Beginnersvragen... Eheim classic 2213

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Beginnersvragen... Eheim classic 2213

Bericht door AquaMartin »

Hoi!

Sinds gisteravond is mijn aquarium aan het indraaien.
Ik heb een Juwel vision 180, waarin ik een zwarte grindbodem heb liggen. Verder komen er pas zaterdag de eerste planten in en wellicht wat hout. Heb al wel wat vissenvoer toegevoegd om de bacterien op gang te helpen.

Ik gebruik een Eheim classic 2213, maar heb nog wel wat (controle)vragen over de indeling van mijn filter (hoe meer ik erover lees op internet hoe meer het me begint te duizelen...)

Ik heb het filter als volgt ingedeeld:
- Keramische pijpjes (750g)
- blauwe filterwatten
- Eheim substrat pro (720g)
- witte filterwatten

Afbeelding
Op de foto het filter zoals ik h'm heb ingedeeld. Het is voor het eerst dat ik het filter indeel.
Zijn de verhoudingen goed tussen de verschillende delen? Ik twijfel zelf vooral over de hoeveelheid blauwe filterwatten en de witte filterwatten. Heb ik hiervan niet wat weinig in het filter zitten?

Groetjes :D

(Pff, wat een vragen kunnen er allemaal meespelen bij het opstarten van je eerste aquarium....)

stylz
1000+
1000+

Re: Beginnersvragen... Eheim classic 2213

Bericht door stylz »

de opbouw doe je altijd van grof naar fijn, je filterschuim moet dus boven op.
Zelf ben ik geen fan van pijpjes en zo, in verhouding heeft blauwfilterschuim middel groot veel meer oppervlak.

Het gaat om de verhouding tussen dichtslaan en oppervlak, dus zo fijn mogelijk maar het moet ook weer niet elke week dicht zitten.
Middel filterschuim heb ik in alle mandjes van mn eheim 2080 zitten het slaat niet dicht en ik maar maar eens in de paar maanden het eerste mandje schoon.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

stylz schreef:de opbouw doe je altijd van grof naar fijn, je filterschuim moet dus boven op.
Zelf ben ik geen fan van pijpjes en zo, in verhouding heeft blauwfilterschuim middel groot veel meer oppervlak.

Het gaat om de verhouding tussen dichtslaan en oppervlak, dus zo fijn mogelijk maar het moet ook weer niet elke week dicht zitten.
Middel filterschuim heb ik in alle mandjes van mn eheim 2080 zitten het slaat niet dicht en ik maar maar eens in de paar maanden het eerste mandje schoon.
Bedankt voor de reactie, maar ik snap eigenlijk nog niet echt of ik nu goed bezig ben of niet...
Ik dacht even dat ik de filteraansluiting verkeerd had gedaan, maar dat blijkt gelukkig toch niet zo te zijn :?
Mijn filter zuigt water aan vanaf de onderkant en dat komt dan aan de bovenkant er weer uit.

Op de foto is te zien hoe mijn filterbak er nu uitziet, is dat goed? Of moet ik alles precies andersom plaatsen? Sorry voor de vragen, ik kom er gewoon echt niet uit.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

je bouwt op naar steeds fijner dus eerst pijpjes dan ballen en dan schuim zoals ik het inschat op de foto.

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Oké, dan heb ik het blauwe schuim nog niet goed zitten, dat zit nu tussen de pijpjes en de ballen in

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ja :)

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik heb hier een eheim 2217 die al in geen 8 jaar open gedaan is om te reinigen ;)
Eheim classic pompen zijn onverwoestbaar,super degelijke pompen.
Ik maak alleen gebruik van de 2217,het grotere broertje van de 2213 dus.
Ik zou het helemaal anders doen,want met filter watten en spons in je potfilter gaat het filter veel te snel dichtslippen.Ik kan op de foto ook niet uitmaken wat voor pijpjes het juist zijn,Indien het siporax is of een plagiaat hiervan dan hebben de pijpjes een vele malen groter oppervlak.....Hoe meer pijpjes hoe beter dus!
Bij eheim heb je speciale voorfiltertjes die je op de aanzuigslang kan bevestigen!
Als je dit sponsje dan af en toe eens uitspoelt dan hoef je jou potfilter nooit te openen als je hem met verstand opbouwd natuurlijk! Geen geknoei en een veel hoger rendement van je biologisch filter gedeelte ;)

