Wortels zijn voor veel planten niet meer dan ankers, de groei van wortels kost wel energie uiteraard.
Dus nee het is niet beter voor je planten om met weinig licht te beginnen, maar je platen krijgen dan meer gelegeheid aan te slaan zonder dat de algen het gelijk over nemen, in verhouding profiteren algen meer van veranderende omstandigheden dan planten.
Vandaar het advies rustig te beginnen, dat is niet voor je planten maar tegen je algen.
Gerust de volle bak licht er op
Dit is geen goed plan, te veel is een enorm probleem, ook later niet als je je TL's een op een vervangen hebt door LED's het grootste probleem met aquaria is te veel licht !
De meeste aquaria zitten met T5 al redelijk max uitgelicht van uit de fabriek, ga je dan op LED over dan krijg je voedingsstof problemen.
Meer licht vraagt meer CO2 meer nitraat,meer fosfaat,meer ijzer,meer stroming,meer kalium,meer magnesium afijn je snap het verdere plaatje.
Het licht is je gas pedaal, hoe meer licht hoe hoger je verbruik, je loopt dan ook eerder tegen te korten aan en elk tekort zorgt voor problemen lees algen
Dus wees heel voorzichtig met te veel licht.
Als je voor LED's ga kies er dan met goede drivers, zons op en ondergang instelbaar en met een fllinke duur, dus niet in 3 min donker, kies voor LEDs met drivers die je ook je sterkte gemakkelijk laten regelen evt meerdere sterktes per dag, mij LEDs draaien maar op 30% van hun vermogen maximaal meer heb ik niet nodig, zet ik ze op 100% dan heb ik algen.
een goede klok is heel belangrijk en ook het bedienings gemak.