Ik heb sinds 2 weken voor het eerst in mijn leven een aquarium een juwel bak.
Nu heb ik de bak ingericht met wat steentje, grote stenen en hout uit de winkel ooooo en uiteraard wat plantjes uit de dierenwinkel. Momenteel zitten er 3 goudvissen in Omdat we nog niet weten wat we in de bak willen maaaarrrrr nu het probleem. De eerste week water glashelder maar nu sinds 2 dagen gelig en groenig. Geen troebel en de filter doet t nog steeds. Wat zou dit kunnen zijn? Sorry wss is de vraag al zooooo vaak voorbij gekomen maar ik ben echt een beginner maar vind het steeds leuker te vinden.
Hmzzz groen gelig water.Hoe groot is je bak? Wat voor hout heb je? Ik denk dat daar het verkleuren van het water vanaf komt.
Heb je het vante voren ook goed afgespoeld??
Dat hout zal nog wel enkele weken kleur af blijven geven. Waterwissel van 50% helpt wel voorlopig. Je kan ook over actieve kool gaan filteren.
Ooooo ja stom misschien had ik het hout moet spoelen van te voren. Ik heb de plantjes en stenen wel gespoeld maar hout niet. Mijn bak is overigens 80 liter, ik weet niet wat voor soort hout. Maar miss als ik het hout er alsnog even uithaal en spoel en idd even het water voor 50% ververs dat dat wellicht zal helpen. Ja voel me echt dom hihihi maar ja ik moet ergens beginnen.
Bedankt zeker even uitproberen, kijken of dat t probleem is.
Hoi Muisje,
Verversen is altijd goed, wat je beschrijft klinkt als waterbloei en das hardnekkig, omstandigheden goed maken en evt een UV filter.
80 liter met 3 goudvissen is wat weinig helaas.
Hout geeft normaal bruinig af aan het water niet groen.
zo ziet de groene waterbloei er uit, je hebt ook witte.
plaatje is geleend
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Hoi muisje. Heb je voor ons nog wat meer informatie?
Bijvoorbeeld:
Waar staat je bak? schijnt er direct zonlicht in?
Hoe vaak doe je een waterwissel en hoeveel is dit dan?
Hoe vaak/hoeveel krijgen je vissen te eten?
Hoeveel planten staan er in en willen ze een beetje groeien?
Het is beter om een bak een week of 3-4 te laten indraaien zonder vissen erin.
Zoals Stylz al zei is de bak eigenlijk te klein voor goudvissen..Dit klinkt misschien raar omdat je vaak goudvissen in een kommetje ziet zitten, maar een goudvis kan makkelijk 30 cm worden.