Zwarte randjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+

Zwarte randjes

Bericht door Kreek »

Mijn Dubai 100 draait nu 7 maanden en ik ben nog zoekende naar een evenwicht. Mijn plantjes beginnen rond enkele bladeren zwarte randjes te krijgen. Nou lees ik dat dit komt door teveel voeding in het water. Maar andere planten tonen tekorten, dus ik geef nitraat en profito. Het fosfaatgehalte is wel even hoog geweest, maar nu de planten weer goed groeien is dat gedaald. Persoonlijk denk ik dat de beperkende factor co2 is. Kan ik gelijk hebben? Ik gebruik bio co2. Zou graag een gasfles hebben, maar dat zit echt niet in mijn budget nu. Ben ik op de goede weg door te trachten een balans te vinden met de beschikbare Co2 en zoveel voeding toevoegen dat de planten wel groeien, maar niet teveel dat het water overbelast raakt?

Waterwaarden
No3 20
PO4 2
No2 0
Fe Schommelt nogal, is zeer snel op, dus ik geef meer profito dan aangeraden op flesje.
PH 7,2
KH 6-7

Licht Dennerle Amazone day en Special plant 9 uur per dag.
Afbeelding

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Zwarte randjes

Bericht door timothymeertens »

ik zou de ph naar 6.7 /6.8 brengen en plantje snoeien en dan opvolgen wat hij doet.voor de rest nog niks veranderen.je geeft nu vollebak voeding.nitraat; profito ; fosfaat; licht waarschijnlijk ook wel voldoende dus ja je zegt het zelf al dat de co2 te laag is.

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Dankjewel!

PH omlaag brengen is nogal moeilijk. Ik heb turf gehad in het filter, maar de PH bleef stabiel. Ik zal ns kijken of ik iets aan de co2 kan doen.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

ik zou eens beginnen met mijn kh naar 3-4 te brengen. dan krijg je meer vrije co2 in je water (en net dat hebben je planten nodig) en zal je ph wat dalen. het is een beetje 'lang' om dit hier uit te leggen. je moet volgende link maar eens lezen, dan zul je het wel beter begrijpen http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... -kh-en-co2

grtz

domi®

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dit soort ellende ontstaat uit te korten ik zou me niet zo druk maken over een evt overschot.
in dit geval een CO2 tekort, nu kan je dat op 2 manieren oplossen of meer CO2 of minder (intensiteit) aan licht de 9 uur klopt wel.
Veel aquaria zijn standaard uitgevoerd met nog al een wattage aan T5 omdat de T5's in de afgelopen jaren steeds beter zijn geworden, kom je nu soms in situaties waarbij je gewoon te veel licht (even los van licht theorien voor ik op mn nek wordt gesprongen) maar gewoon te veel dus :P
Dus ja kan kijken of je de CO2 kan opvoeren lukt dat niet plak dan b.v. een halve TL af en wacht even af, het zwart verdwijnt helaas niet vanzelf als alles weer goed staat, dus dat zal je zelf weg moeten halen.
easycarbo is je vriend in deze situatie, je kan dat ook direct op het zwart spuiten als je het totaal voor je bak van die dag maar niet overstijgt.

een dubbele dosering profito is normaal :lol:

Goed verhaal trouwens wat Domi linkt :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

thx

ivm met hoeveelheid licht moet ik stylz idd gelijk geven : het gaat vaak met veel minder licht dan je denkt ! de juiste verhouding licht-voeding-co2 is véél belangrijker dan héél veel licht. teveel licht brengt zowiezo problemen met zich mee. het wordt moeilijker om alles in de hand te houden.

grtz

domi®

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Ik snap het, maar 9 uur licht is toch niet 'heel veel' licht. De meeste zitten veel hoger. Ik heb het juist wat gematigd en de reflectoren zijn er ook af. Nog minder licht is wel erg kort. Dat gaan de roodjes niet trekken denk ik. Carbo heb ik in huis, maar daar kan vallisneria niet tegen en die staat net zo mooi. Maar aan de co2 kan ik nog wel wat doen. Grotere flessen nemen bijvoorbeeld. Ik denk dat ik nu een te kleine fles en omkeerbakje heb. :lol: Goed verhaal in de link trouwens. Bedankt allemaal!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De grote van de fles maakt niet zo uit, je moet een manier bedenken om meer in je water te krijgen dus meer oplossen, meer stroming helpt ook.

Ik bedoel niet je dag lengte dus je 9 uur maar de intensiteit van het licht dus gewoon de hoeveelheid, felheid van de lamp.
Die 9 uur is prima die zou zelfs iets langer mogen, maar je moet de hoeveelheid licht terug dringen of de CO2 omhoog, dus een deel van je buis afdekken kan helpen of niet beide buizen aan heel de dag.
Je planten kunnen met veel minder licht toe dan je denkt, de meeste aquaria zijn overbelicht tegenwoordig.
Je kan b.v. pvc pijp over de lamp schuiven om delen te verduisteren, is een kwestie van zelf mee spelen.
Vallesneria kan vaak goed tegen de halve dosering easy carbo en kan ook aan carbo wennen, dus als je begint met 1/4 dosering en dan voorzichtig naar 1/2 dosering gaat na een week of 2 moet het goed gaan.
Mijn vallesneria stond op het laatst ook gewoon op de volle dosis en groeide prima.
In een keer de volle dosis gaat idd niet.
In dat verhaal staat ook hoe je het bakje uit moet rekenen dus check dat ff want dan hoef je evt niet met licht in de weer, tenzij je natuurlijk zelf minder licht wil :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Ha ja, het bakje is dus te klein. Daar eerst maar mee aan de slag. Dank, voor je heldere uitleg, Stylz.