Beginnersvragen... Eheim classic 2213

Erikb
200-400
200-400

Re: Beginnersvragen... Eheim classic 2213

Bericht door Erikb »

Als het je lukt gedurende jaren van je filter te blijven dan ben je helemaal goed bezig :duim:
Ik blijf op gebied van biologische filtratie bij de pijpjes,heb er al vele jaren zeer goede ervaringen mee en gezien pijpjes zowat als het moedermateriaal voor elke filter gezien worden ben ik vast niet de enige ;)
Net doordat pijpjes,pijpjes zijn,blijven ze gedurende zeer lange tijd een constante waterdoorstroming garanderen!
Zeker als je zoals ik eerst mechanisch gaat voorfilteren over spons,watten,bioballen.......,is er al vanwege de nitrificatie aardig wat zuurstof verbruikt! Het zuurstof armere water en de fijne poriën van de siporax pijpjes garanderen dan nog eens nitrificatie en met zekerheid ook denitrificatie! Heb zeker niets tegen spons hoor,maar gebruik het vooral als voorfilter en in mijn stofzuig systeem.
Eigenlijk maakt het ook allemaal niet zoveel uit voor de bacterien die het werk verrichten uiteindelijk,hechtingsoppervlak-stroming-zuurstof en voeding en ze doen hun werk wel.
Ik blijf bij de pijpjes,jij bij de spons en beide hebben we alweer bewezen dat we met verschillende materialen en werkwijze tot een mooi resultaat komen wat uiteindelijk ons gemeenschappelijk doel is :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het lang van mijn filter af kunnen blijven is voor mij geen doel op zich, hoewel je wil een HMF niet elke jaar ff uit elkaar halen :P
Van een HMF ter grote van een zijwand in middelschuim is bewezen dat ze een aquariumleven mee gaan, dus das voor mij goed genoeg.
Erikb schreef:.,is er al vanwege de nitrificatie aardig wat zuurstof verbruikt! Het zuurstof armere water en de fijne poriën van de siporax pijpjes garanderen dan nog eens nitrificatie en met zekerheid ook denitrificatie! :
Ik wil hier geen strijd van maken hoor maar hier denken wij echt anders :)

Het enige gewenste proces in een plantenbak is nitrificatie, denitrificatie is een ongewenst proces !
Juist fijne oppervlakken als in pijpjes of niet meer aktieve kool en zeoliet hebben dusdanige fijne structuren dat er zuurstofloze omstandigheden in ontstaan en dus denitrificatie "kan" plaats vinden, nitrificatie vind niet plaats onder zuurstofloze omstandigheden.
Voor mij hebben dergelijke filtermaterialen dus een nuttig oppervlak wat relatief laag is en porieen waarin processen gaan lopen die ik niet als nuttig zie :lol:
dat heel veel mensen pijpjes en andere denitificatie bevorderende stoffen in hun filter stoppen is voor mij iets wat stamt uit het verleden, een tijd waarin we dachten dat denitificatie nuttig was in een bepland aquarium, een tijd waar in doel was nitraat en fosfaat laag te houden of liever nul te houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Een forum is er niet om strijd te voeren,maar om ervaringen versus meningen te wisselen ;)
Wat denitrificatie betreft hebben we een andere visie blijkbaar,en dat moet en mag kunnen ;)
In een ver verleden was oud water goed water,vissen en planten kwijnden weg onder extreem hoge nitraat en fosfaat waarden.Tijden veranderen,nieuwe inzichten met betrekking tot aquaristiek maakte komaf met het gedateerde idee dat oud water automatisch goed water was.De nieuw trend werd veel verversen,om liefst zo weinig mogelijk nitraat en fosfaat in het water te hebben.Ondertussen is ook dat weer gedateerd,men weet nu uit onderzoeken dat nitraat en fosfaat absoluut noodzakelijk zijn voor gezonde plantengroei in aquaria,en dat no3 en po4 niet automatisch verantwoordelijk zijn voor problemen met algen zoals men voorheen dacht.Tot zover ben ik het dus helemaal met je eens dat overdreven nitrificatie in een plantenbak niet gewenst is!
Maar er mag dus wat mij betreft best wat nitrificatie zijn,zeker in een systeem zonder waterwissels zoals bij mij.
Het is niet omdat er wat denitrificatie is dat je nitraat waarde onmiddellijk 0 is.
Bij mij zit er behoorlijk wat filtermateriaal dat denitrificatie bevordert in mijn filter,en kijk eens goed naar mijn planten ;) Die komen dus duidelijk geen nitraat te kort,want zonder nitraat valt de plantengroei geheel stil.
De kunst is een evenwicht te zoeken om een aquarium mooi rond te doen draaien,zoals men dat zegt :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

