Eheim 2215 blijft ratelen na schoonmaken

Plaats reactie

Onderwerp auteur
aquasuus
0-200
0-200

Eheim 2215 blijft ratelen na schoonmaken

Bericht door aquasuus »

1 keer per jaar maak ik mijn hele aquarium incl. filterpomp schoon. Als ik het filter (eheim 2215) dan weer aansluit dan maakt hij even herrie, maar zodra het lucht eruit is, is het geluid weer heel zacht.

Maar nu blijft hij ratelen en geluid maken. Ik kan me haast niet voorstellen dat het door luchtbelletjes komt. Het is nu al 2 dagen zo. Ik heb gekeken of hij niet stuk was, maar ik kan niets vinden. Ik heb foto's gemaakt en misschien dat jullie iets zien wat niet goed zit of niet klopt. Ik heb ook al een beetje vaseline rond het motortje gesmeerd, maar het geluid wordt niet minder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou graag willen weten wat ik hier mee kan doen. Of dat het aan iets anders kan liggen?

stylz
1000+
1000+

Re: Eheim 2215 blijft ratelen na schoonmaken

Bericht door stylz »

Welkom hier :)
zo op het oog is alles heel, alleen ben ik niet helemaal zeker van het asje, dus dat zou ik even helemaal schoon maken.

Wat ik regelmatig doe is de pomp op zn kop leggen even een tijdje in de schoonmaak azijn en dan is hij weer spil en span, speelt minder in een gezelschaps bak maar een bak met meer alkalisch water kan je kalk afzetting in krijgen.

Vaak is het toch een bel die gevangen blijft zitten, oplossing breng de pers slang onder het filter, dus in hoogte gezien, aquarium, filter, einde pers lang, evt kan je het filter even op een stoel zetten.

Dan ff flink laten lopen in een emmer en het nog eens proberen.
Ik zou er nooit vaseline aan smeren, die vaseline komt dan altijd in je water terecht en deze asjes hoef je nooit te smeren.

suc6 :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
aquasuus
0-200
0-200

Bericht door aquasuus »

Bedankt :)

Hoe bedoel je op zn kop leggen? In een emmer neem ik aan? Zonder het filtermateriaal? Kan de pomp helemaal ondergedompeld worden dan?

In ieder geval bedankt voor de reactie. Als ik antwoord krijg, ga ik het proberen :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hé aquasuus,

Ik heb dit een keer gehad met mijn eheim 2224..Dit is een ander model maar misschien is het vergelijkbaar.
Mijn probleem was toen dat het afdekkapje niet meer goed aansloot (de pootjes om hem vast te zetten waren afgebroken) waardoor hij het molentje niet meer goed vasthield. Ik heb toen een nieuwe besteld en nu doet hij het weer perfect. (Ik hem hem ook al zo'n 7 jaar)

Zit er niets in het gat waar het molentje in gaat? Een steentje of viezigheid oid? Misschien even kijken met een wattenstaafje.
Het zou ook kunnen zijn dat het witte staafje waar de molen opgeschoven wordt niet goed zit. Deze moet in een uitsparing onderin gedrukt worden (althans, dat is zo bij mijn filter..)
Ik hoop dat je het gauw op kunt lossen..Zo'n ratelende rotor is inderdaad erg storend...Anders zou je ermee naar een aquarium speciaalzaak kunnen gaan zodat zij ernaar kunnen kijken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Wat ik bedoel met in de schoonmaak azijn leggen is op foto 2 de pomp zo horizontaal leggen, het gat vol gieten met azijn en even in laten weken.

daarna gewoon leeg gooien klaar.
dus niet in een emmer leggen de bovenkant kan niet tegen water, wel op bv een aanrecht leggen
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

GoeieMiddag
0-200
0-200

Bericht door GoeieMiddag »

Dit topic is al bijna een jaar oud zie ik, maar ik ben wel benieuwd hoe het is afgelopen, wat er heeft geholpen.
Ik heb namelijk een Eheim 2222 die sinds het schoonmaken ook blijft ratelen, en ondanks dat hij vol open staat komt er maar weinig water uit.

Onderwerp auteur
aquasuus
0-200
0-200

Bericht door aquasuus »

@GoeieMiddag, Ik heb er eigenlijk geen oplossing voor weten te vinden. Wel zat er veel lucht in, dus ik bleef vaak schudden met de pomp (voorzichtig!) zodat luchtbelletjes ontsnappen. Na enkele weken was het geluid zachter geworden (ik denk omdat het dichtslipt) en nu is het een zachte brom die je bijna niet hoort. Maar de stroming is niet optimaal en als ik weer een nieuwe pomp zou kopen, zou ik voor een hogere capaciteit kiezen en misschien een ander merk, want dit vind ik niks.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb zelf een 2222 gehad tot voor kort. Als het radje blijft ratelen betekend dat meestal dat hij niet goed op de plek wordt gehouden. Bij mij kwam dat omdat het kapje wat eroverheen zit een afgebroken pootje had waardoor hij het radje niet meer goed aandrukte. Misschien is het bij jullie ook zoiets? Heb het kapje vervangen en toen deed hij het weer perfect.
Misschien zit het radje niet goed in het gat...?

GoeieMiddag
0-200
0-200

Bericht door GoeieMiddag »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zag al ergens dat jij ook een 2222 had, Linda.
Mijn man heeft hem onder handen genomen en is wat lomp geweest (zucht) dus er is iets kapot waardoor 1 van de 4 klemmen aan de buitenkant niet goed meer werkt. Misschien dat het daar aan ligt?
Ik schud hem af en toe nog in de hoop dat het "alleen maar" luchtbellen zijn die het veroorzaken. Als ik dat heb gedaan of hem even goed schuin heb gehouden geeft hij voor even meer water uit de uitstroompijp maar al heel snel gaat hij weer over op weinig productiviteit. Dit is mijn eerste externe filter, via marktplaats. Was al aan het sparen voor een nieuwe, maar afgelopen donderdag heb ik de wielophanging van het linker voorwiel van de auto aan gort gereden dus zal een nieuwe Eheim nog even moeten wachten... :(

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Mijn man heeft hem onder handen genomen en is wat lomp geweest (zucht) dus er is iets kapot waardoor 1 van de 4 klemmen aan de buitenkant niet goed meer werkt.
Is het deze?
Afbeelding
Dan is dat zeker weten het probleem :mrgreen:
Die kapjes kun je los bestellen online hoor. Zijn ook niet zo duur. Ik heb gelijk wat andere reserveonderdelen besteld toen zoals de zwarte dopjes. Die worden op een gegeven moment wit en hard en sluiten dan niet meer lekker af.
Is goedkoper dan een nieuw filter :)
En anders heb ik nog een 2222 staan die het zeker weten goed doet :P
Heb hem alleen vervangen voor een zwaardere.
Succes!

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hallo Goedemiddag,

vervelend dat je pomp zo blijft ratelen en weinig pompt.

Waarschijnlijk zuigt je pomp valse lucht aan doordat een klem buitenop niet meer goed is. Zie je op je filterpomp ook sporen van lekkage?
Als je met je hand goed op het deksel duwt waar de klem stuk is, merk je dan verschil? Zo ja, kun je misschien met een spanbandje erom nog wat plezier hebben van je pomp.

succes

Fenna