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Dat klinkt erg goed zeg! Denk je dat dit kan werken in een beginnend aquarium? Wat voor aquarium heb je zelf, qua inhoud etc? En is dit je enige filter?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ga eens naar waterconditie,onder het topic hoe ververs jij vindt je een filmpje van 1 van mijn aquariums ;)
Ik heb dus meerdere aquariums ja :D
Dit werkt bij elk aquarium,elk aquarium bij mij draaid op een 2217(de grootste bak heeft er zo 2+de ingebouwde bioloog).Het is een typische beginnersfout om het filter te reinigen,een filter die goed opgebouwd is moet nooit gereinigd worden! Natuurlijk werkt dat ook in een beginnend aquarium ;)

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Aha, dat filmpje had ik inderdaad al eens gezien! Ik lees dat je zelf nooit water ververst, dat vind ik voor mij als beginnend aquariaan dan wel weer een grote stap ineens, ik denk dat je dan wel echt moet weten wat je doet (en ik ben nog lerende...). Wel bewonder ik het dat je zo'n eigen systeem hebt ontworpen, wat ook nog eens goed werkt!

Ik zal je tips zeker niet afschieten, maar ik weet ook nog niet of ik ze "durf" toe te passen, bang als ik ben om aan processen te beginnen waarvan ik nog te weinig verstand heb... :oops:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ikzelf heb er jaren over gedaan om een werkend systeem te doen functioneren :P
Als je enig niveau wil bereiken,zal je zelf moeten gaan experimenteren welk systeem voor jou werkt!
Dit lukt niet in 1 dag,en niet elk experiment wordt een succes(was ook bij mij zo in een ver verleden :roll: )
Voor een beginnend aquariaan zou ik zeggen,ververs gewoon water :D
Een gesloten systeem handhaven lukt alleen met heel veel ervaring en de nodige kennis :P
Maar mijn tips omtrent jou eheim pomp zou ik toch overwegen het meteen goed te doen!

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Tnx voor het meedenken! :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik ben dus geen voorstander van pijpjes :)
het oppervlak is te fijn, je lokt hooguit denitrificatie uit en dat wil je niet in een planten bak.
Nitrificatie werkt goed met vrijwel elk oppervlak ik gebruik dus schuim middelgrof als hechtings oppervlak en om mulm af te vangen.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

En ik ben dus wel een voorstander van pijpjes ;)
Elk medium is zowat geschikt voor nitrificatie,daar bestaat dus geen discussie over.
Pijpjes gaan weliswaar in de diepste poriën denitrificatie bevorden dat is waar,maar daar zijn ze ook ooit voor ontworpen.De buitenkant van de pijpjes huisvesten ook nitrificerende bacterien,want zo overdreven fijn is siporax nu ook weer niet! Er zijn vele media op de markt die een nog veel groter oppervlak bieden dan de pijpjes,deze zijn dus echt ultra fijn en speciaal bedacht voor denitrificatie.als je een spons lang genoeg laat dichtslibberen zal ook hier denitrificatie ontstaan trouwens.Ik steek altijd bioballen voor mijn pijpjes,zodat er eerst enkel nitrificatie is.
Spons steek ik nooit in een potfilter,slibt veel te snel dicht en een eheim moet 10 jaar draaien zonder hem te openen bij mij ;) Met de juiste opstelling lukt dit dus perfect,al zal zowat elke aquariaan het tegendeel beweren :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik gebruik wel middelfijn filterschuim in mn HMF en in mn eheim beide gaan gewoon jaren mee zonder dicht te slaan.
Ik maak ze wel eens schoon in de eheim in de HMF nooit, denk ik alleen het eerste mandje eens per jaar maar das eigenlijk alleen om van de oneverteerbaare zooi af te komen, niet omdat het schuim dichtslaat.
Praat je over nitrificatie oppervalk dan is een pijpje natuurlijk voor het grootse deel nix er zit binnen in immers nix :)

Wat je ziet is dat wij normaal veel te veel opppervlak aanbieden als bacterie huisvesting, het grootste deel van het filter oppervalk is gewoon leeg met hier en daar een hongerende bacterie, bied je minder oppervlak aan dan merkt je ook dat je bacterie slijmlagen gaat opbouwen omdat ze gaan concentreren.
in feite werken bioballen, pijpjes en ook spons meer als zeef.