oh nee geen strijd hoor, ik vind altijd dat je het meest leert van mensen die het niet met je eens zijn dus die koester ik :)
Ik voeg weekelijks nitraat toe om rond de 30 ppm te blijven, dus als ik zo kijk is elke vorm van denitrificatie ongewenst wat ik voeg het immers zelf toe en werk me zelf dan tegen.
Nu denitrificeerd elk filter wel wat maar ik wil het niet helpen door ook nog eens dergelijk oppervlak aan te bieden vandaar dat ik alleen nitrificatie oppervlak probeer aan te bieden :lol:

het is ook complex omdat een planten aquarium totaal anders werk dan een cichlidenbak zeg maar, wij hebben een probleem nitraat en andere sporen elemeneten voldoende aan te bieden en cichliden bakken weten niet hoe ze er af komen.
Maar tot voorkort werden beide problemen het zelfde aan gevlogen, logisch ook want in beide gevallen was het eind resultaat het zelfde, blauwalg en diverse soorten algen.
Dat de oorzaak verschilt weten we nog niet zo lang, vandaar dat er nog steeds totaal verkeerde adviezen bij de diverse algen problemen worden gegeven.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Het woord strijd werd hier natuurlijk puur symbolisch gebruikt,elk aquarium forum koestert mensen met verstand van zaken die op een forum ervaringen uitwisselen waaruit beginnende aquarianen wat van kunnen opsteken.
We waren dus weer helemaal goed bezig :duim:
Een aquarium is zeer complex,en veel hangt ook af wat je wenst te bereiken.
Bij mij persoonlijk stond voorop om een gesloten werkwijze zonder waterwissels te handhaven.
Het spreekt voor zich dat mensen die wel gedeeltelijk water verversen,of soms zelfs zeer veel water verversen,geheel andere accenten gaan leggen op gebied van filtratie,toevoegingen,etc....
Kijk bv naar de mega grote viskwekerijen in Azië,de 'meeste werken geheel zonder filtratie en verversen dagelijks 90%
Veel hangt dus af over wat we het hebben,kweekbakken,plantenbakken,chichliden bak zonder beplanting.....etc
Maar goed het ging voornamelijk over denitrificatie,waarin ik geheel geen probleem zie tenzij er zich denitrificatie begint te vormen in de bodem.Zeker in een plantenbak absoluut niet gewenst!
Kaliumnitraat is ook niet zo kostelijk om kunstmatig een gunstige waarde te handhaven ;)
Overloop de aquaria fora maar eens,je zal al snel merken dat er eindeloos veel aquarianen massaal water verversen vanwege te hoge nitraat waarden(als je dus de luxe hebt dat je het kunstmatig moet toevoegen ben je alweer helemaal goed bezig :duim: )De meeste aquarianen kunnen dus wel degelijk wat denitrificatie in hun filter gebruiken!
Tot slot ben ik het helemaal met je eens dat het internet vol staat met adviezen die geheel waardeloos,foutief en dikwijls gedateerd zijn.
Ik erger me ook aan het advies der adviezen om steeds maar eens stevig water te verversen voor eender welk probleem dat opduikt! Ik vindt dat gewoon geen advies want dat kan eenieder bedenken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

lol :)
Bij jou is het niet water wisselen gewoon een hobby op zich :P

Ja toch moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak begin met waterwissels aanbevelen :P
Tenzij je met stoffen als zeoliet werkt kan het ook niet veel kwaad om water te vervangen voor water uit de kraan waar vrijwel altijd minder mis mee is dan met het aquarium water.
Natuurlijk is er gevaar, veel mensen wisselen vrijwel nooit of zwaar te weinig, heb je dan ook jou kennis niet dan is het aquarium na een jaar een grote bende geworden, met water waarvan je niets meer weet.
Ja je geeft je bak dan een enorme dreun, water wisselen zeg maar volgens de EI methode elke 50% is prima en systemen draaien er stabiel op maar je moet wel volhouden te wisselen.
Laat je het ff een paar maanden zitten dan gaat het niet meer zo goed en maak je alleen maar een onbalans in een systeem, planten passen zich maar langzaam aan algen zijn meesters in het aanpassen dus die winnen.
in alle gevallen is constant het zelfde doen het best en zijn er duidelijk met beide goede resultaten mogelijk.

