Nieuw aquarium
Nieuw aquarium
Beste allemaal,
Ik heb een nieuw aquarium, maar heb ook nog een staan.
ik heb in mijn nieuw aquarium vers water gedaan uit de kraan, als ik hier nu de helft uithaal en de rest van mijn ander aquarium erin gooi kan dat? i.v.m. ziektes enz.
Bedankt !
Ik heb een nieuw aquarium, maar heb ook nog een staan.
ik heb in mijn nieuw aquarium vers water gedaan uit de kraan, als ik hier nu de helft uithaal en de rest van mijn ander aquarium erin gooi kan dat? i.v.m. ziektes enz.
Bedankt !
-
timothymeertens
- 800-1000

Re: Nieuw aquarium
ja dat kan.behalve als je nu al ziekten hebt.de helft van de huidige filter in de nieuwe steken is beter.de huidige gewoon terug aanvullen.na 1 week kan vis erin(rustig opbouwen)
heb mn aqaurium 4 dagen staan vissen erin gedaan en leven gewoon onzin 3 weken ! 
-
timothymeertens
- 800-1000

jij beweert dus dat ik onzin vertel?dus als ik het goed begrijp heb jij in een nieuwe aquarium gewoon vissen ingedaan zonder de aquarium in te draaien?hoop voor de vissen dat de nitriet weg blijft.graag een bevestiging als dit juist is....
nee dat is niet juist ik heb de bak met half gevuld en de andere helft was al aqaurium water
! Ik wou bevestiging als dit kon ! en ik beweer niet dat het onzin is !
-
timothymeertens
- 800-1000

waarom zeg je dan 3 weken onzin?dat je de helft "oud" water hebt genomen is al goed.heb je ook de inhoud van de"oude" filter gedeeld?je bent dus een ervaren persoon en weet wat opstarten van een nieuwe aquarium inhoud?
ik heb de oude filter niet gebruikt vanwege veel smeer, ik zet er vanmiddag wel even een fototje op ! Ervaren kan ik nog niet zeggen, maar ben opweg een ervaren te worden. haha trots op mijn nieuw bakje en je hebt gelijk ik had miss wat langer moeten wachten
maar ik kwam thuis en de vissen zater erin :S jahoor daar is je vader haha ;p maarja ik laat het nog even weten hoe het afloopt.
maar ik kwam thuis en de vissen zater erin :S jahoor daar is je vader haha ;p maarja ik laat het nog even weten hoe het afloopt.
Het probleem is vaak dat er te weinig nuttige bacteriën zijn om alle uitwerpselen van je vissen op tijd om te zetten in onder andere nitraat, dit eten je planten dan weer op. Als er te weinig bacteriën zijn word nitriet dus niet voldoende omgezet in nitraat. De helft van je water is zeker niet voldoende, bacteriën zitten vooral in je filter en je bodembedekking. Het toevoegen van al ingedraaid aquariumwater helpt iets sneller starten maar de kans op een nitrietpiek blijft.
Nitriet is giftig voor je vissen en dit kan heel snel gaan, even een halve dag van huis kan al te laat zijn. het bepalen of je vissen het wel of niet overleven kun je nu dus nog niet doen maar over 3 weken pas.
Nitriet is giftig voor je vissen en dit kan heel snel gaan, even een halve dag van huis kan al te laat zijn. het bepalen of je vissen het wel of niet overleven kun je nu dus nog niet doen maar over 3 weken pas.
oke bedankt ! wat een nuttig forum dit ! TOP! ik leer hier veel, maar ik hoop dat ze blijven leven !
Je zult je waarden moeten gaan meten en blijven meten, zodra het nitriet gehalte te hoog word direct gaan verversen.
oke hoe kan ik dat het beste meten?
Met een nitriet test setje. Je hebt strips die meer waterwaarden testen in één keer maar die zijn minder betrouwbaar. Ik zou in jouw geval een druppeltest halen voor nitriet, zoals deze bijvoorbeeld: Sera nitriet test
-
timothymeertens
- 800-1000

wat bedoel je hiermee?onzin 3 weken.RRoyyNL schreef:heb mn aqaurium 4 dagen staan vissen erin gedaan en leven gewoon onzin 3 weken !
dat "veel smeer" in die "oude" filter had jouw een hoop ellende kunnen besparen.
Ja precies maar vertel er dan ook gelijk bij waarom.timothymeertens schreef:wat bedoel je hiermee?onzin 3 weken.RRoyyNL schreef:heb mn aqaurium 4 dagen staan vissen erin gedaan en leven gewoon onzin 3 weken !
dat "veel smeer" in die "oude" filter had jouw een hoop ellende kunnen besparen.
In die smurrie die onderin de filter gaat liggen zitten juist de meeste nuttige bacteriën. Die smurrie overgieten in een nieuwe filter kan je al heel snel op weg helpen.
Jammer dat je vader je zo goed helpt
Je vissen er zo in gooien is net zo iets als ze in een zakje stoppen bij de winkel, natuurlijk gaat dat ze vallen echt niet gelijk dood.
Maar de waterkwaliteit gaat snel achteruit en zonder bacterien heb je niets om dat te stoppen, ik zou kijken of je nog wat oud filter materiaal over kan zetten om de afbraak sneller op gang te trekken, dat smeer zeg maar, want dit kan je vissen kosten, de vissen zullen zeker onder de water kwaliteit lijden.
dagelijks 50% verversen help nu ook.
Altijd jammer dat beginners ten kosten van dierenleed het toch weer zelf uit gaan vinden, wat mij stoort is je weet het wel van het indraaien maar bent er pas van overtuigd als je lijken ziet blijkbaar anders kan ik deze reactie niet verklaren
Je vissen er zo in gooien is net zo iets als ze in een zakje stoppen bij de winkel, natuurlijk gaat dat ze vallen echt niet gelijk dood.
Maar de waterkwaliteit gaat snel achteruit en zonder bacterien heb je niets om dat te stoppen, ik zou kijken of je nog wat oud filter materiaal over kan zetten om de afbraak sneller op gang te trekken, dat smeer zeg maar, want dit kan je vissen kosten, de vissen zullen zeker onder de water kwaliteit lijden.
dagelijks 50% verversen help nu ook.
Altijd jammer dat beginners ten kosten van dierenleed het toch weer zelf uit gaan vinden, wat mij stoort is je weet het wel van het indraaien maar bent er pas van overtuigd als je lijken ziet blijkbaar anders kan ik deze reactie niet verklaren
RRoyyNL schreef:heb mn aqaurium 4 dagen staan vissen erin gedaan en leven gewoon onzin 3 weken !
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0