Problemen met aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
TenExer
0-200
0-200

Problemen met aquarium

Bericht door TenExer »

Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer een half jaar in het bezit van mijn hoekaquarium 90x90x50.
Na het verschonen hebben de algen binnen een paar weken het aquarium alweer overgenomen.
Het water wordt elke week 25% ververst.
Het licht brandt tien uur per dag.

De planten groeien slecht en er ontstaan algen op de ruiten en accessoires.

Er zitten 4 maanvissen in, 1 algeneter, 2 plaatjes, 3 bodemvissen en 6 cycliden.

Momenteel zitten er nog 12 kleine maanvissen bij van 1,5cm groot.

Begin:
Afbeelding

Toen kwamen de babymaanvissen er bij dus heb ik het aquarium opgesplitst in twee delen:
Afbeelding

Momentele staat van het aquarium: (Deze algen ontstaan ook als het niet opgesplitst is.)
Afbeelding

Test strip:
Afbeelding

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Problemen met aquarium

Bericht door Roy H »

Teveel afvalstoffen, te weinig planten, verkeerde tl-lampen?
Zoveel mogelijkheden.
Teststrips zou ik niet meer gebruiken, veel te onnauwkeurig. Laat dan je water bij de lfs testen. Je moet er eerst achterkomen wat de daadwerkelijke oorzaak is.
Ik weet niet of het opsplitsen van je bak zo`n goed idee was. Hoe zit het met de doorstroming van je filter enzo?
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Re: Problemen met aquarium

Bericht door stylz »

Ik denk ook niet dat het delen van het aquarium een goed plan is, je krijgt denk ik vrij veel dode stukken tenzij je b.v. weer 2 filters hebt.

Wat mij opvalt is dat je vrij veel licht hebt op het oog, nu is het oog zo'n beetje de slechtste manier om vast te stellen of er veel licht is of weinig maar toch :mrgreen:

In dergelijke gevallen is het vaak te veel licht je CO2 en sporenelemeneten komen te laag en je krijgt alg.

Het makkelijkste is gewoon licht verminderen, 10 uur is prima maar de intensiteit mag terug, CO2 toe dienen mag maar met minder licht hoeft dat niet perse.
Je bodem is vrij licht beter is dat donker der te houden, dan wordt het ook minder intensief.
Sporen elementen toedienen zal ook helpen, maar net als met CO2 schrikken veel mensen daar voor terug en dan blijft alleen verlichting verlagen over.
Water testen zie ik geen heil in, die uitslagen gaan meestal alle kanten op en vervolgens gaan mensen dingen doen op onbetrouwbare metingen.
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg

Lees dit artiekel eens door, ik kan het ook wel allemaal weer uit tikken maar dat is zo veel werk en hier staat het gewoon goed :mrgreen:

Je probleem voor 90% zeker is te veel licht of te weinig van de rest, oplossing licht terug of sporen elementen omhoog. licht terug is dan het makkelijkst.
Wil je aan de andere kant werken verdiep je er dan goed in, waar je vast loopt helpen we je wel.

bedenk wel dat je met lagere verlichting niet meer alle planten kan houden, lichtbehoeftige planten vallen dan af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0