Wanneer luchtpomp aan?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jan1948
0-200
0-200

Wanneer luchtpomp aan?

Bericht door jan1948 »

goede avond ik ben jan 66 jaar heb al een hele tijd een aquarium een vision 180 ik heb er nu een schooltje torpedobarbeel in gezet maar de winkel zei dat ik er verstandig aan deed om er een luchtpomp er bij te zetten voor deze vissen mijn vraag moet hij continu blijven draaien of kan dat ook alleen s nachts

Vegamobiel
0-200
0-200

Re: Wanneer luchtpomp aan?

Bericht door Vegamobiel »

Wanneer luchtpomp aan => Nooit, je hebt geen luchtpompjes nodig, behalve als je filtert met een airlift.
De bellen zijn niet lang genoeg in contact met het water om gasuitwisseling te krijgen.
Het enigste wat het doet is de oppervlakte in beweging brengen, maar dat krijg je ook door de sproeibuis van je filter op het oppervlakte te zetten.
Maar ja ze verkopen zo graag, die winkeliers

Vegamobiel. : chat:

ThaJaX
0-200
0-200

Bericht door ThaJaX »

Naar mijn idee is een luchtpomp puur decoratief en is er geen toegevoegde (zo niet negatieve) waarde aan een aquarium. Dit vanwege dat de zuurstof de benodigde CO2 uit je water verdrijft.

Maar misschien dat er anderen zijn die dit anders zien?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Dit is idd niet nodig bij de gemiddelde bak :)
Het mag uiteraard altijd wel maar het ligt aan je doel..... wil je een mooie volle plantenbak dan vergeet die luchtpomp maar om de simpele reden die Thajax al aangeeft.

Dat een luchtpomp geen toegevoegde waarde heeft in het algemeen is niet waar....
Ik houd roggen en dan is het een must zelfs om zuurstofverzadiging in je bak te hebben :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jep voor beplante aquaria is een luchtpomp en elke gasuitwisseling sterk af te raden, je planten geven veel meer zuurstof al en de lucht of een spraybar op het oppervlak werken je planten alleen maar tegen gevolg algen.

Voor een onbeplante bak zoals erwin heeft, heeft een luchtpomp weer wel zin.

Ik hoop dat je de pomp nog terug kan geven en zou nooit meer een advies van die winkel aan nemen, want ze snappen het daar niet echt.
Hoewel verkopen snappen ze wel.
De verkoper mag hier altijd de discussie met ons aan gaan hoor :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0