Maar half doen wat jij doet of half EI werkt beide niet en dat doen de meeste mensen.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Nog nooit eerder had iemand me zo snel door als jij,je hebt het helemaal juist :D
Het niet verversen van water is inderdaad een hobby op zich,laten we zeggen een passie ;)
Op het einde van je berichtje kan ik je alleen maar bijstaan in wat je schrijft en er zelfs aan toevoegen dat dit de sleutel is voor succes! Namelijk,en ik citeer je letterlijk,"in alle gevallen is hetzelfde doen het beste"!
Dit is in enkele woorden de reden waarom het bij zovele steeds opnieuw fout loopt :roll:
Steeds veranderingen aanbrengen werken veelal destructief aan wat we aquarium houden noemen.
Vandaar dat ik dat waterverversen er even bijhaalde als voorbeeld.
Een beginner water laten verversen omwille van problemen is de makkelijkste weg naar een mogelijke oplossing,niets mis mee dus. Maar als je een beginner te pas en te onpas voor zowat elk probleem dat opduikt water laat verversen,dan noem ik dat geen advies meer maar wordt het knoeien :!:
Dit is zeker niet persoonlijk maar veeleer algemeen bedoeld! Ik merk duidelijk dat jij heel goed weet waar je over praat en dus heel wat kennis te bieden hebt.Vele posters hebben die niet en er wordt nogal wat verknoeid in deze hobby ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Leuk :lol: :lol:

het is vaak het half doen de halfe methode volgen, ach waterververversen is lastig is doe maar eens wat minder en minder vaak goh de CO2 is op, ja deze week geen tijd.
Gewoon doen, ik heb 2 CO2 flessen zodra er een leeg is gaat de andere er aan en wissel ik de lege.

onze mini werelden zijn afhankelijk van ons en echt je haalt het er zo uit wie elke week netjes zijn/haar onderhoud doet en netjes de methodes volgt.

Maar eerlijk is eerlijk veel mensen knoeien liever :?

De EI methode is in mijn ogen redelijk foolproof, volg het en je hebt een mooi aquarium, maar dan moet je wel echt doen wat er gevraagd wordt.
Ik heb respect voor hoe jij met je aquaria omgaat en de kennis die je hebt, dit is niet zo maar ff voor iedereen :duim:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Vriendelijk bedankt voor het complimentje :duim:
Ben op dit moment bezig met het opzetten van een kweekstelling,ga mijn interesse uitbreiden naar kweken weldra!
Binnen enkele maanden als alles loopt zoals ik wens,zal ik eens een filmpje draaien van alles wat hier staat ;)
Ik beloof nu al dat er wat te zien zal zijn :D

Wat dat knoeien betreft,als we even heel eerlijk zijn dan kunnen we niet anders dan vaststellen dat de aquarium industrie leeft van de onkunde en het geknoei :oops: Mensen zien ergens een aquarium,vinden dat mooi en kopen dat in een bevlieging.....Kennis nihil maar wel veel goede bedoelingen want in het begin wil men echt wel een leuk aquarium ;) Na vele teleurstellingen en een lege geldbeurs beland het aquarium op zolder of in het beste geval op internet voor een paar centen....Zelfs diegenen die dit stadium voorbij geraken kopen blind vele(dure)producten die geheel niet nodig zijn :D 80 a 90 % van de flesjes en potjes in de aqua zaak zijn niet nodig om echt aquarium te houden!! Stel dat iedereen onze kennis heeft en 10 jaar een school vissen probleemloos kan houden,geen onnodige zinloze producten gebruikt en in plaats van planten koopt er zijn vuilbak mee vult vanwege te rijkelijke groei ;) ......dan zou dat dus een regelrechte ramp zijn voor de aquarium industrie :P
Op de een of andere manier heeft ook het knoeien dus,zijn bestaansrecht om alles draaiende te houden....
Maar het leukste is,niet op mijn kosten :P :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wij zijn het helemaal eens :proost: :proost: :proost: :proost: