wat zuurstof verbruikt! Het zuurstof armere water en de fijne poriën van de siporax pijpjes garanderen dan nog eens nitrificatie en met zekerheid ook denitrificatie! Heb zeker niets tegen spons hoor,maar gebruik het vooral als voorfilter en in mijn stofzuig systeem.
Eigenlijk maakt het ook allemaal niet zoveel uit voor de bacterien die het werk verrichten uiteindelijk,hechtingsoppervlak-stroming-zuurstof en voeding en ze doen hun werk wel.
Ik blijf bij de pijpjes,jij bij de spons en beide hebben we alweer bewezen dat we met verschillende materialen en werkwijze tot een mooi resultaat komen wat uiteindelijk ons gemeenschappelijk doel is