mijn aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
scarlett
0-200
0-200

mijn aquarium

Bericht door scarlett »

Hoi,

Wil me even voorstellen, ik ben Scarlett en heb twee weken geleden een Jewel Rio 240 liter aquarium gekocht.
Ben begonnen met een voedingsbodem, daar over heen grof grint. Tegen de achterwand grote planten gezet en aan de zijkanten wat kleinere. Een mooi stukje kienhout er in gezet en wat stenen die ik uit het bos heb meegenomen. Die heb ik een week laten staan in water en toen pas geplaatst. Aan de voorkant wat naaldgras. Ik ben nu twee weken verder, de filter functioneert goed, het water is helder maar ik blijf last van zweefvuil houden. De planten zijn steeds weer bedekt met een vieze bruine aanslag. Ik denk dat de voedingsbodem de oorzaak is, maar weet dat niet zeker. Durf er (nog) geen vissen in te doen, heel jammer. Vroeger heb ik ook aquaria gehad maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Er zijn wat slakjes meegekomen met de planten die doen het goed dus ik denk dat die bruine aanslag niet schadelijk is, maar het ziet er wel vervuild uit. Begrijp hier niets van, heb vandaag voor de zoveelste keer de planten afgesponst, het grint geharkt en zoveel mogelijk aanslag weg gehaald. De planten doen het overigens wel heel goed!

Wie weet wat hier aan de hand is en wat ik moet doen om dit te verhelpen?

Vr.gr. Scarlett

stylz
1000+
1000+

Re: mijn aquarium

Bericht door stylz »

Jammer dat je niet eerst bent begonnen met dit forem, welkom overigens :lol: , hier zou je denk ik alleen maar gehoord hebben van gooi er geen voedingsbodem onder het is vragen om ellende.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
scarlett
0-200
0-200

Bericht door scarlett »

Ha stylz,

Bedankt voor je welkomsgroet en inderdaad, was ik maar eerder begonnen met dit forum! Heb spijt als haren op mijn hoofd van die voedingsbodem en slecht geslapen omdat ik verschillende keren had gelezen dat ik het water moet verversen, de bodem er uit en helemaal opnieuw moet gaan inrichten. Nou 240 liter water verversen, niet echt aanlokkelijk! Heb vandaag het water laten testen en dat is geschikt voor de vissen. Het water ziet er helder uit en de planten groeien als kool. Geen wonder want.... er zitten twee neonbuizen in met daglicht. De verkoper geloofde me eerst niet maar toen hij de aquaria op zijn afdeling controleerde zag hij dat het klopte. Andere buizen besteld om die daglicht ellende te vervangen. Ik begrijp Jewel echt niet hoor, die moeten dat toch weten. Dus hoe ik aan de bruine alg kom is nu wel duidelijk, plus de voedingsbodem. Ben begonnen met een schooltje van 20 neon-tetra's' even afwachten hoe dat gaat en langzaam aan opbouwen. Wacht voorlopig nog maar met water verversen. Voor de vissen kan het geen kwaad, het ziet er alleen niet uit natuurlijk.

Groetjes
Scarlett

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

water verversen is zo iets van als je er vooraf goed rekening mee houd dat het veel makkelijker kan, bv met slangen van je pomp naar de afvoer of direct op je riool, een aansluiting aan een mengkraan kan je ook maken met gardena hulpstukken voor een drup vrije wissel zeg maar :)
Ik ververs elke week 1000 liter zonder geklieder.
Daglicht is niet perse verkeerd hoor, er zijn veel discussie overlicht, maar het is meer een rendement discussie eigenlijk, planten willen graag rood en blauw licht dat bevat vaan PAR straling of fotosynthese straling.
Op dat spectrum werkt fotosynthese het best, geel groen licht hebben planten niet zo veel aan.
Voor ons ziet PAR licht er ook niet uit is ongeveer grolux licht efficient maar het ziet er niet uit.
Welke bruine alg heb je want die komt vermoedelijk niet van je licht dit zullen wel kiezelwieren zijn die komen van het verse water in een nieuwe bak.
Ik denk dat die daglichts helemaal niet verkeerd zijn.
Als ik je een advies mag geven, start opnieuw haal de bodem er nu al uit, want het wordt er niet makkelijker op hem te vervangen.
Vaak duurt het maanden van ellende voor dat dan alle vissen en planten in emmers gaan, nu is de temp nog goed, heb je geen levende have dus .....
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
scarlett
0-200
0-200

Bericht door scarlett »

Bedankt voor je reactie en natuurlijk, heel logisch een slang aansluiten op mijn pomp en het water kan zo de tuin in bijv. Het zouden best eens kiezelwieren kunnen zijn. Voorlopig maak ik iedere dag de planten schoon en de kiezelgrond. Een schooltje van 20 neon-tetra's zijn de eerste bewoners en dat zie ik een weekje aan voordat er nieuwe vissen bijkomen. Wow een school van 170 kardinalen! Dat moet een prachtig gezicht zijn, heb een bezoekje gebracht aan je website en was onder de indruk. Geweldig!

Dat daglicht zal dan niet verkeerd zijn maar ik vind het zelf niet mooi. Jammer dat het licht niet regelbaar is.
Zie het nog even aan voordat ik er toe overga de bodem er uit te halen. Te meer omdat er nu toch al levende have in zit.

Gr. Scarlett

Onderwerp auteur
scarlett
0-200
0-200

Bericht door scarlett »

Hallo, vind het leuk om even goed nieuws te melden. Denk dat ik toch geen last heb van algen, maar dat het van de voedingsbodem komt. Het is namelijk een korrelachtige bruine stof die voornamelijk op de planten zit. Gisteren weer alles schoongemaakt en vanmorgen was de bak nog schoon. Mijn water heb ik laten testen en dat is goed, wel vrij hard. Om het wat zuriger te maken werd mij geadviseerd wat turf toe te voegen in de filter. Het schooltje van 20 neon-tetra's die nu twee dagen rondzwemmen doen het goed. Dus mijn voorlopige 'voorzichtige 'conclusie is dat ik nog niet hoef te herinrichten maar even afwacht hoe het verder gaat!

Ga het aantal vissen stapje voor stapje uitbreiden, dus ik denk dat het wel goed komt. De bak is nu 2 1/2 week oud.
Gr. Scarlett

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hallo Scarlett welkom hier.

Fijn dat het beter gaat met je bak na een toch wat problematishe start :lol:
Misschien is het leuk een topic te starten met daarin wat foto's.

Wist je trouwens dat je een voedingsbodem ieder half jaar moet vervangen omdat deze uiteindelijk uitgeput raakt..? Dus misschien zoals Stylz al zei, is het beter die bodem er nu al uit te gooien voordat je bak mooi draait en je alles weer moet leeghalen en omgooien. Geloof mij, dat kan je aquarium een behoorlijke klap geven..met alggroei tot gevolg terwijl het voorheen altijd prima draaide..(Ervaring mee helaas.......)
Ik wil je nu niet op de kast jagen oid...En ik snap dat je geen zin hebt om je zojuist mooi ingerichte bak weer op de kop te zetten..Maar laten we zeggen dat we willen voorkomen dat je onze slechte ervaringen moet meemaken.....
En uiteindelijk moet hij er toch uit.. :?

Succes!