HELP: gemuteerd vrouwtje?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

HELP: gemuteerd vrouwtje?

Bericht door Gast »

Een half jaar geleden kocht ik drie kempvissen: twee vrouwtjes en een mannetje. Dat ging prima, tot na verloop van tijd het mannetje doodging; volgens de winkel was al zijn enegie opgegaan aan het jagen op de vrouwtjes. Later ging een vrouwtje dood aan buikwaterzucht. Omdat haar vriendinnetje (ze zommen altijd samen) er niet meer was, vertoonde het overgebleven vrouwtje (een blauwpaarse nog maar weinig animo.
Aldus weer een vrouwtje gekocht. Deze kon de weggevallen vriendin niet vervangen; de blauwpaarse moest niets van de nieuwe hebben en vertoonde dominant gedrag. Haar vinnen waren ook veel langer en mooier dat het nieuwe vrouwtje geworden. Volgende stap was een nieuw mannetje erbij. Nu wordt het bizar.
Na een paar dagen constateerden we dat de vinnen van het blauwpaarse vrouwtje wel erg gerafeld waren. Ook het mannetje ziet er nu minder weelderig uit.
We zien ze niet vechten, maar ze bemoeien zich verder ook niet met elkaar. Drie solitaire betta's dus. Ik kan alleen maar verzinnen dat het vrouwtje langzaamaan tot mannetje gemuteerd is en nu in een machtstrijd met het mannetje verwikkeld is. De viswinkel heeft zoiets nog nooit gehoord. Weet iemand hier iets van?

Aeneus
0-200
0-200

Re: HELP: gemuteerd vrouwtje?

Bericht door Aeneus »

het lijkt mij ook sterk dat het een mannetje is geworden, ik denk gewoon dat de laatst overgebleven een territorium heeft gebouwd. weet alleen niet op elle vragen iets te verzinnen :wink: :?
klinkt idd heel vreemd
Eindelijk een aquarium.....

Onderwerp auteur
Gast

Re: HELP: gemuteerd vrouwtje?

Bericht door Gast »

Het gebeurt vrij vaak dat er jonge mannen als dames worden verkocht die in het bijzijn van een volwassen dominante man niet uitgroeien en dus geen lange vinnen krijgen.

Op die manier heb ik ook eens een heleboel Plakad mannen gekocht zonder er erg in te hebben. Ze letten in de winkel alleen op de lengte van de vinnen en denken zo het geslacht te onderscheiden.

Het verschil is vrij moeilijk te zien bij jonge betta. de mannen zijn ietsje slanker en langer gerekt. De vrouwtjes hebben een klein wit knobbeltje net achter de borstvinnen.