Vraagje: genoeg verlichting?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Vraagje: genoeg verlichting?

Bericht door AquaMartin »

Hoi,

bij het installeren van mijn aquarium loop ik tegen verschillende vragen aan. Het gaat om een juwel vision 180, ik heb zwart grind op de bodem gelegd. Er zijn geen reflectoren in de kap aangebracht.

Toen ik het aquarium overnam zaten er 2 TL lampen in:
1x Trocal-de luxe special-plant (25 Watt, 3000 Kelvin, 2200 lumen)
1x Trocal-de luxe amazon-day (25Watt, 6000 Kelvin, 21 Lumen)

De lampen zijn nog nieuw.
In het meest ideale scenario zal ik de lampen dan ook niet vervangen, maar als ze echt te weinig licht geven voor mijn aquarium dan wil ik toch nadenken over andere belichting.

Gezien het feit dat dit mijn allereerste aquarium is, zal ik er niet hele spannende projecten mee gaan doen: ik wil een gemiddeld aantal planten, mogelijk in combinatie met wat hout plaatsen. Is de verlichting genoeg om mijn planten te laten floreren in de bak?

(Excuses, dit is al mijn derde topic met wat beginnersvragen..... Alle begin is moeilijk, als je echt alle details graag wilt weten haha... Ik lees wel zoveel mogelijk topics op dit forum en internet, maar toch blijven er dan nog hele specifieke vragen over waar ik zelf niet goed uit kom)

stylz
1000+
1000+

Re: Vraagje: genoeg verlichting?

Bericht door stylz »

te weinig licht bestaat bijna niet, de meeste bakken hebben problemen door te veel licht.

als je planten echt langzaam weg kwijnen heb je echt te weinig licht, met meer licht heb je eerder algen problemen omdat je meer voedingsstoffen gebruikt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Bedankt voor de reactie. Dan ga ik eerst maar eens gewoon met deze lampen kijken wat er in de bak gaat gebeuren. Eigenlijk verwacht ik dat het wel goed komt, maar ik wil gewoon een goede start maken, vandaar m'n vragen :)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

AquaMartin schreef: (Excuses, dit is al mijn derde topic met wat beginnersvragen..... Alle begin is moeilijk, als je echt alle details graag wilt weten haha... Ik lees wel zoveel mogelijk topics op dit forum en internet, maar toch blijven er dan nog hele specifieke vragen over waar ik zelf niet goed uit kom)
Daar hoef je je niet voor te excuseren, hoor! Wij hebben liever dat je te veel vragen stelt dan te weinig ;)