ik heb gisteren 4 mosballen gekocht maar,
hoe planten mosballen zich voort?
groeten jarko
mosbal
Re: mosbal
Een mosbol kan je vermeerdere door er als hij wat groter is een stuk van af te breken.
oke bedankt
Zou je zo'n mosbal ook helemaal los kunnen halen? En het over een stuk hout leggen zodat het zich daarop vast hecht?
gr, Rico
Ik dacht van wel hoor, ik zou dan wel zorgen dat je al een redelijk sterke bol hebt voor je gaat schuren.
Vastbinden met visdraad werkt wel goed, het mos groeit erover heen en het draad houd de boel netjes op zijn plek.
een mosbal is in feite gewoon een bol van draadalgen! ook moet je de bol soms draaien omdat deze anders vervormd en omdat de onderkant dan afsterft. de bal zal ook steeds groter groeien.
je kan 'm openknippen zodat je een veldje maakt of vastmaken op hout of iets dergelijks.
je kan 'm openknippen zodat je een veldje maakt of vastmaken op hout of iets dergelijks.
idd kan je een mosbal openknippen en ergens op vastmaken met visdraad. nadeel is wel dat dit mos zich niet tot nouwelijk hecht.
de makkelijkse manier om een mosbal te kweken is allereerst zorgen dat je een goede groei hebt in de bak, want mosballen groeien maar langzaam. wanneer je een grote bal hebt, kan je deze in deverse stukken verdelen. makkelijk is wel om er dan de eerste weken een stukje visdraad omheen de binden dat hij de vorm van een bal heeft. zo'n losse pluk ziet er zo gek uit anders
de makkelijkse manier om een mosbal te kweken is allereerst zorgen dat je een goede groei hebt in de bak, want mosballen groeien maar langzaam. wanneer je een grote bal hebt, kan je deze in deverse stukken verdelen. makkelijk is wel om er dan de eerste weken een stukje visdraad omheen de binden dat hij de vorm van een bal heeft. zo'n losse pluk ziet er zo gek uit anders
misschien wat punten en komma's gebruiken ? kan niet veel soeps meer maken van je zin namelijk haha. maar na 3x lezen denk ik dat ik begrijp wat je bedoeltRoodstra schreef:waar jullie het over hebben is een mosbal aan hechten met visdraad is werkt prima zonde maar als je algen eters heb aktiefe die trekken het helemaal uit elkaar als het los legt op een hout of met visdraad het bleef langer goed als bal groeide zelfs
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
die mosballen heb ik allemaal na een paar weken weer weg gedaan. was een hele kweekcultuur voor algensoorten geworden
ik heb 4 mosballen in mijn aqua. 2 op de grond, die ik inderdaad regelmatig draai, en twee heb ik losgemaakt en over het hout gedrapeerd.
maar dat groeit (nog) niet vast. zit nu 4 weken.
de vissen doen er weinig mee, de cory's snuffen er wel eens in.
maar dat groeit (nog) niet vast. zit nu 4 weken.
de vissen doen er weinig mee, de cory's snuffen er wel eens in.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........